Fråga om BLUP

maria_b

Trådstartare
Undrar om en hingst som ej har lämnat så många avkommor i Sverige kan ha en negativ inverkan på avkommornas BLUP?

För att förklara saken bättre så har jag ett sto med starkt möderne. Mormor har gått svår hoppning och lämnat två avkommor i Svår hoppning samt avkommor i msv hoppning. Mamman har gått msv och lämnat en avkomma i Svår hoppning samt ett flertal i Msv hoppning och dressyr, även breedersfinalister osv.

Nu har Blup-indexet kommit på min häst och jag måste säga att jag är förvånad över att alla staplar förutom benen är röda, eller ja hoppstaplarna är varken röda eller gröna iof..

Hon är efter en hingst som endast stod i Sverige några säsonger tror jag, och har därmed inte så många avkommor här och jag vet inte heller hur pass bra de han har har presterat.

Ser också att mycket av hennes syskons resultat inte heller är registrerat i BLUP så det kanske har en viss inverkan med. Men borde ändå inte mödernet göra "mer" åt siffrorna? Eller är hingstens nedärvning av mycket större betydelse? Någon får gärna förklara lite bättre :)

Mvh Maria
 
Sv: Fråga om BLUP

För att få ett tillförlitligt svar måste du nog pratade med dem på ASVH som ansvarar för BLUP, inte minst för att modellen är under kontinuerlig förändring. Generellt är modellerna som används så stora att för att mera exakt få reda på hur stor påverkan på indexet enskilda resultat har så måste man simulera hela modellen och se hur indexet ändras. Men jag tror att du är på rätt spår, har hingsten fått ett lågt index pga få avkommor så blir hans avkommors index lägre även med ett bra möderne. För ett rimligt tillförlitligt index behövs fler avkommor än vad det är möjligt för ett sto att få så stonas index är av liten betydelse. Finns många exempel på förärvningssäkra elitston med röda staplar så det är inget att bry sig om, stonas index är nödvändiga för den matematiska modellen men jag tycker på sätt och vis att det är lite onödigt att de redovisas.
 
Sv: Fråga om BLUP

Antar att det är Lasandos stoet du menar ? Hur säker är du egentligen på att uppgifterna om tävlingsresultat stämmer, ser onekligen mkt egendomligt ut att de skulle missat alla tävlingsresultat på alla de hästarna du skriver skulle ha det. Är ju bara mormor som har en enda placering i msv övriga har ju inga alls överhuvudtaget i någon klass ? Och på det har de äldre visade alla rätt halvdanna resultat. På de uppgifterna är det ju inte alls egendomligt att ditt sto får så lågt blup, det är ju de uppgifterna det baseras + hennes egna och dotterns resultat som ju höjer upp det ett snäpp, men klarar ju inte att uppväga avsaknaden av tävlingsresultat och dåliga visningsresultat tidigare.
Om du är säker på tävlingsresultaten du uppger verkligen stämmer så är det ju läge att plocka fram det svart på vitt på papper och sedan trycka på asvh att de på något sätt får in det i databasen. De måste ju själva också tycka det är helkonstigt att de skulle missat så mkt resultat och i "samma" stam dessutom.
 
Sv: Fråga om BLUP

Så länge exporternas och tävlingsresultat gjorda i utlandet inte räknas in så kommer blup vara rejält missvisande.
Ur blup synpunkt så är det en nackdel med många exporterade avkommor. Ja såvida de inte lyckats göra riktigt bra treårs eller kvalitétstest innan de for:cool:
 
Sv: Fråga om BLUP

Så länge exporternas och tävlingsresultat gjorda i utlandet inte räknas in så kommer blup vara rejält missvisande.
Ur blup synpunkt så är det en nackdel med många exporterade avkommor. Ja såvida de inte lyckats göra riktigt bra treårs eller kvalitétstest innan de for:cool:

Antalet exporter av swb är ju inte skyhög precis så att de skulle påverka enormt mkt är ju bara i undantagsfall, är ju sällan det exporteras hästar som inte gjort någonting här hemma eller har framstående syskon tex då ser ju dessa till att blupet håller sig hyffsat relevant med sina resultat.
När det kommer till tävlingsresultat i utlandet så räknas de med där hästen tävlat med svensk ryttare, det gäller bara för hästägaren att rapportera in dessa till ridsportsförbundet så hamnar de i databasen och kommer med på blup.
 
Sv: Fråga om BLUP

Jag har ett sto med två godkända hingstar som syskon, varav ena har ett OS-brons (även fler tävlande syskon upp till MSv och ngn Svår). Trots detta är staplarna väldigt låga.
Förklaringen i detta fall är att hon är en import, men OS-hingsten har stått i Sverige i flertalet år (dock få avkommor). Även fadern har knappt ngn avkomma registrerad i ASVH.
Lite trist onekligen!
 
Sv: Fråga om BLUP

För vissa hingstar är det väldigt många avkommor som gått på export, fast nu pratar jag inte om modern tid. Men tex Ganesco har enormt många som exporterades, ffa till USA - de var väldigt heta på dessa särskilt om de hade mycket bling-bling
 
Sv: Fråga om BLUP

Antar att det är Lasandos stoet du menar ? Hur säker är du egentligen på att uppgifterna om tävlingsresultat stämmer, ser onekligen mkt egendomligt ut att de skulle missat alla tävlingsresultat på alla de hästarna du skriver skulle ha det. Är ju bara mormor som har en enda placering i msv övriga har ju inga alls överhuvudtaget i någon klass ? Och på det har de äldre visade alla rätt halvdanna resultat. På de uppgifterna är det ju inte alls egendomligt att ditt sto får så lågt blup, det är ju de uppgifterna det baseras + hennes egna och dotterns resultat som ju höjer upp det ett snäpp, men klarar ju inte att uppväga avsaknaden av tävlingsresultat och dåliga visningsresultat tidigare.
Om du är säker på tävlingsresultaten du uppger verkligen stämmer så är det ju läge att plocka fram det svart på vitt på papper och sedan trycka på asvh att de på något sätt får in det i databasen. De måste ju själva också tycka det är helkonstigt att de skulle missat så mkt resultat och i "samma" stam dessutom.

Nej, det är inte Lasandos-stoet jag menar, äger flera hästar än så:)
 
Sv: Fråga om BLUP

Tack för alla svar!! Tror dock inte att så många avkommor är exporterade, snarare var hingsten inlånad nån eller några säsonger hit tror jag och jag vet faktiskt inte hurpass bra avkommor han lämnat generellt. Tänkte mer om inte mödernet skulle påverkat lite mer så staplarna blivit bättre, men tror jag förstår sammanhanget bättre nu:)
 
Sv: Fråga om BLUP

Kan ju förresten berätta vilket sto och vilken hingst det gäller, det är väl ingen hemlighet. Mitt sto är Alias Cosmos, fadern heter Sir Caletto.

Hittade gammal information ifrån uppfödaren om mitt stos moder och några syskon:


Irca (modern)

efter Irco Mena- Celica--Caracas-Pompe

Celica tävlade svår hoppning med Christer Reimertz. hon har förutom Irca lämnat Toys Karlsson och Tomsson Samott som båda går svår hoppning. Celica är också mor till Saffran som placerat sig i både fyraårschampionatet och Breeders Trophy för femåringar.
Ircas tidigare avkomma e: Marco Mitras f-99 ägd av Claes Brudefors visades under maj på treårstest. Treåringen fick många lovord och hoppdiplom.

2000 ett hingstföl e: Quidam de Revel. Tävlat 130cm, sedan såld
2001 ett stoföl e: Guido "Alias Kamomill". Finalist i Scand. Open och Breeders både 2006 och 2007.Såld! Tävlat 150cm, segrare Lag-SM 2009 med Maria Ingvarsson. Nuvarande ryttare Linn Backman har placeringar i svår hoppning med Alias Kamomill.
2003 ett hingstföl, e: Everest. Alias Daragneé Bra rörelser, stort hpp och hög ridbarhet. Såld. Tävlad tom 130-klasser 2009.
(länk borttagen av moderator)


Detta är alltså några av avkommorna som är syskon med min häst och resultaten är inte färska. Har hittat nån som går msv dressyr osv... Denna info är inte uppdaterad på ett tag.

Gällande vad Sir Caletto lämnat vet jag inte mycket om mer än min egen avkomma då :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fråga om BLUP

länkade förresten citatet då jag inte vågade skriva utan källa, moderator får tabort länken om det ej är tillåtet...
 
Sv: Fråga om BLUP

Eftersom din häst inte är visad på treårstest/kvalitetsbedömning eller har några championatspoäng från tävling så är hennes eget blup egentligen ett medelvärde av sin mammas och pappas blup. Mamman till din häst har ju ett ganska högt blupindex (123) så det är alltså pappans dåliga blupindex som drar ner. Pappans blup är inte mer värt än mammans, de har lika stor betydelse.
 
Sv: Fråga om BLUP

Jag håller med om att det ser konstigt ut. Till att börja med så stämmer inte resultaten för ditt egna sto, uppenbart har hon ju placeringar i lätt hoppning och lätt dressyr, men på tävlingsresultaten står det noll placeringar i bägge grenarna. Och mamman är ju ett elitsto, så avkommornas resultat måste ju ha noterats någonstans, om än inte på blupen. Uppenbart så verkar ju mamman till ditt sto vara bättre än sina staplar, av elitutnämningen att döma. Jag tror att det kan bero på att dels Irco Menas gångartsblup spökar, dels att stoet bara har en avkomma som gjort treårstest och en avkomma som tävlat dressyr, vilket gör att hennes dressyrindex är väldigt påverkat av hennes pappa. Mormor till din häst var nog bra, men hon har en gammal stam, och då blir det låga blup - i kombination så gör det att mamman till din häst får lägre blup än vad som kanske är korrekt.

Sen måste de använt någon sorts schablon som substitut för pappan, för på pappret så ser det ju ut som att han var så dålig hoppförärvare att han sänkt stoets hoppsiffror till noll, vilket är märkligt. Han har ju inget blup, så de måste ha någon dummy de använder för hingstar som saknar blup, typ 100 i allt eller nånting.
 
Sv: Fråga om BLUP

Fast det är bara tävlingar som ger championatspoäng som påverkar blup. Lokala tävlingar och Breedersklasser ger inte championatspoäng (eller, de ska ändra så att Breeders ska ge poäng har jag hört, men det blir inte retroaktivt). Dessutom så görs nya "bluputräkningar" bara en gång om året, så det dröjer ett tag innan tävlingsresultat kommer med.

Dessutom så räcker mammans övriga avkommors meriter som finns på blup.se till för att mamman ska vara elitpremierad, så det behöver inte finnas några "dolda" meriter (även om det brukar finnas mer än det som syns på blup.se att hitta om nästan alla hästar).
 
Senast ändrad:
Sv: Fråga om BLUP

Sen måste de använt någon sorts schablon som substitut för pappan, för på pappret så ser det ju ut som att han var så dålig hoppförärvare att han sänkt stoets hoppsiffror till noll, vilket är märkligt. Han har ju inget blup, så de måste ha någon dummy de använder för hingstar som saknar blup, typ 100 i allt eller nånting.
Missade ovanstående stycke, så jag gör ett svar till:
Alla hästar har ett blupindex från födseln (importhästar får också ett när de tilläggsreggas i ASVH). Fölen får ett medelvärde av mamman och pappans index. Däremot blir indexet inte officiellt (dvs det publiceras inte på blup.se) förrens vissa kriterier har uppnåtts. Ston ska antingen vara visade själva, ha tävlat eller fått föl för att indexet ska bli officiellt. Hingstarnas blir officiella när de har minst 15 visade/tävlade avkommor. Pappan till TS häst har inte så många visade avkommor så hans index finns ännu inte publicerat offentligt på blup.se, men han har ändå ett blupindex (som måste ligga en bra bit under 100 eftersom TS häst har så mycket lägre index än sin mamma). Inget märkligt alls :)
 
Senast ändrad:
Sv: Fråga om BLUP

Så även om han bara skulle ha en häst visad, och alltså har ett blup som saknar all tillförlitlighet, så används det ändå? Intressant, det visste jag inte. Det måste ju ge väldigt märkliga resultat för hingstar med få visade avkommor, tänker jag.
 
Sv: Fråga om BLUP

Ja, annars skulle ju t ex inte hans sto-avkommor någonsin kunna få ett officiellt blupindex (om hingsten aldrig kommer upp i 15 visade avkommor). Men hans blup baseras ju på mer än avkommornas resultat, alla släktingar bidrar till en hästs blupindex; både bakåt, framåt och "åt sidorna" i släktleden. Men eftersom en hingsts index blir säkrare ju fler visade avkommor han har så har ASVH valt att bara publicera de hingstar som har minst 15 visade avkommor. Som du förstår så är det väldigt få ston som egentligen har ett riktigt tillförlitligt index, men de publiceras ändå eftersom det annars i stort sett inte skulle finnas knappt några ston alls med officiella index.

En importerad häst med få släktingar i Sverige har givetvis ett osäkrare index än en häst med många släktingar medräknade i blup. Det kan slå åt både det positiva och det negativa hållet för dessa hingstar. Många hästar med "dyr" stam importeras företrädesvis av tävlingsryttare och då sållas ju de sämsta släktingarna kanske bort (de tilläggsreggas kanske inte i ASVH om de inte ska gå championaten t ex). Då kan hingsten få ett bättre index än vad den hade fått om alla dess släktingar skulle räknats med.
 
Sv: Fråga om BLUP

Sen måste de använt någon sorts schablon som substitut för pappan, för på pappret så ser det ju ut som att han var så dålig hoppförärvare att han sänkt stoets hoppsiffror till noll, vilket är märkligt. Han har ju inget blup, så de måste ha någon dummy de använder för hingstar som saknar blup, typ 100 i allt eller nånting.

Försöker luska lite om Sir Caletto, och på hans hemsida så står det att han är "Elite Hanoverian Stallion". Är det ett begrepp de använder hej vilt utan någon egentlig innebörd, eller är han ELIT-hingst i princip? För då kan man ju tycka att han borde ha mer än nått medelvärde på 100 i BLUP. Knepigt det där..
 
Sv: Fråga om BLUP

Om du läser mina inlägg här ovanför så förklarar jag hur det ligger till. Hingstens avkommor i andra länder räknas inte in i ASVHs blup, precis som de andra förbunden inte räknar in svenska avkommor i sina index. De släktingar som hingsten har i Sverige, inklusive de avkommor som visats här räknas in i hans blup i ASVH, och de har väl tydligen inte presterat så bra.
 
Senast ändrad:
Sv: Fråga om BLUP

Ja den delen förstod jag :) Tänkte mer på om hingsten nu skulle vara Elitpremierad, om det är helt betydelselöst? Dvs även om avkommorna som finns i Sverige inte presterat tillräckligt, så kanske kans idex inte borde vara katastrof ändå just om han hade Elit, mer så jag menade.

Men tror jag är med helt på vad du menar. Det är väldigt synd dock om så är läget. Tack för svaren!
 

Liknande trådar

Avel Jag har letat runt lite efter information om hingsten Lipton, och inte hittat så mycket som jag önskar. Tyvärr är väl tvisten om...
Svar
11
· Visningar
3 965
Senast: sinpol
·
Kropp & Själ Hur får man en anhörig som de senaste åren (ca fem) inte riktigt fullt ut klarat av att ta hand om sig själv att förstå behovet av hjälp...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
13 447
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 288
Senast: Jate Volim
·
Avel Första gången jag postar något på Buke på väldigt länge, så jag hoppas att denna frågan hamnat rätt nu. Annars får någon moderator gärna...
Svar
5
· Visningar
1 438
Senast: EoG
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp