Fråga om foder vid utegång.

bigganl

Trådstartare
Hur gör ni rent praktiskt om ni har hästar som går ute dygnet runt och en av dem behöver betydligt mer foder än de andra? (Och den hästen inte är högst i rang)
Vi har 3 hästar som går ute nu. Den ena är ett äldre halvblodssto som behöver ganska mycket foder. De andra två är olika korsningar som är mycket lättfödda.
Har ni något bra tips på att smidigt lösa ett sånt här läge.
Kan tillägga att den äldre hästen äter mycket långsamt också vilket gör att den ranghöga blir klar långt före och helt sonika går och snor gammeldamens mat.
Har ni någon bra idé???

Sv: Fråga om foder vid utegång.

Jag har tre hästar på lösdrift. På morgonen binder jag upp dom och ger kraft foder (havre +betfor). Den hästen som kräver lite mat står snällt och väntar, pillar lite i halmen tills de andra ätit färdigt. På eftermiddagen tar jag in dom i boxarna. Hästarna som kräver mat får då lucern och krafft grov, den lättfödda hästen får en morot plus att jag har halm som strö. De får vara inne ett par timmar sen blir det kraftfoder (havre + betfor) igen. Den lättfödda hästen får bara lite men väntar återigen tills alla ätit färdigt. Sen har dom fri tillgång till hö med "lagom" värden. Så gör jag
I ett annat stall så gjorde hästägaren en "äthage". Som en sjukhage precis bredvid där fick hästen som krävde mer mat stå en timme eller två och äta utan att de andra kunde sno maten. Då kan man ju också ge till exempel lucern utan risk att de andra hästarne stoppar i sig för mycket

Tycker idén med äthage som Snowball beskrev verkar bra. Vi gör något liknande med en mkt ranglåg shettis. Han har egen hage i den stora hagen som han kan gå in i. Vi har bara satt en tråd som han kommer under. Vindskyddet ligger i anslutning till den hage och där har vi delat av så han har en egen vrå att gå in i. Det funkar jättebra.

Det finns ju en automatisk grindöppnare man kan ha i hagen. Det kanske vore idé att under en viss tid på dygnet låta den svårfödda hästen gå själv i sin hage ett par timmar och få äta ordentligt och sedan låta grinden (som jag förstått är tidsinställd med någon slags timer) gå upp och sedan får hästsarna gå tillsammans igen.

Alternativet är väll att ta in denna häst ett par timmar i box så den får äta i lugn och ro och få i sig det den behöver.

Hon blir tosig när hon är själv, annars skulle det någ varit en bra ide.
Men att binda upp dem i hagen när det är matdags kanske skulle funka.

Får de kraftfoder eller bara grovfoder? Fri tillgång?

Får de bara grovfoder just nu kanske det vore en enkel lösning att ge den äldre hästen kraftfoder för att täcka upp behoven, förutsatt att den får äta tillräckligt med grovfoder i hagen tillsammans med de andra.

Den äldre hästen äter kraftfoder och behöver ca 4 kg mer hö än min lättfödda. Lägger jag ut mera hö i hagen är det bara min som äter av det och hon blir bara tjock på nolltid. Den gamla damen äter långsamt och har inte en chans att äta sin del. Ägaren ger henne både hö och krafft när han är här men det blir inte tillräckligt.

Liknande trådar

R
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 657
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej. Har nyss bytt hagkompis till min lekfulla 5åring. Innan så gick han med en 2 år äldre häst som tydligt var ledaren i hagen. Dom...
Svar
3
· Visningar
1 699
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har en medryttarhäst som har problem vid lastningen. Lite bakgrund först: Det är en kallblodstravare. Han har gått löp och fick...
Svar
11
· Visningar
1 371
Hästhantering Min häst har under de år (fyra) jag haft honom alltid gått ute dygnet runt på sommaren. Har inte släppt honom på direkt bete så...
Svar
6
· Visningar
1 749
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka