fråga om Betäckning vid hög ålder???

Sv: fråga om Betäckning vid hög ålder???

jag ska säga att hon istället kan köpa en unghäst och att det är smartare.

Det tycker jag är ett mycket klokt beslut ;)

29 år är ju hur än man vrider och vänder det...en högst lånad tid på ett djur...även om jag vet shettisar kan bli otroligt gammal. Jag brukar säga ang hundar att: allt ÖVER 10 år är en bonus..dvs en lånad tid man har kvar den. Jag vet inte hur andra räknar sina djur som pensionärer, men för mig ang häst är det 15-20, hund 10+ och katt ev 12+. På sätt och vis förstår jag din kompis, man vill ju ha kvar någonting av det man gillar och håller av mycket...så är även jag, men det finns gränser. Själv tog jag aldrig valpar på min hund...jag kanske ångrar liite just nu, för helst av allt ville jag ju att den hunden skulle leva i all evighet..men när tiden kom var hon för gammal och sedan blev det ganska akut avlivning. Så det blev ingenting. Tror du inte din kompis vet innerst inne att: hästen kanske INTE har sådär länge kvar och vill hålla kvar lite av henne genom ett föl ?!

Om stoet brunstar så KANSKE det tar sig, men jag skulle då aldrig i hela livet ens försöka.... Riskera stoets liv och kanske därtill bli ståendes med dödfött föl eller litet mammalöst föl att flaskmata... Nänä... Ingen bra idé alls...

Läser igenom tråden igen, och det slår mig att Gullan och 7days verkar vara samma person!? Är det så eller är det jag som missuppfattar?

Vi har haft ston som vart runt 20 år och äldre. Det vi såg var att dessa gamla märrar har ofta problem med inflammationer och tyvärr är det så att stoägare inte gynkollar sina ston förrän det är dags att betäcka dem och då hittar man cystor och en massa annat. I tre månader försökte vi få 2 ston att ta sig, men utan att lyckas. Dom hade små ägg och ovulerade inte som de skulle. Däremot så hade vi ett 20 årigt sto som ombetäcktes. Hon tog sig på första semin och märren var/är riktigt fräsch, men det var sista fölet. Vi tyckte det var lite tråkigt att så gamla ston ska få bli mammor när de inte längre höll för ridningen. Och tyvärr är det så att skulle en sån gammal hjältinna som 29 år komma skulle vi med vänlig bestämdhet inte ta emot för semin.
Så säg du till din väninna att hon ska tänka om. Om hon nu älskar sin lilla shettis så bör hon inte utsätta henne för en dräktighet som kan resultera i både det ena och andra...
/cj

Om det skulle vara samma person tror jag knappaste hon skulle skriva det, det är ju därför man har olika nick i såna fall ;)

Jag har förstått att det inte handlar om dig ;) :angel:

Jag skulle inte gjord det, finns ingen anledning. Kompisens häst var 21, hon kastade fölet i nionde månaden och var tamejtusan MILLIMETER från att dö. Vi var fem personer som fick dra ut fölet, det låg så tokigt och gick inte att vända på. Din vän kan väl köpa sig en yngre häst?

Knapplån

29 år är alldeles för gammalt, inte ens att tänka på att ta föl på henne!! Tycker inte man ska ta föl alls när stona blir över 20

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
3 341
Senast: Lobelia
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 913
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 160
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30