Fråga ang Boots:

S

samtson

Hur tunga får bootsen vara max på tävling?

Har läst FIPO och det enda jag hittar är max 300g per ben - är det rätt uppfattat?

(Mina gummiboots väger nämligen 270g - så det vore bra att veta.... Dom flesta som säljs ligger ju på 200-240g)

Tack på förhand!

Sv: Fråga ang Boots:

Det är rätt uppfattat :laugh:

Andra skydd räknas också, inte enbart boots. Du klarar dig med dina 270 g, gummiboots suger ju inte åt sig vatten som läderboots kan göra!

Jag lånar tråden lite och frågar om det är ok att rida med skydd, typ Vet Flex, under bootsen på tävling?

Det är tillåtet men kan överstiga den tillåtna vikten rätt lätt. 300 g per ben är nämligen inklusive allt som sitter på benet ovanför skon. Alltså både vetflex och boots och vetflex blir ju tyngre om det regnar eller om hästens svett rinner ner.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 928
Western Har ett arabsto på foder som alltid blivit westernriden,vilket har varit lite bökigt att lära om mig till. Att rida på lösa tyglar har...
Svar
12
· Visningar
2 126
Senast: Fibusen
·
S
Islandshäst Jag har en fråga ang detta med tävlingar. Jag planerar nämligen att debutera med min flicka nu i vår och har två tävlingar som ligger...
Svar
6
· Visningar
981
Senast: Minett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka