fråga ang travselar..

Shimzy

Trådstartare
jag skrev en anna tråd för ett tag sedan ang min bröstsele..som visade sig vara ett skti-köp.
så den ligger ute på annons :D
och har hunnit köpa mig en rockard, so mjag nu ieftehand fått reda på att den bara går att dra med en trav sele med lång brösta..
så nu till min fråga, kan man ha lång brösta på vilken travsele som hellst eller e det en speciell modell?

om man drar en lätt rockard och lättare hobby körning då och då,
funkar det då att dra med en travsele?
läste någonstanns att det är snällast att dra ihop med en lång brösta för att det verkar ltie som draglinor..
stämmer detta?

tacksam för all hjälp jag kan få :D

Sv: fråga ang travselar..

Varför skulle den bara gå att dra med travsele? Det måste ju gå lätt att svetsa på öglor på skaklarna eller svängel eller vad som nu fattas för att det ska gå att dra med nån annan sele om du hellre vill det!

Men visst går det bra att använda travsele till att dra en lätt rockard på hyfsat plant underlag. Helst ska du väl ha en brösta som sitter i såna här löpande grejer (svårt att förklara utan bild...) Om det är en sån långbrösta som man bara hakar fast i krokar längst bak på skaklarna vet jag inte om det gör nån skillnad? Det man vill komma åt är ju att det kan röra sig på nåt sätt där bak vid vagnen, så att bröstan inte är stumt fastsatt i vagnen.

En bra travsele+bred långbrösta ( finns att beställa separat på alla travshopar ) funkar utmärkt med en lätt rockard. Jag har den gamla varianten som man fäster längst bak på skakeln, surrar runt skakeln och den fördelar så att hästen inte drar enbart med däckeln.
Nu när jag letade ny travrockard så såg jag att det finns andra varianter med kortbrösta som fästes i draglinor som löper längs med skakeln - om det är bättre eller sämre vet jag inte eftersom jag inte kört med den senare varianten.
Jag brukar klä in bröstat med en bred fårskinnstunnel också så blir det ännu behagligare för hästen.

men kan jag köpa vilken travsele som hellst om kompinera med vilken lång bred brösta som hellst?

och kombinera med en baksele? för att det skall bli bättre i nerförsbackar?

skippa långbröstorna. En långbrösta är egentligen en skitsele, för den sitter fast i skaklarna=stumt. Men ok, till väldigt lätta speedcarter funkar det på lätt underlag.

Köp hellre en kort bredbrösta, sätt dit en svängel eller trissor o linor och använd dem. Dessa konstruktioner jag föreslår kräver lite händighet, och kunskap om fysik och körning. Rockarden får tex inte vara baktung.

Och du, en tanke..Är det inte enklare att ta hjälp innan man köper saker? Det finns säkert någon trav eller körkunnig människa i göteborg så du slipper göra förlustaffärer eller använda skadlig eller felaktig utrustning på din häst.
Någon här på buke som kan hjälpa henne??

Personligen tycker jag att man ska hålla sig till en utrustning, finns ingen anledning att mixa, så till travsele och lätt rockard - ingen baksele för det behövs inte. Jag förutsätter att du inte ska ut i terrängen o köra samt att du håller dig till gångarterna skritt och trav - om inte så ska du inte använda travutrustning.

Långbröst är inte=skitsele kan jag informera dig om...som vanligt svamlar du på när det gäller travutrustning.

självklart inte teräng ;)
när blir mest skritt och lättare trav jobb framför kärran tänkte jag..
och men kan jag ha vilken travsele som hellst och köpa en långbrösta och kombinera vilka som hellst?

Ja alltså långbrösta köper man ju separat, den sitter ju inte på något sätt monterad i själva däckeln. Däremot hade jag sett till att travselen är av känt kvalitetsmärke så att du får en rejäl däckel och bra läder. Köp hellre beg kvalitet än nytt billigt skit. Har man gott om pengar köper man en NY kvalitetssele:D

Jag använder remsele men du kanske har QH fästen på din rockard och då är ju det väldigt snabbt o enkelt att använda jämfört med rem. Du har ändå samma långbrösta oavsett typ av fästen på däckeln.

aha..tack!
tips på bra märken?

om jag nu väljer att köpa en bra travsele och en långbrösta är det ett bättre alternativ än att fixa öglor på något sätt på kärran och andvända min bröstsele från h**ks..som visst verkar var skit..

Finn Tack och Walsh är de kvalitetsmärken som jag känner till och som jag vet är av god kvalitet.

Travsele o långbrösta är ett bättre alternativ än att börja mixtra med vagn och använda skräpsele från Hööks, ja.

oki tusen tack för all hjälp!!
då satsar jag på att hitta en beg travsele och köper tillen bred långbrösta.
och försöker få sålt bröst selen..suck vilken tappe att köpa den!

Jag har ju den intressanta situationen att jag tappat precis all ork att göra klart mitt "riktiga" körekipage... så jag kör för närvarande med travsele, lätt rockard och långbrösta.

Världens tyngsta kallblods"travare"???

KrTom041.jpg

Fungerar alldeles utmärkt, hästen är pigg och glad och villig - ser alltid glad ut och verkar inte ha några synpunkter på utrustningen. Så nog kan det vara en lösning allt. Jag brukar också kliva ur om det är lite brantare backar men vanliga med och motlut sitter jag kvar i vagnen i. Kör jag ensam kliver jag sällan ur, då ska det vara en REJÄL backe i så fall (vill inte gärna kliva ur då av säkerhetsskäl, tänk om jag skulle tappa honom, det blir ju en annan sak om en person går vid huvudet och en går bakom med tömmarna).

Min häst vill gärna galoppera dock, varför ska jag inte låta honom göra det? Blir travselen helt galen i galopp?

Jag tycker personligen att det blir alldeles för ryckigt för både häst o kusk om man galopperar med travutrustningen. Den är gjord för trav och det tycker jag märks tydligt om hästen faller i galopp.
Sen sitter det dessutom i ryggmärgen på en gammal travkusk - ALDRIG galoppera i vagn:eek:

Om det gör någon stor skada har jag inget belägg för men det är rätt obekvämt i a f.

Härlig häst förresten - stoor!

Lägger till en liten fråga...
Finns ju en sorts brösta som fästs bak i vagnen med hjälp av rullar som gör att den rör sig fram och tillbaka. Hänger ni med??? Vad heter den?

Vet inte vad det heter men stallägaren har sådan på en av sina vagnar. Det är f.ö. hans vagn och sele jag kör med också, men en annan vagn - den med trissor eller vad man ska kalla det har inte skacklar som passar till min häst. Förstår inte varför travarna ska vara så små och spinkiga att deras grejor är för små för stackars Tom :D

I vart fall verkar det fungera lite som en svängel, rör sig inte lika mycket som en svängel men rätt så mycket ändå. Men skacklarna sitter ju fast i däckeln så där finns inte mycket till rörelse utan det är bröstan som kan röra sig.

Vet inte vad det heter men stallägaren har sådan på en av sina vagnar. Det är f.ö. hans vagn och sele jag kör med också, men en annan vagn - den med trissor eller vad man ska kalla det har inte skacklar som passar till min häst. Förstår inte varför travarna ska vara så små och spinkiga att deras grejor är för små för stackars Tom :D

I vart fall verkar det fungera lite som en svängel, rör sig inte lika mycket som en svängel men rätt så mycket ändå. Men skacklarna sitter ju fast i däckeln så där finns inte mycket till rörelse utan det är bröstan som kan röra sig.

Nä, men enligt anders vad han nu heter så ska den vara ett bättre alternativ iaf..

Jag har sett den när jag kikade på nya travrockards men har inte provat dem faktiskt - kan vara en bra lösning. Det får bli när plånboken tillåter ny vagn som jag provar det!

En långbrösta är egentligen en skitsele, för den sitter fast i skaklarna=stumt. Men ok, till väldigt lätta speedcarter funkar det på lätt underlag.

Till speedcarten använder dom flesta kortbrösta!:idea:

För att ha jobbat i två proffs-stall så måste jag säga att ditt minne är lite dåligt..;)

Liknande trådar

Körning Har jobbat med trav i en massa år förr men blivit mer och mer intresserad av körning. Körde in min islänning förra året men känner när...
Svar
1
· Visningar
1 768
Senast: agtatoon
·
Körning Jag ska köpa mig en inkörd häst (vill ha en bruksnordsvensk) och håller på och funderar på vilken utrustning som ska inhandlas. Den...
Svar
4
· Visningar
1 424
Senast: trassel
·
Körning Vi har ett russ som går på travet och tanken är nu att han äntligen ska få en ordentlig sele att dra rockarden med här hemma. Vår tanke...
Svar
9
· Visningar
2 900
Senast: Rea
·
Trav Hej! Jag har en liten travare hemma. Han är 19år idag och har gått som ridhäst de senaste 7åren. han är en sk lycklig pensionär med...
Svar
12
· Visningar
2 173
Senast: Alfred
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka