Fotogen i pälsen

lizzie

Trådstartare
Min katt har lyckats riva ner en fotogenlampa - vilket självklart innebar glaskross och fotogen överallt. Självklart har hon lyckats få fotogen i pälsen och ligger här nu nybadad med tratt på huvudet. Jag tvättade henne med diskmedel för att lösa upp fotogenet.

Problemet är att hon fortfarande luktar kraft fotogen och det jag funderar på är:

Kommer lukten sitta kvar trots tvättning?
Behöver jag bada henne en gång till?
Kommer ev rester av fotogen försvinna - typ dunsta?

/Lizzie

Min katt har lyckats riva ner en fotogenlampa - vilket självklart innebar glaskross och fotogen överallt. Självklart har hon lyckats få fotogen i pälsen och ligger här nu nybadad med tratt på huvudet. Jag tvättade henne med diskmedel för att lösa upp fotogenet.

Problemet är att hon fortfarande luktar kraft fotogen och det jag funderar på är:

Kommer lukten sitta kvar trots tvättning?
Behöver jag bada henne en gång till?
Kommer ev rester av fotogen försvinna - typ dunsta?

/Lizzie

Lukten sitter kvar länge. Kanske bada flera ggr? Fotogen är lite fett och dunstar inte. Det är inte "helt nyttigt". Vet inte om det är denna sortens Fotogen? http://app.ecoonline.com/documents/msds/1000362/285_7348890.pdf
Mvh
Pudlan

Katten lyckades riva ner en fotogenlampa som krossades och sedan har hon klafsat runt i skiten. Rent korrekt var det nog mer lampolja än ren fotogen i lampan. Dock är väl lampolja lika obra som fotogen.

Hon stinker fortfarande mer på ena sidan av kroppen så jag ska bada henne en gång till (med diskmedel) idag. Katten har tratt på sig för att inte få i sig några oljerester. Katten mår bra i alla fall.

/Lizzie

Katten lyckades riva ner en fotogenlampa som krossades och sedan har hon klafsat runt i skiten. Rent korrekt var det nog mer lampolja än ren fotogen i lampan. Dock är väl lampolja lika obra som fotogen.

Hon stinker fortfarande mer på ena sidan av kroppen så jag ska bada henne en gång till (med diskmedel) idag. Katten har tratt på sig för att inte få i sig några oljerester. Katten mår bra i alla fall.

/Lizzie

Har du tvättat henne ordentligt med Yes, finns det inga rester av fotogen/lampolja kvar som kan skada henne så tratten kan du skippa. Lukten kommer doch sitta kvar någon vecka.

Har du tvättat henne ordentligt med Yes, finns det inga rester av fotogen/lampolja kvar som kan skada henne så tratten kan du skippa. Lukten kommer doch sitta kvar någon vecka.

Det ska bli ett bad med Yes alldeles strax - kommer eftertvätta med lite minkoljeschampo för att återfetta pälsen då katten är långhårig. Sedan ska kissen få slippa tratten.

/Lizzie

Det ska bli ett bad med Yes alldeles strax - kommer eftertvätta med lite minkoljeschampo för att återfetta pälsen då katten är långhårig. Sedan ska kissen få slippa tratten.

/Lizzie

Använd ytterst lite vatten under scamponeringen med Yes (bara tillräckligt så det inte blir klibbigt), Drygt en tesked skulle kunna räcka för hela katten om hon är normal stor. Sedan får du nog skölja upp e mot en 15 min så du är säker på att den är ute ur pälsen.

Min lilla kisse är badad en gång till. Jag skippade minkoljeschampot då hon blev tillräckligt missnöjd med att tvätta med Yes ;). Hon luktar inte lika kraftigt av lampolja nu och får vara utan tratt.
/Lizzie

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 108
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama