Fråga om byte av fästingmedel

MiniLi

Trådstartare
Eftersom vi har en galen valp i huset som gärna hänger i halsen på de vuxna hundarna ska jag byta fästingmedel från Scalibor till Frontline. Det jag undrar över är om jag kan byta rakt av, dvs bara ta bort halsbandet och direkt applicera dropparna, eller om jag måste göra ngt emellan så det typ inte blir överdoserat?
Behöver man exempelvis låta det gå ngn dag eller bada hunden?

Eftersom vi har en galen valp i huset som gärna hänger i halsen på de vuxna hundarna ska jag byta fästingmedel från Scalibor till Frontline. Det jag undrar över är om jag kan byta rakt av, dvs bara ta bort halsbandet och direkt applicera dropparna, eller om jag måste göra ngt emellan så det typ inte blir överdoserat?
Behöver man exempelvis låta det gå ngn dag eller bada hunden?

Jag skulle låta det gå en vecka och bada hunden, för säkerhets skull.

Jag skulle nog vänta minst en vecka eller gärna två + bada hunden. Har den haft scalibor på sig en längre period, så finns medlet inte bara överst i hudens fettlager utan även djupare ner. Man kan alltså inte få bort allting genom att schamponera om dom haft det på sig en tid. Så för att slippa riskera att få för mycket medel på hunden, så låt det var utan en tid efter schamponering:)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 367
Senast: cassiopeja
·
O
Övr. Barn Insåg hur svårläst min första tråd var så har delat upp den lite, exakt samma text så styckindelningen blir lite lustig. Den första får...
Svar
10
· Visningar
1 278
Senast: Zaria
·
O
  • Låst
Övr. Barn Hur mkt tror ni att föräldrarnas åsikter och hur föräldrarna talar hemma påverkar hur barnen beter sig mot sin omvärld? I min värld...
Svar
4
· Visningar
1 054
Senast: Ohmywhy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka