Fråga ang D-höfter

C

Chebban98

Nyfiken fråga då jag är dåligt insatt i höfter och liknande.
En sheltie blev röngtad vid 2 års ålder med D-höfter. Den bröt vänster bakben vid ca 4 månaders ålder.
Tror ni att den är född med detta eller det kan blivit pga frakturen = snebelastnign och felvinkling?

OBS ej mina hundar eller någon bekants utan mer ett senario.

Sv: Fråga ang D-höfter

Eftersom den har D på båda höfterna så tror jag inte att det beror på frakturen utan på att den skulle haft det ändå.

Sv: Fråga ang D-höfter

Nyfiken fråga då jag är dåligt insatt i höfter och liknande.
En sheltie blev röngtad vid 2 års ålder med D-höfter. Den bröt vänster bakben vid ca 4 månaders ålder.
Tror ni att den är född med detta eller det kan blivit pga frakturen = snebelastnign och felvinkling?

OBS ej mina hundar eller någon bekants utan mer ett senario.

Det är svårt att veta om det är orsaken till att hunden just fått grad D på höfterna men en hund som inte har HD "i generna" kan inte få HD. Alltså är dysplasin medfödd. Sen kan hunden få bättre eller sämre höfter beroende på motion eller utfodring. Så den kan ha haft bättre höfter om den tränades och utfodrades korrekt men det går ju inte riktigt att sia om. Det finns hundar som utvecklar kraftig HD trots att ägarna tagit bra hand om hunden.

Liknande trådar

Hoppning Jag är lite förvirrad så jag måste höra med er, som tur nog vet allt. :D Jag fick påpassning av en funktionär på tävlingen senast ang...
Svar
9
· Visningar
6 317
Senast: aprilia
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka