Fotförflyttning vid samling

T

tottenham

Hörde en instruktör prata nyligen om att hon hade problem att förklara för en elev vad samling är, eftersom det var dags att samla hennes häst, tyckte instruktören...hon sa då att det var så svårt att förklara men att hon löste det genom att förklara fotförflyttningen i samling. Detta gäller altså skritt.

Har ni någon aning hur hon kan ha tänkt då :confused: :confused:

Sv: Fotförflyttning vid samling

Hm, svårt att riktigt förstå vad du menar om vem som tyckte vad ;) (jag är nog ganska trög av mej).

Men jo, jag kan se att fotförflyttningen har en hel del med samlingen att göra. "Snabba" bakben, bra balans, spänst och "styrka" ger i varje fall i skritt en mer diagonal rörelse där diagonalerna följs åt. Emellanåt kan (och bör) den samlade skritten gränsa till "trav utan svävmoment" (som en bekant rätt bra beskrev det) - dvs den är rent diagonalt tvåtaktig men helt utan svävmoment. En väldigt manövrerbar skritt "på bakdelen" :) (manövrerbar = lätt att när som helst göra vad som helst, halt, fatta galopp, "fatta" trav, vända "snabbt på hjälperna", eller vad man nu kan tänkas vilja göra)

Obs, snabba bakben har inget med tempot att göra - vad jag menar är att snabba bakben är bakben som plockas in innan ytterläge på skjut-tiden, långsamma bakben är bakben som skjuter på till ytterläge innan de bemödar sej lyftas in.

Ifall man förstår hur hästen förflyttar benen när den samlar sej är det lättare att känna rörelsen & påverka den - tror jag.
Ser ofta att folk gör sina hästar mer laterala när de vill samla dem, effekten blir tvärtom - rörelsen blir mer låst, kortare, mindre bärig, mindre balanserad på bakdelen (en häst i pass är inte särskilt vändbar på bakdelen). Det gör det nog inte bättre att det finns mycket hästar som av naturen är väldigt laterala.
Blir hästen passartad i den "samlade skritten" så har man missat massa viktiga faktorer....

Hm, vet som sagt knappt ens vad jag skriver inlägget "för".....

Verkar dock inte som en så begåvad instruktör ifall hon inte kunde förklara vad samling är på något annat sätt ;).

jag skrev nog lite otydligt vem som sa vad...
men instruktören kunde inte förklara vad samling var för sin elev så hon sa att hon då skulle förklara fotförflyttningen vid samling för att eleven skulle förstå.
det är inte en erfaren instruktör o jag tror inte hon eg. vet vad samling är.
jag uppfattade det som om hon menade att takten ändrades vid samling.

bra svar evis - förstår precis vad du menar!

Nu har jag nog blandat ihop ordet lateral med något.. Du menar att hästen inte ska flytta samma sidas ben i princip samtidigt utan tvärtom bli mer diagonal, visst var det så? Vilket lätt blir motsatt om man låser hästen med handen eller driver för mycket.
är det så du menar så är jag med ;)

Hmm. Låter ju inte direkt som att tränaren har koll, nej, för bakdelsundersättningen är jag med på att man förklarar men forförflyttningen har väl mer med vilken typ av gångart man rider att göra? Eller i en speciell rörelse? Samling i sej känns rätt meningslöst att förklara genom fotförflyttning!

precis! kan tillägga att det gällde en islandshäst i skritt och ej i böjning.

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 417
Senast: Roxy
·
Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom? Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man...
Svar
15
· Visningar
889
Senast: Squie
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 231
Senast: MML
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 728
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama