Fråga om fång

pimy

Trådstartare
OBS: Detta är en rent hypotetisk fråga. Det gäller alltså ingen häst som jag har/vet om. Jag läste på denna sida http://hippocampus.slu.se/fragorsvar/arkiv.cfm?Call=fragorsvar&PageAction=1&id=27 om olika grader av fång och kom att fundera över detta och ville höra vad ni har att säga.

Citerar Ove Wattle från sidan i länken ovan:
Obel grad 1: Hästen står frekvent och skiftar vikt mellan benen (lyfter hovarna). I skritt ses ej hälta men i trav ses ett kort "styltigt" steg. Under tillfrisknandet ses endast det senare.

Obel grad 2: Det är lätt att få hästen att skritta men den har en för fång karakteristisk gång (kort, gärna dubbelslående steg). Ett framben kan lyftas utan problem.

Obel grad 3: Hästen kan motvilligt fås att skritta. Tillåter ogärna att man lyfter ett framben.

Obel grad 4: Hästen rör sig endast om den tvingas till det.

I texten står även Ett fånganfall börjar med grad 1 men tiden till grad 4 kan vara så kort som timmar.

-Men hur lång tid kan det ta om det inte går fort? Hur länge kan en häst vara i "obel 1 eller 2"-stadierna? Kan det vara i timmar, dagar, veckor?

-Kan fången "stanna "på obel 1 och sedan gå tillbaka av sig själv? Stanna i obel 2 och gå tillbaka? OM man inte fattar att det är fång hästen har alltså, kan fång då gå förbi "obemärkt"? Eller utvecklar hästen alltid obel 3 och sedan obel 4?

Sv: Fråga om fång

Det är så enkelt (eller komplicerat) att det kan visst stanna på obel 1 2 eller 3 utan att bli 4, det kan även vända av sig själv och det finns exempel på hästar som haft fång utan att det noterats av ägare.
Kort sagt alla varianter är möjliga, det enda man kan säga om tiden är att ju svårare anfall destu längre tid tar det innan hästen är återställd.

Sv: Fråga om fång

Som jag misstänkte då... och det gör ju inte hela fångproblematiken mindre besvärlig...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 011
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 777
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 594
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 631
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar