Fråga gällande avlivnig

vinkelina

Trådstartare
Måste ju ta bort min häst igår. Hon hade under kvällen fått dubbeldos metacam (enligt tidigare rekommendationer)

När veterinären kom ut fick hon elefantdos lugnande och bra så långt. Sedan avlivningsvätska. Slutade med att hon hade fått FYRA doser i halspulsådern. Efter 45 min slog hjärtat ännu och då bad jag vet bulta och avbloda. (Vet sa att hon är bättre på att göra det med spruta därav valet)

Min kompis höll hästen och jag satt i stallet så reagerade först inte på tiden

Skall det verkligen ta så länge? Man såg ju att hästen andades ännu, men att hon var som under narkos

Jag är så ledsen för din skull, ett mycket tråkigt avslut för dig och din häst.
Det låter alldeles för lång rid.
Därav anledningen till att jag alltid föredrar bultning.

Det var en anledning till att jag inte valde spruta som avlivningsmetod, det är inte en pålitlig metod. Det ska inte ta så långt tid om det fungerar som det ska..vad jag hört.

Dock lite tröstande iallafall att hästen "sov" under tiden även om den inte dog direkt.

Måste ju ta bort min häst igår. Hon hade under kvällen fått dubbeldos metacam (enligt tidigare rekommendationer)

När veterinären kom ut fick hon elefantdos lugnande och bra så långt. Sedan avlivningsvätska. Slutade med att hon hade fått FYRA doser i halspulsådern. Efter 45 min slog hjärtat ännu och då bad jag vet bulta och avbloda. (Vet sa att hon är bättre på att göra det med spruta därav valet)

Min kompis höll hästen och jag satt i stallet så reagerade först inte på tiden

Skall det verkligen ta så länge? Man såg ju att hästen andades ännu, men att hon var som under narkos

Min erf är att med spruta reagerar de helt olika, en del somnar direkt och för andra kan det ta ganska lång tid. Precis så som lugnande fungerar i överlag..en del behöver inte ens en halv för att bli helt väcka..medans nästa kanske behöver 4 sprutor innan det tar.

Därför jag också föredrar bult..jag tror inte att spruta innebär lidande iom att de är så pass borta, men det tar onödigt lång tid i vissa fall. Det är nog en personlig fråga i mångt och mycket, men jag föredrar att det går fort utan återvändo så att säga..

Tråkigt för hästen din, jag beklagar.

Om jag förstått saken rätt beror det också på vilket medel som används. Jag vet inte vad som är standard i Finland, men enligt min veterinär är det ett snabbt sätt även med spruta. Enda gången jag varit med om det var hästen borta inom sekunder.

Även jag beklagar det som skett dig, det är en fruktansvärd historia.

Embutramid var med i alla fall (Sambon kollade lite på flaskorna) T 61 mixen säger sambon. (Han har studerade några år till apotekare så känner igen vissa burkar) Hon var jättekonstig för lugnande och fick ca 10 ml stensolid först

Min sprutades med somulose och alla jag vet sprutats har fått det. Hon var borta på 2sek. Veterinären ville vänta 10 min innan hon skulle lastas i containern för att vara helt säker på att hjärtat stod still, så sista kollen gjordes efter 10 min och då var allt tyst.
För och nackdelar finns med både bult och spruta men hag har bara bra erfarenheter av båda metoderna. Har sett fler hästar tas bort med spruta och det har alltid varit lugnt, snabbt och odramatiskt.

En veterinär jag pratat med sa då att hon helst inte ville ge lugnande innan avlivningsvätska. Lugnande sänker blodtrycket och gör att avlivningsvätskaan tar längre tid att verka.

Det låter ju ganska logiskt i det här fallet?Låter ototroligt ledsamt hur som helst :(

Undrar hur det skulle gått med bult då detta var den säkra metoden. Dessutom injeserade hon inte avlivningsvätskan före hästen låg ner. Andra jag sett har gett det stående

Undrar hur det skulle gått med bult då detta var den säkra metoden. Dessutom injeserade hon inte avlivningsvätskan före hästen låg ner. Andra jag sett har gett det stående

Nu ska jag vara helt ärlig: Båda metoderna kan misslyckas men det är riktigt ovanligt.
Vid bult har det inträffat att skottet satts fel då hästen tex ryckt till i absolut sista stund (har man skvättig häst ska man därför ge lugnande först), vid spruta att hästen som varit dödförklarad senare vaknat.
Det finns nog många scenarion..men onödigt att fundera över.

Jag tycker du ska känna ett lugn över att det är över och hästen led inte även om det tog lång tid. Garanterat var hästen så pass borta/utslagen av medlet ändå.

Så jag tror inte att någon av metoderna kan klassas som mer säker än den andra. Resultatet bör iaf vara densamma: gå snabbt och smidigt, utan lidande.

Resten är nog en smaksak och ev vad personen som utför det är mest van vid. En del vettar vill inte bulta och andra tvärtom vill inte ge spruta. Ibland även dock vad situationen kräver, vid vissa tillfällen går det inte att spruta..tex om hästen har nedsatt cirkulation eller att man misstänker hjärtfel

Så jag tror inte att någon av metoderna kan klassas som mer säker än den andra. Resultatet bör iaf vara densamma: gå snabbt och smidigt, utan lidande.

Resten är nog en smaksak och ev vad personen som utför det är mest van vid. En del vettar vill inte bulta och andra tvärtom vill inte ge spruta. Ibland även dock vad situationen kräver, vid vissa tillfällen går det inte att spruta..tex om hästen har nedsatt cirkulation eller att man misstänker hjärtfel

Menade att hon sa att hon känner sig säkrare på att använda spruta. Vilket inte gick så bra

Menade att hon sa att hon känner sig säkrare på att använda spruta. Vilket inte gick så bra

Okej, jag tror ändå man får anta att något hos den individen då gjorde att det tog längre tid än väntat, kanske det var medlet som hästen då på något sätt var extra motståndskraftig mot.

Om frågan känns allt för oklar för dig, kanske du kan ringa till veterinären och fråga?

Min sprutades med somulose och alla jag vet sprutats har fått det. Hon var borta på 2sek. Veterinären ville vänta 10 min innan hon skulle lastas i containern för att vara helt säker på att hjärtat stod still, så sista kollen gjordes efter 10 min och då var allt tyst.
För och nackdelar finns med både bult och spruta men hag har bara bra erfarenheter av båda metoderna. Har sett fler hästar tas bort med spruta och det har alltid varit lugnt, snabbt och odramatiskt.

finns det ngt som etablerat på marknaden konstaterats inte är hundra är det ju somulose. väckt otroligt mkt debatter tidigare i media just pga att det inte funkar klockrent på stora djur osv.
Jag har erf av både spruta och bult precis som du och jag måste nog säga att spruta har en enormt större felfaktor jmf med bult om vi nu ska jämföra de icke procentuella fallen så att säga.

De roliga är inte slut ännu. 8:15 idag ringer jag "kadaverbilen" för att fundera hur vi skall göra. Hade nämligen fyra alternativ. Återvinningsstation (de tar emot hästar här, kändes dock som sista alternativet) enskild kremering men de kostar skjortan, masskremerin eller gräva ner hos gamla ägaren som har tillstånd, är dock 10 mil dit

Nå, ringde ju som sagt kadaverbilen för att som jag tänkt kolla pris, tidpunkt mm.. Hade förstå att man enbart kan ringa måndag-fredag.

Döm om min förvåning när jag ringer 8:15 måndag morgon och de då säger att de just lastat på henne :eek::confused: Företaget har 8 mil enkelresa hit, om de inte har bilar stationerat här

De roliga är inte slut ännu. 8:15 idag ringer jag "kadaverbilen" för att fundera hur vi skall göra. Hade nämligen fyra alternativ. Återvinningsstation (de tar emot hästar här, kändes dock som sista alternativet) enskild kremering men de kostar skjortan, masskremerin eller gräva ner hos gamla ägaren som har tillstånd, är dock 10 mil dit

Nå, ringde ju som sagt kadaverbilen för att som jag tänkt kolla pris, tidpunkt mm.. Hade förstå att man enbart kan ringa måndag-fredag.

Döm om min förvåning när jag ringer 8:15 måndag morgon och de då säger att de just lastat på henne :eek::confused: Företaget har 8 mil enkelresa hit, om de inte har bilar stationerat här

Men huga! Bokade du/någon annan tydligt hämtning eller frågade du bara om pris? Om det sistnämnda, varför i helskotta hämtade dom hästen? Låter helkonstigt! Vad sa du till dom när du pratade med dom nu på morgonen?

Jag hade inte beställt hämtning, skulle kolla med dem hur de kör, om det gick att lämna hos förra ägaren för begravning. Blev så paff s kom mest jaha, okej skulle just ringa er tack

Har ordföranden "tagit hand om" detta också, eller hur kan det ha blivit så här :crazy: ? Vem har bokat bilen?

Vilken otrevlig soppa du verkar ha råkat ut för :( .... Håller tummarna för att det löser sig till det bästa i slutänden!

Jag tycker du ska ta ett allvarligt snack med ordföranden och denne ska såklart ha fakturan från företaget. Om det är denne som beställt. Det ska personen betala! Sen undrar jag om man skulle kunna polisanmäla ordföranden också.

Liknande trådar

Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 419
Senast: pews1972
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 555
Senast: Liten
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 338
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 998

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka