Sv: Fotförflyttning vid samling
Hm, svårt att riktigt förstå vad du menar om vem som tyckte vad
(jag är nog ganska trög av mej).
Men jo, jag kan se att fotförflyttningen har en hel del med samlingen att göra. "Snabba" bakben, bra balans, spänst och "styrka" ger i varje fall i skritt en mer diagonal rörelse där diagonalerna följs åt. Emellanåt kan (och bör) den samlade skritten gränsa till "trav utan svävmoment" (som en bekant rätt bra beskrev det) - dvs den är rent diagonalt tvåtaktig men helt utan svävmoment. En väldigt manövrerbar skritt "på bakdelen"
(manövrerbar = lätt att när som helst göra vad som helst, halt, fatta galopp, "fatta" trav, vända "snabbt på hjälperna", eller vad man nu kan tänkas vilja göra)
Obs, snabba bakben har inget med tempot att göra - vad jag menar är att snabba bakben är bakben som plockas in innan ytterläge på skjut-tiden, långsamma bakben är bakben som skjuter på till ytterläge innan de bemödar sej lyftas in.
Ifall man förstår hur hästen förflyttar benen när den samlar sej är det lättare att känna rörelsen & påverka den - tror jag.
Ser ofta att folk gör sina hästar mer laterala när de vill samla dem, effekten blir tvärtom - rörelsen blir mer låst, kortare, mindre bärig, mindre balanserad på bakdelen (en häst i pass är inte särskilt vändbar på bakdelen). Det gör det nog inte bättre att det finns mycket hästar som av naturen är väldigt laterala.
Blir hästen passartad i den "samlade skritten" så har man missat massa viktiga faktorer....
Hm, vet som sagt knappt ens vad jag skriver inlägget "för".....
Verkar dock inte som en så begåvad instruktör ifall hon inte kunde förklara vad samling är på något annat sätt
.