Fotografera valpen?

Mayalv

Trådstartare
Eftersom jag inte har någon jättebra kamera utan bara en vanlig tråkig så funderar jag på att låta en fotograf med bra kamera ta bilder på min valp. Är det någon här som gjort det? Var det värt det? Känns ju kanske lite dyrt och då är de ju trevligt om det är värt det. Kanske till och med finns någon som kan tipsa om en bra i Stockholm?

Sv: Fotografera valpen?

Har inte gjort det själv då jag anser mig få till bättre bilder än vissa av de som annonserar om att de fotar ens hund. :angel:
Det tråkiga med de flesta som fotar på beställning är att de ofta fotar i studio - och sådana bilder (tycker iaf jag) att är stentrista. Vill jag ha bilder på min hund så fotar jag den antingen hemma eller ute i naturen. Ofta är det lättast att få fram hundens personlighet på sådana bilder. :laugh:

Såg att du bor i Sthlm. Om du vill så kan vi ha liten valpträff så kan jag se till att ha med kameran då och så skickar jag bilderna till dig som din valp är med på.

Var och varannan människa äger ju en egen systemkamera nuförtiden (eller är det bara i min umgängeskrets?) så jag personligen skulle inte betala någon yrkesfotograf flera hundra för en fotosession som ger en eller högst ett par bra bilder...jag tycker inte det är värt det, men det är ju jag.

Fast det är skillnad på att ha en bra kamera och på att fota bra bilder ;)

Håller verkligen med. Jag är den som fotar bäst i min umgängeskrets så jag vill gärna ha lite ordentliga bilder på min katt, som det nu gäller. För jag är inte så duktig, fast jag har en okej kamera (canon 400d).

Jag anser att det är värt några hundra, men nu är jag arbetslös :p

Som exempel kan jag nämna två vänner. Vi kan kalla dem X och Y :p

X har en enkel kompaktkamera och inget fotointresse.
Y har systemkamera för ca 15.000:- och fotointresse.

X fotar någon bild ibland, när hon ser något som hon vill minnas i bild. Hon tar upp kameran och "bara fotar".
Y tar ofta med kameran, fotar när det är något speciellt och försöker tänka på hur han fotar, framhäva det han vill framhäva osv.

Kompis X fotar otroligt mycket bättre än kompis Y.
X har ett bildseende och en känsla som är helt otrolig. Skulle hon ha lite intresse och en något bättre kamera skulle hon kunna bli GRYM.

Men det jag ville ha sagt var - det är inte bara kameran som avgör om en bild blir bra eller ej.

På utst'llningar brukar det finnas folk som fotar din hund gratis och sedan skickar provbilder som man kan beställa om man vill. Jag har några såna och är nöjd :) På den tiden jag had evalp kände jag ingen duktig fotograf och hade själv inte ens en vanlig digitalkamera så jag har knappt några bilder från den tiden alls annars.

det är inte bara kameran som avgör om en bild blir bra eller ej.

Nej självklart inte, du missförstod mig. Håller helt och hållet med om att det är människan bakom som avgör hur bilden blir men jag antar att jag utgår ifrån att de som investerar uppåt 10 000 eller mer i sin kamera har ett genuint fotointresse och förhoppningsvis även en känsla för konsten.

Dessutom, som du också nämnde; många hobbyfotografer med hundar som intresse kan få till betydligt bättre bilder än ateljefotografer med andra specialitéer. Inte alla såklart, men det förekommer.

Ibland kommer det fotografer till djur affärer.
Mina hundar vart fotade i en affär här i våras, så fina bilder det blev :)

Jag har vart iväg med båda mina hundar till en fotograf, min kompis "amarillo"s pappa, nämligen:D
Kalasbilder, klart värt det! Men man får vara noga med att kolla vad dom gjort förut!
Kiera:
4199695.jpg

Gabbi:
1457990.jpg

Happy dogs?
Tycker jag har fått bra valp bilder på mina killar därifrån.

Inte jätte dyra heller.

Jag har inte fotograferat hunden.
Men däremot mig och ena kaninen (belgisk jätte) hos en fotograf här i närheten.
Han fotar vissa gratis, vilket var vad han gjorde med mig. :)
Blev riktigt bra bilder faktiskt. :D

Dock finns han i Ludvika, Dalarna (länk).
Och såhär blev bilderna: Länk

Liten valpträff på kul vore ju trevligt, kanske kan få med ngn mer här som också har valp och råkar bo i sthlm :)

Jag känner en till i Sthlm som har valp (en bror till min). Men det är den enda..

Vill du ha valpträff är det bara att skicka PM. Jag är inte upptagen på dagarna vad jag vet, däremot åker jag till piteå i slutet av månaden. ;)

Liknande trådar

R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 167
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 071
Senast: inverterad
·
R
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
798
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
921
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka