fråga gällande vatten till valp

S

Sevlan

jag var hos en kompis för ett par dagar sedan och fick se nått som för mig är helt obegripligt,

de har precis skaffat sig en 9 veckors gammal schäfervalp.
och för att den är ju inte rumsren än så har de gjort så att de bara ger hunden vatten ibland,
vilken då resulterar i att när valpen väl får vatten så dricker den enorma mängder och en valp med liten blåsa blir ju lätt kissnödig, vilket gör att det enorma vatten drickandet på en gång resulterar i att valpen blir typ nödig på en gång och kissar inne.
vilket gör dom som äger valpen att bli skit sura på den och tar genaste bort vattenskålen...

jag har visserligen hört att man kan ta bort vattenskålen på nätterna men inte bara att ge valpen vatten ibland.
vatten ska väl alla djur ha fri tillgång till??? speciellt valpar??
jag har 3 hundar och ingen av dem har fått vara utan vatten under rumsrenhets träningen, det var tålamod, och på när som helst på dagarna, hålla stenkoll på valpen och när den såg ut att vilja sätta sig så ut med den, tålamod, tålamod osv osv.

hur har ni gjort??
är detta normalt att neka en liten valp vatten bara för att den inte är rumsren??? :confused:

Sv: fråga gällande vatten till valp

Nä man kan inte neka en hund vatten. Men en del hundar får lite tvång på att dricka och du kan man ransonera (min hud tex dricker alltid tills det är slut även om skålen skulle rymma 10 liter)
Med alla valpar gäller det att se till att ut och kissa så fort de sovit en stund lekt ätit eller DRUKIT.

då var det alltså inte bara jag som tyckte det var konstigt...:crazy:

nä det var ett konstigt sätt att göra hunden rumsren på. Du kan ju fråga om de skulle stunta i att amma en bäbis bara för att den kissar i blöjan och inte på toaletten.

Men förvånad blir jag inte så mycket lusigheter folk har för sig när det gäller hundar (djur)

Jag fick tipset att ta upp skålarna på natten när lejonet var liten, och det både underlättade rumsrenheten och framförallt processen att vänja sig vid att sova på natten- ju mindre hon hade att greja med desto bättre.

Innan hon var rumsren ransonerade jag vattnet till viss del även dagtid, särskilt när vi åt- fick hon inte av vår mat tröstade hon sig med att dricka hur mkt som helst, det var liksom hennes matsubstitut. Och i sann stor-hund-anda kunde man fylla på skålen tre gånger, de försvann ändå. (Och om hon mot förmodan inte drack upp det lekte hon ut det på golvet och gjorde eget vattenland..vatten är kuuul om man är leonberger :angel: )
Så jag kan ha viss förståelse.

Dock är ju grundprincipen att ha fri tillgång, så jag förstår att du reagerar.

För det första så är den stackars hunden för liten för att ens kunna hålla sig, fysiskt.

För det andra, att bli arg på en valp för att den kissar inne kommer endast att leda till negativa konsekvenser, som t.ex. mer kiss inomhus men när husse och matte inte ser.

Och givetvis ska valpen i möjligaste mån ha fri tillgång till vatten. Det finns enstaka fall av okynnesdrickande, men de allra flesta hundar hanterar och reglerar sitt vattentintag alldeles utmärkt bra själv.

det var så jag tyckte med, för håller man på och ransonerar vattnet så borde det ju resultera i att när hunden väl får vatten så dricker den enorma mängder eftersom den inte vet när det får vatten nästa gång. det blir väl snarare en överlevnads fixering på vattnet.
finns det inte även en risk att hon tillslut börjar vakta sin vattenskål och därmed inte släpper den ifrån sig alls??
jag menar, hundar som har fått svälta blir ju oftast matfixerade och det borde ju kunna bli samma med vattnet???

det var så jag tyckte med, för håller man på och ransonerar vattnet så borde det ju resultera i att när hunden väl får vatten så dricker den enorma mängder eftersom den inte vet när det får vatten nästa gång. det blir väl snarare en överlevnads fixering på vattnet.
finns det inte även en risk att hon tillslut börjar vakta sin vattenskål och därmed inte släpper den ifrån sig alls??

Blir knappast en överlevnadsfixering sålänge hunden får i sig en vettig mängd vatten. (Vargar är ju inte direkt vattenfixerade och har absolut inte tillgång jämt.) Vi hade hundar på kliniken som inte fick dricka på rätt länge (hade dropp istället) och de drack när de fick vatten men inte vaktade de skålen sen.

Och om man ska resonera som du gör så skulle ju alla hundar vakta matskålen nåt otroligt, för DEN är ju i de flesta fall inte full 24/7. :cool: (Även om min gamla hund sprang & kollade matskålen så fort man kom hem, den KUNDE ju ha blivit fylld när man var borta :angel: )

Jag tycker inte alls det är konstigt att inte ha vattenskålen framme.
Fungerar det så får den stå nere för valpar, men som tex den yngsta hunden här hon pinkade stup i kvarten och vi kunde inte begripa varför. Tills vi kom på att hon drack vatten för det var "kul" och lekte i skålen.
Så då hade jag skålen uppe i kanske nån vecka (mer om det skulle behövas) för bryta det beteendet.
Däremot fick valpen vatten så fort den vaknade, hade lekt, och hade fått mat. Så det gick ingen nöd på den.

Senast ändrad:

Har du pratat med din kompis om det?

japp, men ingen av dom tycker att det är särskilt konstigt. de säger att när valpen är rumsren så ska de börja med fri tillgång om hon verkligen är helt rums ren och inte kissar inne alls.

Blir knappast en överlevnadsfixering sålänge hunden får i sig en vettig mängd vatten. (Vargar är ju inte direkt vattenfixerade och har absolut inte tillgång jämt.) Vi hade hundar på kliniken som inte fick dricka på rätt länge (hade dropp istället) och de drack när de fick vatten men inte vaktade de skålen sen.

Och om man ska resonera som du gör så skulle ju alla hundar vakta matskålen nåt otroligt, för DEN är ju i de flesta fall inte full 24/7. :cool: (Även om min gamla hund sprang & kollade matskålen så fort man kom hem, den KUNDE ju ha blivit fylld när man var borta :angel: )

Jag har 3 hundar och 3 vattenskålar och det händer ytterst sällan att skålarna är tomma på vatten...

menar du att det är okej att neka en valp vatten??

och det är skillnad att gå på dropp (för då får man ju vätska i sig) och att inte få vatten

japp, men ingen av dom tycker att det är särskilt konstigt. de säger att när valpen är rumsren så ska de börja med fri tillgång om hon verkligen är helt rums ren och inte kissar inne alls.

Tycker ganska synd om ägarna faktiskt. Du ifrågasatte inte hur dom ska lyckas få henne rumsren om dom gör så att hon är så grymt törstig och måste kasta i sig vattnet för att hon inte får dricka tillräckligt ofta? Då blir hon ju kissnödig direkt och dom får svårare med rumsrenheten (såvida dom då inte ger henne vattnet ute så att hon kan kissa direkt när hon har druckit).

Detta är iofs bara en teori enligt min logiska slutledningsförmåga, men det bör ju ta myyyycket längre tid att få henne rumsren med hjälp av denna metod. Särskilt då med tanke på att dom tar bort vattnet från henne när hon kissar inne. Alltså bestraffar henne för att hon var törstig, egentligen.
Stackars hundvalp. Jag kanske är för snäll, enligt vissa. Men jag har aldrig bestraffat en valp för att den kissat inne. Jag har använt tillrättavisning, inte bestraffning (och massor av beröm när valpen gör rätt istället). Och detta har funkat otroligt bra för mig.

Jag tycker att det din kompis gör är helt fel och om jag vore du skulle jag anstränga mig för att få dessa hundägare på bättre tankar. För både valpen och deras skull.

jag tycker inte att det är så konstigt, däremot måste man ju erbjuda hunden vatten fler än en gång per dag. som Gnist sa, när den vaknat, ätit (valpar äter ju oftast 3 gånger per dag), lekt eller varit ute och gått.

fast det är ju dumt att bli arg på hunden, så kanske den här människan är "okunnig" i flera saker.. vad vet jag.

menar du att det är okej att neka en valp vatten??

och det är skillnad att gå på dropp (för då får man ju vätska i sig) och att inte få vatten

Nej, och det gör inte Grana heller. Läs våra inlägg igen. Om du bara vill hårddra det, så JA det är ok. (Jag nekar min hund leverpastej, gräddtårta och annat åxå :smirk: )

Jag skrev att det finns de som inte hanterar fri tillgång så bra, det skrev även Grana. Inget konstigt med det.

Och det är klart som fan det e skillnad om de går på dropp (VAR skrev jag nåt annat???????????), att jag tog upp det var pga ditt antagande att en hund utan vatten dygnet runt kommer bli aggressiv & vakta sin skål. Tog du upp det för att du saknar argument eller?

Nej, och det gör inte Grana heller. Läs våra inlägg igen. Om du bara vill hårddra det, så JA det är ok. (Jag nekar min hund leverpastej, gräddtårta och annat åxå :smirk: )

Jag skrev att det finns de som inte hanterar fri tillgång så bra, det skrev även Grana. Inget konstigt med det.

Och det är klart som fan det e skillnad om de går på dropp (VAR skrev jag nåt annat???????????), att jag tog upp det var pga ditt antagande att en hund utan vatten dygnet runt kommer bli aggressiv & vakta sin skål. Tog du upp det för att du saknar argument eller?

jag undrade bara att det borde bli samma sak om man nekar en hund mat (dvs svälter den) så blir ju resultatet i de flesta fall att när hunden får mat så hugger den om nån försöker ta matskålen i från den, INTE att den ligger där 24/7 och vaktar skålen.
och då tänkte jag att det borde bli samma sak om man nekar hunden vatten, att när den väl får vatten så kan det ju hända att den hugger om man försöker ta skålen ifrån den. INTE att den vaktar skålen 24/7.

jag ville inte börja tråkbråka ang mina argument eller inte, det var inte det tråden handlade om, jag tyckte bara att det var konstigt att de nekar sin hund vatten pga att den inte är rumsren ännu.
och att jag personligen aldrig skulle neka en hund vatten... (att neka en hund gräddtårta osv är ju ändå lite skillnad :smirk:)

men de hundar som inte hanterar fritillgång på vatten så bra, borde man inte gå till botten med problemet då?
de flesta hundar kan hantera att det finns vatten i skålen när de är törstiga, och borde man då inte kolla upp varför de hundar som inte kan det?
jag menar det kan ju vara så att hunden har en sjukdom, är fixerad och man får bryta mönstret på nått sätt (har inga tips tyvärr) eller så helt enkelt gillar den att "bada" i skålen, och då tycker jag personligen att har man en skål"badande" hund, att man istället bör lägga ut tidningar under skålen än att neka den vatten.

jag skulle iallafall inte bli glad om nån nekade mig vatten när jag var törstig...:cool:

Tycker ganska synd om ägarna faktiskt. Du ifrågasatte inte hur dom ska lyckas få henne rumsren om dom gör så att hon är så grymt törstig och måste kasta i sig vattnet för att hon inte får dricka tillräckligt ofta? Då blir hon ju kissnödig direkt och dom får svårare med rumsrenheten (såvida dom då inte ger henne vattnet ute så att hon kan kissa direkt när hon har druckit).

Detta är iofs bara en teori enligt min logiska slutledningsförmåga, men det bör ju ta myyyycket längre tid att få henne rumsren med hjälp av denna metod. Särskilt då med tanke på att dom tar bort vattnet från henne när hon kissar inne. Alltså bestraffar henne för att hon var törstig, egentligen.
Stackars hundvalp. Jag kanske är för snäll, enligt vissa. Men jag har aldrig bestraffat en valp för att den kissat inne. Jag har använt tillrättavisning, inte bestraffning (och massor av beröm när valpen gör rätt istället). Och detta har funkat otroligt bra för mig.

Jag tycker att det din kompis gör är helt fel och om jag vore du skulle jag anstränga mig för att få dessa hundägare på bättre tankar. För både valpen och deras skull.

jag har pratat med dem båda, men eftersom jag inte är nån expert på hundar (och aldrig har påstått mig vara detta, om nån undrar) så tycker de att jag inte ska lägga mig i,
jag har sagt att det kan bli svårare för dem att få valpen rumsren om de "bestraffar" henne för att hon har kissat inne genom att ta bort skålen ifrån henne.
det har även hänt att hon har druckigt och kissat samtidigt... vilket jag tycker är väldigt konstigt....
men men jag ville bara kolla alla andras reaktioner och den är typ 50/50 som tycker det är okej att ta skålen ifrån henne och 50/50 som tycker att det är fel att neka henne vatten.
så det var väl inte så konstigt som jag tyckte att det var :crazy:.

Jag kan ju erkänna att jag inte kommit på iden själv. Fick veta det av uppfödare samt andra mer rutinerade hundägare när jag köpte min första dam. Så som sagt, jag förstår att man kan reagera.

Det där med irritation när hunden kissar inne får man ju bara ta & kväva, som det står i papprena man får från skk med hunden- ställ dig framför spegeln & gräla :angel: Men om du sagt till dem så är det ju inget mer att göra. När det gäller folks djur & barn är det vääldigt svårt att ta kritik, befogad eller inte, vad det verkar! Tråkigt men sant.

Mina hundar skulle då inte hugga mig även om det fått svälta några dagar. Konstigt resonemang.

Varför gå till botten med att valpar tycker det är kul med vatten? Det är jättevanligt, och finns många trådar här hur folk undrar vad de ska göra med sina valpar som bara dricker vatten.
Det är inget konstigt med det och man behöver inte krångla till det.
Dina kompisar kanske inte gör på rätt sätt, men att ha vattenskålen på bänken en tid för att valpen inte ska okynnesdricka är inget konstigt.

Jag skulle då inte tillåta att ha en skålbadande hund och få ha handdukar mm för inte ha ett blött golv jämt. Varför ska man tillåta sånt när man uppfostrar hunden med så mycket annat.

Senast ändrad:

Jag har gjort så att jag har tagit bort vattnet till mina valpar en timme efter att de har ätit sista målet mat på kvällen. Det har gjort att de hunnit göra sina behov innan det är läggdags och sen får dom det direkt på morgonen igen och har under hela dagen.

Vatten är ju en livsnödighet och hundarna är ju mest aktiva på dagen så att inte ge dom tillgång på vatten då är ju bara urkorkat.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 129
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 989
Senast: Sesca
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 290
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 259
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II