D
Dobben
Hästen har haft en mkt varierande tempkurva sen i måndags, mellan 37,5 och 39,7. Varierar hela tiden över dygnet. Hängig och mycket dålig aptit - annars inga symptom - inga symptom från magen, normal andning, puls osv. Inget snor eller hosta, inget syns eller märks från tänder/munhåla/bihålor/hals. Tuggar och sväljer utan problem. Dricker bra, får i sig kanske 5-6 kg hö/hösilage + några kilo morötter per dag.
Blodprov från igår säger:
HB 114
Vita 4.0
Diff:
63 segment
24 lymfocyter
13 monocyter
Enligt vet "kraftig infektion" och förmodligen virus eller någon bakterie som ger liknande blodbild - t ex Erlichia eller Borrelia.. vilket i övrigt verkar osannolikt med tanke på övriga symptom och årstid osv. Har inte varit "knackig" eller sjuk innan - utan det kom akut.
Jag ger honom sen i onsdags 12 ml Cronyxyn i.m en gång/dygn.
Någon som kan förklara vad balansen mellan de olika typerna av vita blodkroppar betyder? Hur "mycket" är 4.0 i vita? Vad är "normalbalansen" på diffen för en frisk häst? Hade inte möjlighet att få så mycket tid från min vet i dag per telefon för en föreläsning... kanske någon här vet?
/Dobben
Blodprov från igår säger:
HB 114
Vita 4.0
Diff:
63 segment
24 lymfocyter
13 monocyter
Enligt vet "kraftig infektion" och förmodligen virus eller någon bakterie som ger liknande blodbild - t ex Erlichia eller Borrelia.. vilket i övrigt verkar osannolikt med tanke på övriga symptom och årstid osv. Har inte varit "knackig" eller sjuk innan - utan det kom akut.
Jag ger honom sen i onsdags 12 ml Cronyxyn i.m en gång/dygn.
Någon som kan förklara vad balansen mellan de olika typerna av vita blodkroppar betyder? Hur "mycket" är 4.0 i vita? Vad är "normalbalansen" på diffen för en frisk häst? Hade inte möjlighet att få så mycket tid från min vet i dag per telefon för en föreläsning... kanske någon här vet?
/Dobben