Fråga om aminosyror

Jeps

Trådstartare
Många av de s.k. havrefriafodrena innehåller ju havrekli. Då jag vill undvika vissa aminosyror i havren när hästen blir pigg av havre så är min fråga. Finns dessa aminosyror (kommer inte ihåg namnet) i kärnan eller skalet??

Sv: Fråga om aminosyror

Det finns visserligen inga direkta bevis för vad som orsakar att hästar blir humörpåverkade av havre. Men väldigt troligt är att det har att göra med att stärkelsen är så lättillgänglig så att blodsockerhalten snabbt blir jättehög och sen dimper. En del tycker att hästarna reagerar likadant av melass.

Det är inte troligt att det beror på aminosyrasammansättningen.

Proteinet finns framför allt utanför kärnan - i "kliet". HH

Sv: Fråga om aminosyror

Tack. Då borde det alltså kunna fungera OK med foder med havrekli i.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 091
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 165
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 159
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 034

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka