fråga om Betäckning vid hög ålder???

7

7days

hej
jag har en fråga som jag behöver ett svar på!
jag undrar vad ni tycker om att betäcka en shettis som är 29år gammal???går det? vad bör man tänka på?.
fram med alla svar ni kan komma på?
(inte min shettis)

tack på förhand :bow:

Sv: fråga om Betäckning vid hög ålder???

Frågan är ju om den överhuvudtaget lyckas bli dräktig vid så hög ålder...Fast varför funderas det på att betäcka en sådan gammal häst för ??

Den är för gammal, risk att hon inte överlever.... Tycker det är en helt idiotisk ide!! :mad:

okej....men om den är fullt frisk och fräsch?.
hur får man igentligen reda på om det skulle kunna gå?. vet veterinären det?.
igentligen beror det väl inte så mkt på åldern finns ju människor som fått barn vid 60års ålder.

det är så att tjejen som har den köpte den för ett år sen ungefär och vill ha ett föl på den. den har haft föl innan flera gånger i livet.

Men jisses..kan då inte den dära tjejen ta och köpa ett föl istället ? snacka om att vara fullblodsegoist :(

Får jag spinna vidare på tråden..?
Hur är det att ta föl för första gången på en 13-åring? (shettis)
Är det för gammalt?

Går inte att säga i förväg men jag har sett för många fall där det gått åt helvete med 20+ fölmärrar.
Det finns ingen människa som blivit dräktig o fött fram på naturlig väg.
PL

Senast ändrad:

tack för alla bra svaren jag ska förmedla till min vän. och Gullan86: hästen är relativt frisk och fräch kanske lite skröpplig.....jag vet inte hur många föl hästen haft förut men endå...
och jag undrar också om det är okej att fråga veterinären, om h*n vet om det går bra?

svar till vimzis: det kan väl inte vara farligt att ta föl på en 13årig shettis det finns många (fakta från andra trådar här) hästar som tävlar till hög ålder och sen går i avel, och det blir deras första föl rätta mig om jag har fel.

Gullan86 skrev:
okej....men om den är fullt frisk och fräsch?.
hur får man igentligen reda på om det skulle kunna gå?. vet veterinären det?.
igentligen beror det väl inte så mkt på åldern finns ju människor som fått barn vid 60års ålder.

det är så att tjejen som har den köpte den för ett år sen ungefär och vill ha ett föl på den. den har haft föl innan flera gånger i livet.

De människor som fött barn vid 60 års ålder har INTE blivit gravida på naturlig väg, kroppen är smartare än så. Och det är en otroligt stor risk både för mor och barn, men man hör om de som lyckas och inte alla de som misslyckas.

Nu brukar även hästarna ha koll på vad som är nyttigt och äldre ston brukar gå gall år efter år, helt enkelt för det blir för mycket med ett föl. Men det finns ju en teoretisk chans det skulle gå att få dräktigt. Men har man haft med gamla hästar att göa vet man att de kan åldras FORT, så mitt i dräktigheten kan hästen mycket väl sluta vara 'helt fräsch'.

Min förstaponny blev 33 år gammal. Förutom lite koliker på slutet när tänderna var ett minne blott och magen fungerade sämre (en ålderskrämpa) så var han kärnfrisk. Han var på ridläger med mig och hoppade etc och var i full träning när han var 30. Han halvpensionerades när han var 31 och motionskördes då bara framför vagn (8 - 10 km i skritt och trav, mkt trav). Han helpensionerades när han var 32. I december det år han var 32 hann åldern ikapp honom och han började tunna ur betänkligt och tacklade av rent allmänt, inget hagbus mer, hade svårt att själv hålla värmen, åt dåligt och stod mer och vilade. Han togs bort 20 januari, dvs det år han blev 33. Men det gick på en månad från livsglad, sprallig och glad gamling till att det vardags för honom att vandra vidare, och han tyckte SJÄLV det var dags med, gnistan i ögonen slocknade och han tyckte inte det var roligt längre, det blev för jobbigt med den vintern för honom.

Och han hade INTE en massa extravikt att bära på i form av en dräktighet..

Du har ju fått en massa svar som alla säger att det INTE är lämpligt. Ändå fortsätter du att nästan böna och be att någon ska säga att de tycker att det är OK. Varför frågade du ens om du redan bestämt dig för vad du ville ha för svar?

Att betäcka en 29- årig märr är att ta väldigt stora risker (ÄVEN om stoet är piggt för sin ålder). Troligen och förhoppningsvis tar hon sig inte (=blir inte dräktig), och då är ju problemet ur världen, men om hon gör det är risken väldigt stor att hon inte orkar med den påfrestning som det innebär att vara dräktig, föla och gå med föl vid sidan och ge di.

Jag tycker att det vore synnerligen oansvarigt och dåligt hästägaransvar att låta betäcka ett 29- årigt sto, särskilt om det inte haft föl innan. De flesta uppfödare slutar betäcka sina gamla avelsmärrar vid mellan 20 och 25 års ålder, just p g a riskerna, och då handlar det dessutom om ston som fått ett antal föl redan.

INTE många kvinnor i VÄRLDEN har fått barn vid 60 års ålder (JAG har en gammal mamma i jämförelse med de flesta av mina vänner - hon var 38 när jag, första o enda barnet, föddes...), och de som får det får det inte annat än i allra yttersta undantagsfall på naturlig väg. Hästålder och människoålder är visserligen inte jämförbart med varandra,men min grova gissning är dessutom att 29 år på häst snarare motsvarar 85 år på människa än 60...

Ord och inga visor var det ;). Min klara åsikt är att Din väninna INTE bör betäcka sitt sto, utan istället sköta henne på bästa och klokaste sätt, och se till att hennes sista år i livet blir bra.

Vimzis skrev:
Får jag spinna vidare på tråden..?
Hur är det att ta föl för första gången på en 13-åring? (shettis)
Är det för gammalt?

Inga problem alls! De vet jag pratat med har tyckt att det är OK att betäcka första gången fram till åtminstone 15, och kanske mer ändå.

En shettis är en relativt billig investering så varför inte köpa en yngre shettis istället å låta betäcka den?
Om man tar föl på en 29 årig häst så tänker man ju knappast på hästens bästa.
Sedan är det ju en veterinär å en massa kunniga å kompetenta människor här som svarat på frågan men fråga du din vet, jag tror inte du kommer få ett annat svar.

jag ska vidarebefodra detta till min VÄN som äger hästen...jag frågad här för hennes skulle och hon har inte bukefalos så hon kunde inte göra det själv.
så det är alltså inte jag som ska ringa veterinären m.m...
jag ska säga att hon istället kan köpa en unghäst och att det är smartare.

Jag har blivit rekomenderad att INTE ta föl på mitt 15 åriga sto , hon har aldrig fått föl förut, och det är som med människor ju äldre desto mer problem kan uppstå.. speciellt om dom aldrig har föl innan.
Jag tycker personligen att man inte sk betäcka hästar över 20 år gammla, men det är min personliga åsikt, jag jobbar på ett stuteri.

Mitt sto är 21 år och är på betäckning nu. Hon har föl vid sidan i år. Hon hade en problemfri dräktighet (Bortsett från att hon gick över tiden) och en problemfri fölning.

Detta är sista gången hon betäcks, hur bra det än går denna gång.

Före årets betäckning så överlade jag med veterinär....

chrysler skrev:
En shettis är en relativt billig investering så varför inte köpa en yngre shettis istället å låta betäcka den?
Om man tar föl på en 29 årig häst så tänker man ju knappast på hästens bästa.
Sedan är det ju en veterinär å en massa kunniga å kompetenta människor här som svarat på frågan men fråga du din vet, jag tror inte du kommer få ett annat svar.

Håller med! Tycker det är orättvist att tänka tanken på att ta föl på en så gammal häst.

Tycker som de flesta, 29 år är åt pipsvängen för gammalt för att betäcka.
Den är 30 år när fölet ev föds :eek: , vill h*n sätta världsrekord i gammal-häst-födsel?
Nope, tycker det är dumt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
3 341
Senast: Lobelia
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 913
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 160
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30