Fråga ang veterinärens utrustning

L

lenaloo

Hej!
Postar en tråd här med lite undring över vilken utrustning en vet ska ha med sig ut i jourbil. Veterinärerna är nr 1 och 2 i texten.
Här är historien:
Den 24/1 2010 ringde jag jourvet då jag misstänkte foderstrupsförstoppning. Det rann kraftigt ur hästens mun och den hade hostat under dagen enligt övriga inhyrda i stallet. Hästen hade då inte ätit ordentligt på fredag/lördagen och jag hade därför anledning att tro att något fastnat i strupen.
Vet 1 sederade och sonderade hästen. Ingenting kom tillbaka upp och slangen gick fritt igenom. Han sa då att det är möjligt att något sitter i munnen. Detta kunde han dock inte se eftersom han varken hade munrulle eller munstege med sig. Inspektionen är således gjord för hand och utan bra ljus.
Det gick nu ett par dagar och hästen åt inte i alla fall. Ringde vet på tis eller onsdag som sa att detta kan vara tänder, och vi bestämde oss för att avvakta. På onsdag kväll såg hon bedrövlig ut och jag ringde vet på torsdag. Torsdag 28/1 kom vet 2 ut och hade rätt utrustning med sig. Han upptäcker då en böld på tungroten som spricker vid inspektion och ut rinner 20-30 ml var. Efter detta och antibiotika mår nu hästen bättre och äter igen.

Min, och flera av mina hästägande vänners, fundering är nu varför han inte hade med sig en munrulle eller stege i bilen när det gäller en misstänkt foderstrupsförstoppning? Han verkade själv lite förlägen över att han ej hade det med sig. Hade vet haft utrustning att titta i munnen hade han med stor sannolikhet upptäckt bölden och kunnat åtgärda denna. Jag anser att veterinär varit undermåligt utrustad vid tillfället, vad tycker ni?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fråga ang veterinärens utrustning

Om veterinären bedömde att munhålan borde undersökas kan man ju om inte annat tycka att h*n skulle ha hämtat utrustningen alt kommit igen senare under dagen/dagen därpå.

Fodestrupsförstoppning låter inte som en sannolik diagnos när hästen haft symptom flera dagar.

haha ursäkta att jag skrattar men vi i kumla har verkligen inga bra vetrinärer, vet inte vem du ringde men antar att det var distikt?? Sist jag hade ute vet så sa jag att de skulle kolla tänder (vanlig koll så allt såg bra ut) han hade inte med sig något tog tag i tungan och kollade och tyckte att det räkte. :S gången innan skulle de kolla eventuell skada på min häst men det var jag som sa alla olika sjukdomar det kunde vara och han tog betalt för att kläma lite och sen inte säga något mer.. fick ingen som helst hjälp de vi prata om hade jag redan funderat på själv.

Ja, jag har upptäckt det... pratat med försäkringsombud och de har tipsat om en annan vet som är privatpraktiserande. Jag ska reklamera det första besöket, då jag anser att de inte haft utrustning för att ställa rätt diagnos.

Blir bara privatvet nu för tiden efter min två sista besök av distrikt. Har ingen bra erfarenhet av dom innan de två heller. Gör det tror fler skulle behöva göra det då jag vet x-antal som haft problem med dom, så kanske de blir bättre vem vet

Vissa veterinärer är bara skit, men vi har tur där jag bor! Vi har ett underbart gäng som jobbar på vårat distrikt. :) Alla borde ha sånna toppen veterinärer som vi har. Dom är superduktiga på häst, dom flesta har häst själv. Och så kan dom smådjur oxå!! Jag ger verkligen tummen upp för veterinärena här! Men då har vi ett annat problem istället, närmaste kliniken är bara skit här!! Dom är slarviga och otrevliga!!

*KL*

VI har också suveräna veterinärer, både nu och på stället (annat län) jag bodde innan. Var inte så roligt här när vi hade den där distriktaren som aldrig gick att få ut, men sen han gick i pension har det varit rena drömmen. Alltid veta att man får tag i bra veterinär, 24 h per dygnet och 365 dagar om året =)

Sen, att de ibland inte har utrustning eller kan ställa säker diagnos på plats i stallet har jag förståelse för. Att inte ta med munutrustning för en bokad munkoll är ju inte försvarbart, men te x när fbl hade tandfraktur och DV inte kunde säga säkert då hon inte hade tillräckligt bra lampa - det säger jag ingenting om. Hon kunde ju känna att ngt var inte som det skulle med tanden, och ffa konstatera att det var det enda som hon hittade som avvek.

Man får ju vända på det lite med - vi hästägare ger ju inte alltid direkt distriktarna samma förutsättningar som de har på klinik. Stor skillnad med en varm, väl upplyst klinik och alla resurser både vad gäller medikamenter, redskap, utrustning och personal, och på ett halvmörkt stall och en djurägare som enda medhjälpare med. Så man får inte glömma den andra sidan heller. Båda sidor gör ju i de allra flesta fall så gott de kan.

Liknande trådar

Hästvård Hej ! Måste bara kolla om någon varit med om liknande . Ska försök dra en lååång historia kort: Midsommardagen - blockhalt ! Tog ut...
Svar
10
· Visningar
4 223
Senast: skuggi
·
Hästvård Hej! Tänkte rådfråga lite här för att se vad ni kloka bunkefalister anser och tror om detta. Jag har ett 7 årigt arabsikt...
Svar
2
· Visningar
1 512
Senast: Grannox
·
Hästvård Är det någon som varit med om att hästen har fått problem att tugga maten och sen fått foderstrupsförstoppning efter tandraspning? Det...
Svar
7
· Visningar
2 448
Senast: TantEster
·
Hästvård Kan börja med att säga att vi har kliniktid efter 15 idag så ingen funderar varför jag inte ringt veterinären. Mitt 6 åriga...
Svar
6
· Visningar
1 782
Senast: Eliza
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025