K

knasenknas

*vill veta alla möjliga symtomer på fotskabb?
*hur ser det ut?
*hur behandlar man det?
*om en häst i stallet har det, har alla andra det också?
*sitter fotskabbet bara vid hovarna,e ller kan det sätta sig i t.ex. svansen med?
*måste man typ sanera hela stellet med?

finns det någon bra hemsida där man kan läsa om fotskabb?

Sv: Fotskabb!

Tinkerhästar har det ofta när deras imunförsvar någon gång varit utsatt. Andra raser med mycket hovskägg kan drabbas om de typ stått i samma box.
Man måste raka benen på hästen(tinkrarnas ben ser verrkligen ut som falukorvar) innan behandlingen.
switchpour ibland kan man dubblera avmaskning.
läs på länken ovan.
Vi kommer inte att behandla alla hästar som inte uppvisar symtom. har ringt två veterinärkliniker o kollat.

Lånar tråden och ställer frågan KAN fotskabb gå på "hästar utan hovskägg", typ "vanliga halvblod"?

Brukar det smitta från häst till häst?

Olinda skrev:
Lånar tråden och ställer frågan KAN fotskabb gå på "hästar utan hovskägg", typ "vanliga halvblod"?

Brukar det smitta från häst till häst?

Svar, ja på båda frågorna.

Tack för ditt svar, nästa fråga, är det vanligt att det går på hästar utan hovskägg??

Lite ansvarsfrågor om detta..

Hur gör man om man har fått in en häst i stallet varav ägaren i efterhand säger att den brukar få hovskabb ibalnd på vintern, vi andra vars hästar aldrig haft det tycker det låter så där kul att våra hästar ska får det, kan man kräva att ägaren till den nyahästen står för behandligen av våra om den får det och smittar våra hästar, för utan den häste så riskerar vi inte problemet heller, tyvärr var detta inget som hästägaren berättade innan han flyttade dit med sin häst.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 101
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 318
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 195
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 193
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar