frá = född på island?

Sv: frá = född på island?

Åländska hästar heter från. T. ex. från Midgård, från Talltorpa.

Men Ålänningarna är inte finlandssvenska, de är åländska :D . På Åland får man välja om man döper hästen till från eller frá.

/Malin

Muffins skrev:
Om en häst heter frá blablabla, är den med 100% säkerhet föödd på island då?

Och om den heter från, är den född i sverige då?

Det är inte 100 % säkert att hästen är Islandsfödd om den heter hmhmhm frá hmhmhm, eftersom vissa (oftast privatpersoner, men också andra) vill att sina hästar ska heta frá .

Kiickan skrev:
Det är inte 100 % säkert att hästen är Islandsfödd om den heter hmhmhm frá hmhmhm, eftersom vissa (oftast privatpersoner, men också andra) vill att sina hästar ska heta frá .

Men får man verkligen välja det i sverige?

Förr tror jag att även svenskfödda hästar registrerade med fra. Mitt sto född -86 trodde jag först var från Island eftersom hon hette fra Kalvsvik men, det visade sig ju snabbt att Kalvsvik ligger i Småland. :angel:

Men, när de slutade med det har jag ingen aning om.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
764
Senast: Ajda
·
Fritid Vi planerar att dra med familjen (två föräldrar med två vuxna barn) till Island, denna gången med båt. Vi funderar nu på att åka under...
Svar
16
· Visningar
1 123
Senast: Stinaelin
·
Ekonomi & Juridik Lång historia kort,för en dryg månad sen fick vi en äldre haflinger tjej utav min dotters kompis mamma. Dom hade i sin tur fått hästen...
Svar
11
· Visningar
1 293
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Juni kryllar av avelsbedömningar på Island. För drygt en vecka sen kom nyheten om den högt bedömda Viðar frá Skör som fick en...
Svar
0
· Visningar
300
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka