fråga om åringsauktionen

Seabaz

Trådstartare
De flesta hästar som säljs där är väl meningen att de så småningom ska bli galopphästar och så?

Jag är lite sugen på ett fullblod och då skulle en åring passa mig bra, och det är ju väldigt praktiskt när alla är samlade på samma ställe..
Sedan tycker jag det är dåligt med åringar på annons, just engelska fullblod. Och är dom på annons är det oftast inte i min prisklass...
Jag har lite koll på stamtavlor och så, men jag vill ha en ridhäst och jag har inte högre krav på hästen än jag har på mig själv så...
MEN, blir det någon så kommer den aldrig att starta i galopp.

Bryr sig hästägarna om om köparen vill ha hästen som ridhäst eller galopp?

Förstår ni hur jag tänker?

Alltså jämförelsevis en hunduppfödare som säljer jakthundar/brukshundar säljer ju inte valparna till någon som vill ha en sällskapshund.....

Hur är det på åringsauktionen tror ni?

Sv: fråga om åringsauktionen

Iaf på lambada auktionen i Skåne finns det ridhästfolk som köper åringar till ridhästar har jag för mig. Finns säkert en del uppfödare som inte vill sälja hästen som ridhäst om dom anser att den har potential, men finns säkert andra som kan tänka sig det. Skadar ju inte att försöka.. ;)

Det finns ingen som kan hindra dig att köpa en åring på auktionen om du så har tänkt att ha den som arbetshäst i skogen, skinnfäll framför tvn eller planerar att exportera den till Finland… en auktion är en auktion och där gäller högst bjudande…

Däremot så ser ju uppfödarna hälst att den kommer i träning som galopphäst efter som det dels tillfaller uppfödarpremier till uppfödaren om hästen går bra, dels så är det lättare att sälja syskon året efter om den blir såld och hinner börja röra på sig. Dessutom så ser det inte snyggt ut (för försäljning) om det är en lucka med en avkomma som inte ens kommit in i träning.

Jag är lite nyfiken varför är du ute efter en åring när du lika gärna kan köpa tex tvååringar som inte blivit sålda? Det behöver ju inte vara något fel på dem, bara det att deras stam helt enkelt inte duger som löphästar… Det finns gott om sådana annonser inte minst i januari-februari. I höst kommer det att finnas tre och fyra åringar som skall säljas osv.

Jag såg att det fans en osåld två åring tillsalu på www.isolaracing.se ingen aning vad de har tänkt att den skall hamna eller om den redan är i träning och de har tänkt att sälja den inom stallet. Såg det bara i förbifarten helt enkelt…

jaa, det förstås..
Det var så jag tänkte att det är ju faktiskt en "galoppauktion" så de vill väl helst ha ut hästarna för träning och tävling....

Jag är helt frälst i fullblod, eller så kanske det bara är min gamla häst jag är frälst i... hehe..
Den var helt underbar! Väldigt klok och snäll och mycket personlighet.

Den hästen hade gått på banan innan den kom till mig. Den hade sådana förslitningsskador att det efter 1,5 år inte fanns något att göra för hästen längre. Dessutom en stor hovslagar-miss som ledde till hovbölder och inflamationer.
Men när hästen röntgades så påvisades även förslitningsskador och andra fel som veterinären sa var vanligt på galopphästar i så hård träning och ofta stor utfodring.

Jag vill ha ett fullblod som alltså INTE har varit i träning. Men stammen spelar inte såå stor roll, alltså dom annonser jag sett då är åringar och lite äldre för mellan 30-40 000!

och kan jag då åka på en auktion och få en häst som förmodligen skulle passa mig lika bra för kanske halva priset av det ovannämnda så är jag glad för det.
Dessutom då en som inte är i mina ögon "förstörd". MEN jag vet också att bara för hästen varit i träning behöver den absolut inte vara dålig, men jag riskerar ingenting längre.

Skulle jag köpa ett fullblod idag så kommer jag kolla hovarna noga, vara närvarande vid vet.besiktning och vilja veta allt om hästens bakgrund. Allt för att ge hästen så goda förutsättningar som möjligt.

Det är mina egna erfarenheter som ligger bakom allt, och jag har inte träffat alltför många fullblod som jag lärt känna. Men dom få jag träffat har varit ganska liknande.
Pallar inte med hårdare träning efter att de gått på galoppen utan att få inflamationer eller så...

Tillfällighet, kanske, what can i say,....

Men någon häst är inte aktuell för mig än på ett bra tag. Jag bara hör mig för ;)

tyvärr tror jag du har haft otur, den belastningen som ett fullblod har i träning är definitivt mycket större än den som den får när den omskolas till ridhäst (massor om detta finns att läsa om i flera trådar)

Tyvärr så knatar merparten av ”ridhästmänniskorna” in på stallbacken o tänker att nu jävlar skall de hitta en fin billighäst som inte har startat så mycket för då måste den ju ha förslitningsskador.

Sedan kommer de in i stallet får se två identiska jättefina 5åringar, den ene kaniske startat 7ggr, den andra 37gr. Oj tänker ridhästmäniskan den med 37 starter bakom sig måsta ju vara helt slutkörd! Jag tar den med 7starter.

Tyvärr så går sällan spekulanterna steget längre (vilket säljaren säkert är glad för) och tänker: Varför har den ena startat så lite? Och den andra uppenbarliggen klarat av att starta mycket mer utan att för den delen ha gott sönder?

Vad jag försöker säga är att det bästa du kan göra är att köpa ett fullblod som har startat m7ycket = visat sig hållbar utan att få problem. När du sedan tar den ur träning så kommer belastningen att sjunka drastiskt och du kommer inte att få några problem som har med att den har varit i träning innan.

De flesta som köper fullblod tänker i9nte på detta sättet. Hästen som har startat lite har troligtvis haft något/några problem på vägen, efter som det är dessa som ofta omsätts som ridhästar, och klart att det kan vara så att en individ som redan är svag innan, både kan bli sämre och inte hålla trotts refuseringen av belastningen.

Risk för att inlägget inte är så bra, men tror att jag fått fram cvad jag ville, måste vist jogga i väg! Stress som vanligt!

Ge de hästarna som e i träning en chans till! Men gör en ordenlig bakgrunds tjeck, då slipper du köpa grisen i säcken. Åringen du köper kommer inte att vara mindre förstörd än den du köper hoss tränaren, snarare tvärtom!

Jag kan väl tycka att en oförstörd häst för 30.000-40.000 kr inte är dyr, tvärtom! Och är det den prisklassen hästarna ligger i får man väl helt enkelt punga ut med det om man vill ha en. (Gjorde jag i alla fall.) Okej att vissa hästar blir billigare på auktion, men det rör sig ju om åringar som i vissa fall knappt vant sig vid att ha grimma. De är inte färdigvuxna heller, så man kan omöjligt se om de kommer bli tillfredsställande byggda som ridhästar. (Visst, man kan se vartåt det barkar, men inte var det slutar.)

Men jag förstår din tanke. Vill du ha en åring och så att säga "chansa", vilket jag tycker att man gör när man köper unghäst, då finns det som Ninni skriver ingen som kan hindra dig. Jag personligen skulle nog hellre vilja se min egenuppfödda åring komma ut på galoppbanan, om jag nu avlat på galoppblod i syfte att få fram en galoppör, men inte bara för uppfödarpremiernas skull. Snarare som merit, så att säga, för att kunna säga nästa år att man har en uppfödning i träning. Men samtidigt skulle jag egentligen vara nöjd, bara hästen kom till en bra ägare som gav den ett drägligt liv. Så jag är lite kluven.

Så tänker jag! En häst som är tränad och "normalt startad" är en hållbar häst så den köper jag.

Jane_Done skrev:
Så tänker jag! En häst som är tränad och "normalt startad" är en hållbar häst så den köper jag.

Problemet är bara, vad är ”normalt startad” =) det är väldigt individuellt, men har hästen startat lite (bara att kolla på www.galoppsport.se) jämfört med många andra skall man helt klart dra öronen åt sig… Vissa tvååringar startar sent för att de är sent utvecklade, men startar en treåring och uppåt lite så är det nog inte riktigt som det skall…

Hehe, kollar ju alltid saluannonserna och tittar reflexmässigt på starter och resultat och anledningar till strykningar samt om det finns uppehåll.

Förresten, hur mycket tycker du "normalt" är? Eller kanske ska vi kalla det "rimligt" startad?

Jane_Done skrev:
Hehe, kollar ju alltid saluannonserna och tittar reflexmässigt på starter och resultat och anledningar till strykningar samt om det finns uppehåll.

Förresten, hur mycket tycker du "normalt" är? Eller kanske ska vi kalla det "rimligt" startad?

Oj, som sagt det är svårt, och man vill inte trampa på någons tår… Men en frisk normal utvecklad häst kanske…
Som två åring åtminstone två starter, normalt ligger de på 2-5 starter/år men tvååringar kan vara sent utvecklade och det behöver inte vara något fel på en häst som inte startat som tvååring.
Däremot äldre hästar, har de inte gjort 5 starter/år är det något skumt, helt klart… Normalt kanske mellan 10-15 starter/år.

Vi har ett treårigt (nu fyra) sto som startade 17 ggr förra året (mars-dec!) o hon är/var det inget fel på. Lite styv efter att ha startat på lös vinterbana utan fäste tre veckor i rad. Men efter det fick hon välförtjänt tid av från lopp. Hon hade en lång tuff säsong i fjol.

Vet ni vad hästen heter som ni skall åka och kolla på hoss någon (oftast så tittar man ju på flera när man åker till banan o då är det svårt att veta vad de olika heter) så gå in på galoppsport o skriv ut starter och strykningarna. Ser det ut som att hästen har startat frekvent under en period för att sedan ha haft ett uppehåll så är det säkert inget problem. Har det däremot gåt långt mellan starterna kan man alltid konfrontera säljaren och fråga varför…

Men som sagt, hästar som har startat lite kanske blir utomordentliga ridhästar, bara man vet vad det är för orsak. Vi har diskuterat tidigare att många skador som ett fullblod kan få, har ingen betydelse för en ridhöst om skadan bara får läka ut.

Jag vet ett flott sto som det va meningen att hon skulle säljas som avelsto men de har inte blivit av med henne (lite sent på säsongen och hon har inte så mycket resultat). Hon skull inte bli ridhäst för att det fans en risk att hon inte skulle hålla, men nu när hon bara har stått o ingen har forcerat något läkningsförlopp så ser hon jätte fin ut! Veterinären är nöjd med henne och jag red henne häromdagen och hon rörde sig bättre än någonsin!

Det ligger med andra ord på individ nivå, men startfrekvensen är helt klart en indikator…

Detta inlägg gäller inte just åringarna utan jag läste det Ninni skrev om hur mycket de tävlat och inte.
Jag vet inte vilken bana du "tillhör" men du kanske känner till just denna häst-Mauira?! ("Tillhörde Täby innan men nu Jägersro)Hon har inte startat "tillräckligt" men enligt hennes ägare beror det enbart på att hon själv inte vill. När hon närmar sig mål låter hon alla andra springa förbi och börjar inte springa igen förrän hon ligger sist.
Hon är nämligen till salu och jag funderar lite på henne men frågan är alltså- kan det vara en häst att satsa på trots allt? Vet du något om denna häst så är jag jätte tacksam för svar.

Mycket tänkvärt i det du skriver! :bow:

Men om jag köper en häst "direkt från banan" eller en åring spelar inte så stor roll för mig..

Man måste ändå rida in/till hästen och det tar sin tid. Jag är ingen tävlingsmänniska så jag har inga sådana krav. Att jag har fastnat för engelskt fullblod som ras beror på temperament och kvalitéer hos de fullblod jag träffat.

En häst som inte är grundriden för 30-40 tusen är i mina ögon ett högt pris.
Hästen jag har nu köpte jag för 25000 ohanterad, vilket jag idag ser är mycket dyrt för en ohanterad 3-åring. Men jag ångrar inget, har haft den hästen i 5 år nu (ej fullblod).

Fullblodet jag hade innan som kom direkt från banan, köpte vi "loss" för 22 000kr. Då var han 6 år gammal.
Kom till Sverige från England när han var 2 år.
Han slutade tävla på Täby för att han inte var på hugget längre och la av innan mållinjen.
Gjordes EKG-test efter sista loppet för att kolla att det inte var något fysiskt fel.

Det var en galopptränare som ägde hästen och haft den då i 4 år och han sa att det verkar som att hästen inte vill längre helt enkelt.

När den hästen kom till mig så hade den bara gått på plan mark innan och aldrig (?) ätit gräs.
Han stod och tittade på oss på sommarbetet och åt inte något alls förrän vi la ut hö i hagen... :crazy:

Hovarna var extremt dåliga och han var superkänslig mot såväl kyla som värme och det som följer med det (snö, regn, insekter, insektsmedel). Han reagerade på det mesta.

Även okunskap hos mig och hästfolk runt omkring, okunskap om fullblod från banan/speciellt känsliga hästar. Tyvärr fick ju hästen lida för det i vissa situationer och det får jag leva med idag även om det till sist visade sig att just förslitningsskador var en stor orask till hältorna.

Jag vet inte vad "normal startad" häst innebär men den här startade mest på sommaren för dom var rädda om honom på vintern sa dom :confused:

Mycket mer kunskap och "tänka efter före" har jag idag och en fullblodskompis är drömhästen ;)

Men som sagt, det är inte aktuellt nu på stört. Jag har kikat på annonser då och då i två år nu hehe...

tack för svaren i alla fall!

men det finns alltid hästar som blir över och många kanske den har fel extriör för att bli något bra och uppfödarna har ändå inte så stor förhoppning på den, då kan man dessutom få den väldigt billigt.

Liknande trådar

S
Hästmänniskan Detta kan bli långt, men jag måste få gnälla av mig lite, förlåt på förhand. Om ni inte orkar läsa allt kan ni skrolla till slutet så...
Svar
13
· Visningar
2 578
Senast: Tinuri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka