Fråga om bett

Sv: Fråga om bett

Jag har aldrig kommit i kontakt med ett sånt bett i "western-svängen" men jag tycker att det där ser ut som ett hissbett, har sett såna användas av hoppryttare och då utan curb/kindkedja

Hissbett:
5563.jpg

Jag har curbstrap på mitt sånt bett i alla fall.

Aha...
Hur "fungerar" ett sånt?
Har själv mest upplevt att bettet verkar vrida sig i munnen när man tar i det..?

Fungerar det bra med det?
Vart fick du tag i bettet?
Har sökt på nätbutikerna efter det men det enda jag hittat var bilden jag just visade, och det var bara tränset de annonserade om...

Jag är inte så insatt, men jag får för mig att funktionen liknar pessoabettets...

En tanke bara om att sätta curb på ett sånt bett är ju att den borde hamna rätt högt upp, och som i alla fall jag har lärt mig så ska kedjan ligga i kindkedjegropen för att få rätt verkan, men jag kan ha fel!

Hmm... där sa du nåt...
Nu tänkte jag ioförs på att sätta curb strapen i den större ringen närmast bettet, då borde den väl inte glida så långt upp, eller?
Huruvida det är ett westernbett så kan jag bara anta att det är det, eftersom jag hittade det bland annonserna om westernartiklar på b*rjes ;)
Sen undrar jag om det verkligen sitter så högt i jmf med ex pelhambett http://www.borjes-tingsryd.se/e-line/images/products/2151.jpg ?

Senast ändrad:

Men om du sätter curben i den stora ringen så tappar den väl egentligen en del av sin funktion, på en stång är väl curbens uppgift att "reglera" hävstångsverkan och stoppa vid 45 graders vinkel?
Om man nu kan klassa det där bettet för stång, jag är inte helt säker...

Tja, som sagt, vad det egentligen är för bett har jag ingen aning om. Kan tillägga att det är delad mundel, om det är till nån hjälp...
Så curben tappar helt sin funktion? Hmm... borde den kunna stoppa lite ändå? Just nu känns det liksom bara som att jag gör det obehagligt för hästen genom att det vrider sig...
Men som sagt, är helt ny på western så, därför jag frågar er som vet lite mer ;)

Det där betttet är väl, som tidigare sagts en typ av hissbett, väldigt likt pessoans verkan fast med andra "skänklar".
I princip drar den ju bara upp mungipan på hästen mot öronen...
Sätter du en chin i "stora ringen" så blir det ju bara en curbstrap i tränsbettsbemärkelse.. Sätter man den i översta ringen så får man väl kanske lite stångkänsla, men eftersom bettet iaf glider på "skänklarna" så blir det ju fel ändå lixom...

Helt apropå, du som bor i samma stad... eller kommun iaf ;)
Vet du om det finns några bra hästbutiker kvar i närheten?
Har haft uppehåll från det hästandet ett tag och skulle behöva införskaffa ridkläder och lite annat smått och gott. Men de enda jag kan hitta som ens säljer nåt är sadelmakeriet... du har inga tips?

Jaha... verkar som den allmänna uppfattningen är att det ska ridas utan då?
Men funderar på curbstrap i tränsbettbemärkelse, vad menar du?
Glider på skänklarna gör det inte (hoppas jag förstått dig rätt nu), utan själva bettet är fast där det sitter på bilden.
Finns det nån anledning till att delen ovanför själva bettet är så mycket längre än själva skänkeln nedanför?

Tränsbettsbemärkelsen..
Alltså bara att det hindrar bettet från att åka genom munnen på hästen..

Är du helt säker på det?
Jag tippar på att bettet glider i bettringen när man tar i tygeln. Det är där själva hisseffekten kommer och man drar upp mungipan mot öronen..

Det är nog meningen att rida utan kedja/rem iaf.
Jag skulle helst rida utan det där bettet över huvud taget.. ;)
*lite anti pessoa-modeller*

Om delen över bettet är längre så "fördröjer" det reaktionstiden från tygeltaget till effekten.
ju kortare "överstång" desto direktare tygeltag.
Desto längre "understång" desto skarpare bett.

Aha, då fattar jag!

Tämligen säker, ska dubbelkolla imorrn då jag ska ut.
Men rider man med sån typ av bett i western?

Jo, har inte mycket övers till det själv. Sitter och väntar på att ägaren ska få hem sitt vanliga tränsbett.
Men är ändå lite nyfiken på hur det ska användas när det nu finns där ;)

"Om delen över bettet är längre så "fördröjer" det reaktionstiden från tygeltaget till effekten."
Aha! Man lär sig nåt nytt varje dag :)

Man och man..
"man" rider med många olika bett i många olika grenar. ;)

Tror det är lite marknadsföring över allting som har stänger.
Det är "inne" att rida western. Det är "inne" att ha "westerngrejjer"...

Jag har aldrig ridit med ett och kommer inte göra det och jag anser mig rida western. ;)

Du hade så rätt så, bettet var "löst" ändå. Hade inte tänkt på det bara :)

Helt apropå, du som bor i samma stad... eller kommun iaf ;)
Vet du om det finns några bra hästbutiker kvar i närheten?
Har haft uppehåll från det hästandet ett tag och skulle behöva införskaffa ridkläder och lite annat smått och gott. Men de enda jag kan hitta som ens säljer nåt är sadelmakeriet... du har inga tips?

Haha, så långt ifrån stan bor jag inte ;) Det tar 20 min att köra in :D
Jag har i princip stenkoll, skickar ett PM ;)

Men om du sätter curben i den stora ringen så tappar den väl egentligen en del av sin funktion, på en stång är väl curbens uppgift att "reglera" hävstångsverkan och stoppa vid 45 graders vinkel?
Om man nu kan klassa det där bettet för stång, jag är inte helt säker...

jag skulle anta att det där bettet klassas som ett stångbett, iaf på tävling. pessoabett och "kandar" räknas som stångbett, oavsett vilken ring du har tyglarna i på pessoabettet. Man får inte heller rida med tyglarna i tränsbettsläget på tex billy allen-bett, det klassas ändå som stångbett. :)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 145
Senast: Juli0a
·
T
Hästmänniskan De senaste veckorna har jag kartlagt vilka av Sveriges ridföreningar som använder sig av krypterad dataöverföring (TLS, även känt som...
Svar
14
· Visningar
1 845
Senast: Stereo
·
Utrustning Letar efter ett milt, trevligt bett för en häst som kan bli stark men samtidigt är väldigt känslig i munnen. Rider idag på ett sånt här...
Svar
13
· Visningar
2 646
Äldre Om klädkod är kavaj och det är en formell välgörenhetsgala eller vad det kallades (fint julbord med kändiskock där varje köpt kuvert...
Svar
5
· Visningar
904

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10
  • Lugnande medel till hund.

Hästrelaterat

Omröstningar