Sv: fråga om Betäckning vid hög ålder???
Du har ju fått en massa svar som alla säger att det INTE är lämpligt. Ändå fortsätter du att nästan böna och be att någon ska säga att de tycker att det är OK. Varför frågade du ens om du redan bestämt dig för vad du ville ha för svar?
Att betäcka en 29- årig märr är att ta väldigt stora risker (ÄVEN om stoet är piggt för sin ålder). Troligen och förhoppningsvis tar hon sig inte (=blir inte dräktig), och då är ju problemet ur världen, men om hon gör det är risken väldigt stor att hon inte orkar med den påfrestning som det innebär att vara dräktig, föla och gå med föl vid sidan och ge di.
Jag tycker att det vore synnerligen oansvarigt och dåligt hästägaransvar att låta betäcka ett 29- årigt sto, särskilt om det inte haft föl innan. De flesta uppfödare slutar betäcka sina gamla avelsmärrar vid mellan 20 och 25 års ålder, just p g a riskerna, och då handlar det dessutom om ston som fått ett antal föl redan.
INTE många kvinnor i VÄRLDEN har fått barn vid 60 års ålder (JAG har en gammal mamma i jämförelse med de flesta av mina vänner - hon var 38 när jag, första o enda barnet, föddes...), och de som får det får det inte annat än i allra yttersta undantagsfall på naturlig väg. Hästålder och människoålder är visserligen inte jämförbart med varandra,men min grova gissning är dessutom att 29 år på häst snarare motsvarar 85 år på människa än 60...
Ord och inga visor var det
. Min klara åsikt är att Din väninna INTE bör betäcka sitt sto, utan istället sköta henne på bästa och klokaste sätt, och se till att hennes sista år i livet blir bra.