Maris_

Trådstartare
Varför tuggar hästar fradga ibland när man rider/tömkör osv? Är det bra eller dåligt? En del verkar aldrig göra det medans en del gör massor!

/ Maris

Sv: Fradga

Det du kallar "tugga fradga" kallar andra "saftig mun". Det är utsöndring av saliv och det är inget onaturligt eller farligt och kan bero på vilken metall som bettet är gjort av. Rostiga "sweet iron" bett och kopparinlagda bett brukat "safta" munnen, och jag ser det som en fördel om detta uppstår.

jag måste oxå fråga lite.... för speciellt på dressyrtävlingar e det ju ett storrt + om hästen tuggar på bettet.
detta har jag alltid fått lära mig.... MEN så slog det mig att jag aldrig fått veta varför hästen tuggar på bettet.. och varför det är så himla bra??? :confused: :p

Ah, min lilla häst har ett kopparbett! Kanske är beror på det! Men unghästen i stallet har ett vanligt bett, o han blir oxå rätt vit sådär när vi tömkör, ska vi se det som ett gott tecken?

/ Maris

Ja, jag tolkar en saftig mun är ett bra tecken. Hästar gillar smaken av rost och koppar, det är bla av den anledningen man i USA (som har en långt bredare hästkultur än vad vi har) ofta använder bett av sweet iron som kan rosta och bett med kopparinlägg, just för att åstadkomma denna saftiga mun.

men varför är detta så bra??
ifrågasätter inte att det skulle vara det, men har bara aldrig fått veta/lära mig *nyfiken i en strut* :p

saliven är ett smörjmedel mellan bett och läppar och laner. Det blir inga sår av friktion, inte minst viktigt speciellt när man rider engelskt, eftersom dessa ryttare har en ovana att belasta hästens mun helt i onödan under hela ritten, bromsa och gasa samtidigt. Crazy!

Min häst har gummibett, och han skummar som bara den. Med kopparbett skummar han knappt något. Kan iofs bero på att jag rider på annat sett nu när jag bytt bett.
Hur kan man vilja ha ett rostigt bett i munnen på sin häst ?

Min häst göt det ibland, tuggar fradga. Men det är de gångerna när han är extra mjuk och följsam. Jag tror att vid ökad koncentration från hästen sida så kan det bli så att den tuggar fradga. Det blir ju också så hos hästar som tuggar mer på sitt bett än de hästar som bara har bettet i munnen. Så tror jag också att det är olika från häst till häst. Hur mycket fradga det blir och så.......

Ja, det är ju inte du som skall välja utifrån mänskliga värderingar, utan du ska se det från hästens synvinkel. Du är inte ensam om att göra detta misstag, så misströsta inte!

Ursäkta? Vad är det för misstag jag gör? Jag kommer hursomhelst aldrig stoppa in ett rostigt bett i munnen på min häst.

jo d e ju klart... där sa du nåt...

men jag hörde nåt nämnas av kommentatorerna på en större dressyrtävling att det blir nog plus för det ekipaget för den tuggar så fint på bettet ungefär.... varför ska dom tugga?? för att det ska bildas saliv så inte våra händer kan slita sönder munnarna? :crazy: :p

Notorius skrev:
Ursäkta? Vad är det för misstag jag gör? Jag kommer hursomhelst aldrig stoppa in ett rostigt bett i munnen på min häst.
Det är precis vad jag menar. Du lägger in dina värderingar i valet av bett till hästen och då blir det ibland inte till hästens bästa. Det är väl ett misstag?

Nåja, rost kommer iaf inte min häst att få ha som bett.

Man ska väl inte stoppa i ett rostigt bett i hästarnas mun, dom är ju jätte känsliga i munnen!!!

Det skummar ofta ur deras mun när dom jobbar. Inget konstigt med det.
Mina hästar har helt vanliga 3 delars bett och det funkar hur bra som helst. Ridningen ska funka med så lite "krafs" som möjligt
i munnen på hästarna. Det är inte där "man rider" :D :D

Fast rost är ju ingenting som är farligt, inte för människor och inte för hästar. Det är ju järnoxid och järn behöver man ju. Det enda rost är dåligt för är ju att järnsaker går sönder!!

Hästarna gillar ju smaken av ett sådant bett. Har själv ett sådant till min häst efter rekommendation från uppfödaren. Försåtr inte alls varför det skulle vara dåligt för deras känsliga mun, skulle vara om det började rosta sönder så att det bliev kantigt men så är verkligen inte fallet med mitt som är tillverakt för att rosta lite.

samma här bytte från ett vanligt järn/aluminium bett till ett soft iron bett och fy jäkelen va han skummade......trivdes jätte bra på det med...öronen fram m.m. har aldrig hört att rost ska vara farligt för hästen :smirk:

Hej alla hästälskare!
Kommer åter igen med en liten kommentar till alla frågor.

Att hästen tuggar på bettet betyder antragligen att han/hon tycker det ni gör är skönt. Jag menar jämför när ni masserar.. börjar han tugga e det tecken på att hästen gillar det?! självklart!
Han kanske gillar formen han är i och känner sig lugn med det han gör.
Samma sak när dom skummar/fradgar så är det också tecken på att det är som det ska. Rygen är igenom riden och "tågen som rullar" genom kropppen hindras inte från sänkt rygg eller annat. Är hästens rygg loss å hästen är så kallad lösgjord så utlöses spottkörtlarna och hästen skummar automatiskt!

Hej svej

Enligt min erfarenhet:

Om hästen verkligen skummar ur munnen, som man t.ex. ofta kan se på dressyrtävlingar är det för att den är spänd och går och lägger sig på bettet. M.a.o femte benet symptom.

Om hästen skummar lite grann eller inte alls tycker jag oftast att hästen är hyffsat nöjd med sin ryttares hand och bett. Men jag har också sett spända hästar som är torra i munnen dock inte speciellt ofta.

Men som sagt hästar som gör det mycket har alltid vad jag sett varit mycket spända och ryttaren har bärt dem fram i handen.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
347
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama