Fråga om blodvärden

D

Dobben

Hästen har haft en mkt varierande tempkurva sen i måndags, mellan 37,5 och 39,7. Varierar hela tiden över dygnet. Hängig och mycket dålig aptit - annars inga symptom - inga symptom från magen, normal andning, puls osv. Inget snor eller hosta, inget syns eller märks från tänder/munhåla/bihålor/hals. Tuggar och sväljer utan problem. Dricker bra, får i sig kanske 5-6 kg hö/hösilage + några kilo morötter per dag.

Blodprov från igår säger:

HB 114
Vita 4.0
Diff:
63 segment
24 lymfocyter
13 monocyter

Enligt vet "kraftig infektion" och förmodligen virus eller någon bakterie som ger liknande blodbild - t ex Erlichia eller Borrelia.. vilket i övrigt verkar osannolikt med tanke på övriga symptom och årstid osv. Har inte varit "knackig" eller sjuk innan - utan det kom akut.

Jag ger honom sen i onsdags 12 ml Cronyxyn i.m en gång/dygn.

Någon som kan förklara vad balansen mellan de olika typerna av vita blodkroppar betyder? Hur "mycket" är 4.0 i vita? Vad är "normalbalansen" på diffen för en frisk häst? Hade inte möjlighet att få så mycket tid från min vet i dag per telefon för en föreläsning... kanske någon här vet?

/Dobben

Sv: Fråga om blodvärden

Dobben skrev:
HB 114
Vita 4.0
Diff:
63 segment
24 lymfocyter
13 monocyter
Hur "mycket" är 4.0 i vita? Vad är "normalbalansen" på diffen för en frisk häst?/Dobben

Det finns en mängd olika sätt att tolka ett provsvar. Bäst är att du kontaktar din vet. Personligen tycker jag inte att ett prov ger så mycket då du inte vet vad som hänt tidigare. Är värdena på väg upp eller ned? Det har du ingen aning om med bara ett prov.
Nåja; hb:t är OK. lite lågt i min smak men det behöver inte betyda nåt alls. Hästar har gott om reserver i mjälten. JAG föredrar dock över 125. vita är lågt. Jag föredrar minst 6 men inte högre än 9-10. Det låga värdet betyder troligen en långvarig infektion som gjort att kroppen förbrukat så mycket vita att de börjar sina. I ett akut skede ökar antalet vita för att, om de inte hjälper, minska i antal. Monocyterna är för många. de ska vara 0 eller ett fåtal. Lymfocyterna får också gärna vara fler men ingen katastrof. Likadant här; en häst kan ha olika normalvärden.
MEN - efter prov nr 2 vet du om vita är på väg ner eller upp. Är de på väg ner - bli orolig. På väg upp - ja då håller pålle på att bli frisk.

Lycka till.

Sv: Fråga om blodvärden

Tack för svaret!

Det var intressant att få höra lite mer om normalvärden, även om jag förstår att det är mer intressant att följa utvecklingen med flera blodprov.

/Dobben

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka