Fråga ang bedömning

F

Fjäril

Var och tävlade här i helgen på en kompis häst. Av domaren fick jag kommentaren Rörlig häst. På gångarterna fick jag dock bara en 7:a.
Hur skulle ni tolka den här kommentaren? :bow:

Sv: Fråga ang bedömning

är hästen lika rörlig i alla gångarter och har stort register?
en dålig ökad skritt tex kan dra ner gångartsbetyget även om hästen är superrörlig i alla andra moment.

Var och tävlade här i helgen på en kompis häst. Av domaren fick jag kommentaren Rörlig häst. På gångarterna fick jag dock bara en 7:a.
Hur skulle ni tolka den här kommentaren? :bow:

Jag skulle tolka kommentaren precis som den menar..hästen är rörlig och har ganska bra gångarter. Gångartsbetyget baseras på tre kriterier, renhet, regelbundenhet och frihet. Som Prince Fair sa, kanske en av gångarterna inte är lika ren, regelbunden eller fri, då räcker det inte till ett högre betyg än 7, vilket inte är fy skam heller.

hon har ganska "dålig" skritt på tävlingar då han blir lite spännd och övertrampet försvinner.

Då har du väl svaret där ;)

Vad var det för klass?

hon har ganska "dålig" skritt på tävlingar då han blir lite spännd och övertrampet försvinner.

där har du svaret :idea: har man dålig skritt inne på banan blir gångartsbetyget lägre, även om resten av gångarterna är super.
tror att Degree kan förklara precis hur bedömningen går till :)
själv får jag oftast bara 6 på gångarterna och enl min tränare (som btw går samma domarkurs som Degree) ska jag inte få högre även om både traven och galoppen är bättre än så - beroende på att (den ökade) skritten är för dålig (fick tex 5 på den senast)

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
588
Senast: Mli
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 087
Senast: Bison
·
Hästvård Hejsan Vårt stall har provtagit två hästar för EHV-1 då de haft neurologiska besvär. Vi får troligen provsvaren imorgon. Min häst som är...
Svar
3
· Visningar
478
Senast: Anonym456
·
Hästvård Man upphör ju aldrig att förvånas men vi måste också komma ihåg att det är handen som håller tygeln/tömmen som avgör hur bekväm hästen...
Svar
13
· Visningar
373
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka