frá = född på island?

M

Muffins

Om en häst heter frá blablabla, är den med 100% säkerhet föödd på island då?

Och om den heter från, är den född i sverige då?

Sv: frá = född på island?

Jo, om den heter frá med en prick över a:et så är den från island.
Och jo om det är från är den från Sverige=)

Det är inte 100% säkert, har för mig Freyr här på buke sa att finskfödda hästar också heter "frá", det var något med finska grammatiken där som ställde till det, tror jag.

fra utan tecken ovanför a:et heter hästar födda i Danmark också.

Knapplån

Mon häst heter Naggur från Stora Mälby. och jag e 100% säker att han är född i sverige. Men i han papper står det is innan siffrorna. det är väl fel? han är ju svenskfödd... slarviga=)

Är det inte så att Islandsfödda heter "frá" och Svenska "Från" Danska fra (Utan streck) och NORSKA heter FRÅ ?

Norskfødte hester har enten frå eller fra i navnet; det kommer som regel an på om oppdretterne skriver nynorsk eller bokmål.

Man kan ju alltid titta på deras registreringsnummer, min häst har bokstäverna IS före siffrorna så det måste ju betyda att han är från Island.

Där har du fel. Det ska säker vara så. men på min hästs reg nr står det is innan siffrorna och han är svenskfödd. så e dom slarviga så...

Oftast hör man också på gårdsnamnet vart den kommer ifrån. .

Precis som Filippan sägr är det: Finskfödda islandshästar heter frá, då det i finska språket inte finns något eget ord för "från" utan endast en ändelse på ordet (Freyr hade i så fall hetat Freyr Nystusta och Tindra hade hetat Tindra Österkullasta), därför kan ett frá även vara en finskfödd häst. Bäst att kolla på reg.nr:et. IS för Island FI för Finland.

/Malin

Och värst av allt!!!!!! förutom att hästar födda i Finland heter frá så finns det åtskilliga finska uppfödare som har "förisländskat" gårdsnamnet :eek: alltså hästen kan heta tex Sunna frá och sen ett namn som låter väldigt isländskt :crazy: men det är bara ett påhittat gårdsnamn :eek: Det kan ju få den mindre uppmärksamme Islandshästköparen att tro att han/hon köper en Isländsk född Islandshäst för att hästens hela namn är väldigt "isländskt" :eek: Fattar inte att det är tillåtet att göra så...

...eller hur det är tillåtet att ha gårdsnamnet Hogwarts (det finns en som heter Hagrid frá Hogwarts i Finland...)

/Malin

Freyr skrev:
...eller hur det är tillåtet att ha gårdsnamnet Hogwarts (det finns en som heter Hagrid frá Hogwarts i Finland...)

/Malin

Hahaha OMG :rofl:

Freyr skrev:

/Malin
vad HEMSKT! :rofl:

hagrid.jpg

Hagrid frá Hogwarts är rätt fin trots sitt namn!

/Malin

Jag hade nästan förväntat mig en helt annan häst, Hagrid var ju snygg! :p

Men du Freyr, en fråga. En "finlandssvensk" islandshäst, heter den fortfarande "frá"? Eller blir det "från"?

Många amerikanska hästar heter också "frá" har jag sett, eller snarare "fra" eftersom amerikaner har en tendens att inte förstå att det finns fler bokstäver än a-z.... :devil:

/Jónas

Även finlandssvenka hästar (så länge de är födda i Finland) heter frá. Som exempel min dam; Tindra frá Österkulla, som i princip aldrig hört finska pratas (utom när matte svär till på ren och skär finska...)

/Malin

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
764
Senast: Ajda
·
Fritid Vi planerar att dra med familjen (två föräldrar med två vuxna barn) till Island, denna gången med båt. Vi funderar nu på att åka under...
Svar
16
· Visningar
1 123
Senast: Stinaelin
·
Ekonomi & Juridik Lång historia kort,för en dryg månad sen fick vi en äldre haflinger tjej utav min dotters kompis mamma. Dom hade i sin tur fått hästen...
Svar
11
· Visningar
1 293
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Juni kryllar av avelsbedömningar på Island. För drygt en vecka sen kom nyheten om den högt bedömda Viðar frá Skör som fick en...
Svar
0
· Visningar
300
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka