Fotbollsförening - hur mycket kan dom kräva av föräldrarna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fotbollsförening - hur mycket kan dom kräva av föräldrarna

Athos skrev:
Du har själv valt att träna barn och det innebär ett engagemang som man får ta. Kan man inte det så får man stå över att träna barn.

Gör du det istället för mig?
 
Sv: Fotbollsförening - hur mycket kan dom kräva av föräldrarna

Athos skrev:
Du har själv valt att träna barn och det innebär ett engagemang som man får ta. Kan man inte det så får man stå över att träna barn.

Men om du har valt att låta dina barn spela fotboll så innebär det ett engagemang även för dig!
Det är precis samma sak!
Kan du inte engagera dig så får dina barn stå över att träna fotboll eller så kanske du kan betala vad motsvarande engagemang hade kostat i pengar..

Det är faktiskt inte svårare än så.
 
Sv: Fotbollsförening - hur mycket kan dom kräva av föräldrarna

cirkus skrev:
Ett problem är ju att spontan-fotboll (eller vad det nu är) inte finns lägre, när jag var liten så kunde man samla ihopa ett äng ungar och gå till närmsta grusplan och lira om man var sugen, det finns liksom inte längre.
.

Jodå, det finns visst. Min son tränar fotboll tre ggr i veckan, men det räcker inte alltid, för han är nere på idrottsplatsen minst två ggr i veckan utöver träningen just för att spela, som du säger, spontanfotboll. :)
 
Sv: Fotbollsförening - hur mycket kan dom kräva av föräldrarna

Yamaha skrev:
Jodå, det finns visst. Min son tränar fotboll tre ggr i veckan, men det räcker inte alltid, för han är nere på idrottsplatsen minst två ggr i veckan utöver träningen just för att spela, som du säger, spontanfotboll. :)

Det där med den döda spontanidrotten har jag också hört talas om, inte minst när jag pluggade mitt specialämne idrottshistoria på universitetet.

Ryktet är överdrivet, där jag bor spontanidrottas det, utöver den organiserade träningen ungarna har. Det är fotboll, inlines, inlineshockey, basket, uteinnebandy (!), kickbikes och cykling jag kan komma på på rak arm.
 
Sv: Fotbollsförening - hur mycket kan dom kräva av föräldrarna

Jag tycker att bingolotterna är ett otyg när man inte har någon bingolottointresserad person att köpa till. Vi la faktiskt av med dem i klubben när de visade sig att de flesta ville tjäna in pengar till klubben på andra sätt.
Man bör se över om föräldrarnas engagemang i kiosk eller dyl. verkligen väger upp den pengasumma som kommer in; kanske det inte är nödvändigt att köpa in likadana overaller för varje barn, det kanske finns ett antal lag i samma stad så att bensinkostnaden (om det ej går att cykla) blir så försumbar att man som förälder kan tänka sig sponsra bensinkostnaden osv = behovet att tjäna in pengar minskar och "kioskdagar", kakförsäljning, bingolottoförs. blir onödigt.
Och vem har sagt att det måste finna kiosk? De närmast sörjande i småbarnsserien kanske kan tänka sig ha med sig egen matsäck?
Alternativt kanske man kan köpa sig fri om ekonomin finns.

Jag får känslan att många idrotter kör slut på föräldrarna så det krävs ett stort tidsengagemang mot småslantar. De som förlorar på detta blir barnen som kanske får sluta med sin idrott. Vi har själv i vår bekantskap en kille som redan vid 3 års ålder är intutad att hockey blir det inte för hans del eftersom det krävs för mycket jobb av föräldrarna:cry:
 
Sv: Fotbollsförening - hur mycket kan dom kräva av föräldrarna

Sar skrev:
Jag tycker att bingolotterna är ett otyg när man inte har någon bingolottointresserad person att köpa till. Vi la faktiskt av med dem i klubben när de visade sig att de flesta ville tjäna in pengar till klubben på andra sätt.
Man bör se över om föräldrarnas engagemang i kiosk eller dyl. verkligen väger upp den pengasumma som kommer in; kanske det inte är nödvändigt att köpa in likadana overaller för varje barn, det kanske finns ett antal lag i samma stad så att bensinkostnaden (om det ej går att cykla) blir så försumbar att man som förälder kan tänka sig sponsra bensinkostnaden osv = behovet att tjäna in pengar minskar och "kioskdagar", kakförsäljning, bingolottoförs. blir onödigt.
Och vem har sagt att det måste finna kiosk? De närmast sörjande i småbarnsserien kanske kan tänka sig ha med sig egen matsäck?
Alternativt kanske man kan köpa sig fri om ekonomin finns.

Jag får känslan att många idrotter kör slut på föräldrarna så det krävs ett stort tidsengagemang mot småslantar. De som förlorar på detta blir barnen som kanske får sluta med sin idrott. Vi har själv i vår bekantskap en kille som redan vid 3 års ålder är intutad att hockey blir det inte för hans del eftersom det krävs för mycket jobb av föräldrarna:cry:

Intressant och konstruktivt inlägg! Jag håller med om att det krävs stora insatser av föräldrar både inom idrotten och i skolan. Men från det till att frankt säga att man inte har lust är ju att stjälpa över allt på de föräldrar som tar sitt ansvar.

Just friköp tror jag de flesta föreningar har snappat, dessvärre så kom vår skola dragande med försäljning av salamikorvar till julen och polkagrisar till våren. Friköp frågade jag stillsamt. Öh...va.... nej det har vi inte pratat om.

Men det gäller ju att vara med i styrelser eller lagledning om man vill påverka.
 
Sv: Fotbollsförening - hur mycket kan dom kräva av föräldrarna

Yamaha skrev:
Men om du har valt att låta dina barn spela fotboll så innebär det ett engagemang även för dig!
Det är precis samma sak!
Kan du inte engagera dig så får dina barn stå över att träna fotboll eller så kanske du kan betala vad motsvarande engagemang hade kostat i pengar..

Det är faktiskt inte svårare än så.

Visst innebär det ett engagemang för mig som förälder, men inte i samma utsträckning som det innebär för tränaren. Jag tycker att det är fel att "utestänga" vissa barn från att träna bara för att föräldern inte kan engagera sig lika mkt som andra föräldrar gör.:mad:
I min klubb där är favvo uttrycket "det fixar sig":D

Då byter man med andra föräldrar så att det passar...

Om det vore så enkelt...:smirk:
 
Sv: Fotbollsförening - hur mycket kan dom kräva av föräldrarna

Athos skrev:
Jag tycker att det är fel att "utestänga" vissa barn från att träna bara för att föräldern inte kan engagera sig lika mkt som andra föräldrar gör.:mad:

Mm, men jag får ofta en känsla av att det inte är en fråga om vad föräldern i fråga kan utan vad den vill!!
 
Sv: Fotbollsförening - hur mycket kan dom kräva av föräldrarna

Du tycker inte det är magstarkt att börja med att du inte kan engagera dig och talar om ditt barns rättighet och samtidigt berätta om mina skyldigheter som tränare?

"Det fixar sig?" Det? Vem fixar är väl snarast frågan?
 
Sv: Fotbollsförening - hur mycket kan dom kräva av föräldrarna

Yamaha skrev:
Mm, men jag får ofta en känsla av att det inte är en fråga om vad föräldern i fråga kan utan vad den vill!!

Precis. Jag red ett tag på en ridskola där barnen kunde bli delfodervärdar på ridskolans hästar. I utbyte måste de och en förälder dock hjälpa till med stalljour på helgerna. Vissa föräldrar bara vägrade dyka upp för "de var hästrädda". Rent bullshit, eftersom insläppet/utsläppet av hästar gick att lösa även även om någon gick ifrån. Packa höpåsar, sopa golv, och mocka skit tycker man de gott kunde göra även om hästarna var läskiga....
 
Sv: Fotbollsförening - hur mycket kan dom kräva av föräldrarna

Jag är inte det minsta fotbollsintresserad själv.
Men nu så blir jag faktiskt sur.

Norrlänning skrev:
Våra barn kan hellre stanna hemma och mysa med oss eller göra nåt annat kul om vi kommer på nåt. Fotbollen är att fördriva deras fritid.
Därför känns denna "satsning" inte värd detta "arbete" dom kräver..

Låt ungarna vara hemma då.
Varför skall andra föräldrar roa era barn när nu ju kan göra det själva?
Jag tycker att ni är fräcka som vill ha fotbollen till era barn utan att vara beredda att göra jobbet.
Jobbet är inte åt klubben, det är till för att era barn skall kunna få göra något som de tycker är roligt.
Om ni inte vill göra det arbete som behövs, så är det en sak mellan er och era barn.

Ni får väl förklara för era barn att de tyvärr inte kan få vara med på fotbollen, för att deras föräldrar inte har tid att göra det som krävs.
 
Sv: Fotbollsförening - hur mycket kan dom kräva av föräldrarna

Athos skrev:
Det är väl självklart att alla barn har rätt att få träna det dom vill. QUOTE]
Men det är det väl inte!
Hoppning?
Dressyr?
Ponnytrav?

Barn får träna det som deras föräldrar har en möjlighet att tillhandahålla.

Athos skrev:
Ska dom då inte få börja träna fotboll för att jag inte kan ställa upp och hjälpa till då?
Vem skall ställa upp i stället då menar du?
Det är ju liksom dina barn.
Vem skall hjälpa till med deras fritidsaktiviteter om inte du gör det?
 
Sv: Fotbollsförening - hur mycket kan dom kräva av föräldrarna

Jane_Done skrev:
En förening har en vald styrelse. Styrelsen beslutar utifrån stadgarna vad som ska ske.Styrelsen sköter också ekonomin och fastslår vilken verksamhet som ska ske.

Jo, det vet jag också. Har varit engagerad i massor av föreningsarbete själv. Däribland US på ridklubben som barn. Det jag undrar över är varför just fotbollen verkar fatta beslut i sina styrelser som andra idrotter inte verkar göra. Jag har aldrig varit med i en ridklubb där föräldrarna förväntades ställa upp på samma vis annat än diverse lördagar i cafeterian eller på någon hopptävling en gång i terminen...typ.

Jane_Done skrev:
Träningar, matcher och utrustning kostar pengar. Utöver medlemsavgifter ska verksamheten finansieras.

Det ska den ju på ridklubbar också...:confused:

Jane_Done skrev:
Hur menar du att det ska fungera? Bara de föräldrarna som har lust ska stå i kiosken 20 helger per år? Bara de föräldrar som har lust ska skjutsa? Bara de föräldrar som ääääälskar bingolotter ska sälja 20 i veckan så att alla barnen ska få spela fotboll?

Men det är ju just detta jag undrar över eftersom jag inte kan fotbollsvärlden. Hur funkar det? - för inte ställer föräldrar upp (annat än med själva skjutsandet om man bor långt bort) lika mycket i andra sporter? Förutom min egen ridning så kan jag prata om friidrotten där min dotter just nu går (men alltså hellre vill spela fotboll). Det är ingen som förväntar sig att vi ska göra något för klubben annat än vara funktionärer under våra barns tävlingar och läger 1-3 gånger per termin. Sådant orkar man ju glatt med. :) Men tränarna är ju klubbmedlemmar som går idrottsledarlinjen och annat. Inte föräldrar. Är det det som är grejen med fotbollen? Att det är föräldrar som t.o.m. är tränare i småklubbar istället för ungdomsledare som själva sysslar med sporten?

Jane_Done skrev:
Vad jag ibland funderar på är varför vissa föräldrar (naturligtvis mig själv inkluderat) ställer upp med en stor del av sin fritid som tränare och lagledare. 3 dagar i veckan går åt plus en massa engagemang i andras barn och deras fritid. Att lära dom idrotten de håller på med men också att fungera i ett lag, att vara en bra kompis, att handskas med sitt humör och sitt uppförande. Bara att få barn att lyssna i ett omklädningsrum kan kräva sin kvinna eller man.

Varför gör man det? Varför, när man ser föräldrar som inte ens skjutsar eller ens tittar på sina barn när det är hemmamatcher?

Ja det där med att inte ens titta på sina barn har jag svårt för. Mig får friidrottstränarna nästan köra ut och min dotter vill ju att jag tittar så hon får visa hur duktig hon är (även om jag är mycket noga med att aldrig lägga mig i - det är tränarna barnen ska lyssna på och jag kan förstå att de helst vill vara utan distraherade barn).
 
Sv: Fotbollsförening - hur mycket kan dom kräva av föräldrarna

Sjalen skrev:
Jo, det vet jag också. Har varit engagerad i massor av föreningsarbete själv. Däribland US på ridklubben som barn. Det jag undrar över är varför just fotbollen verkar fatta beslut i sina styrelser som andra idrotter inte verkar göra. Jag har aldrig varit med i en ridklubb där föräldrarna förväntades ställa upp på samma vis annat än diverse lördagar i cafeterian eller på någon hopptävling en gång i terminen...typ.



Det ska den ju på ridklubbar också...:confused:



Men det är ju just detta jag undrar över eftersom jag inte kan fotbollsvärlden. Hur funkar det? - för inte ställer föräldrar upp (annat än med själva skjutsandet om man bor långt bort) lika mycket i andra sporter? Förutom min egen ridning så kan jag prata om friidrotten där min dotter just nu går (men alltså hellre vill spela fotboll). Det är ingen som förväntar sig att vi ska göra något för klubben annat än vara funktionärer under våra barns tävlingar och läger 1-3 gånger per termin. Sådant orkar man ju glatt med. :) Men tränarna är ju klubbmedlemmar som går idrottsledarlinjen och annat. Inte föräldrar. Är det det som är grejen med fotbollen? Att det är föräldrar som t.o.m. är tränare i småklubbar istället för ungdomsledare som själva sysslar med sporten?



Ja det där med att inte ens titta på sina barn har jag svårt för. Mig får friidrottstränarna nästan köra ut och min dotter vill ju att jag tittar så hon får visa hur duktig hon är (även om jag är mycket noga med att aldrig lägga mig i - det är tränarna barnen ska lyssna på och jag kan förstå att de helst vill vara utan distraherade barn).

Jag tror vi egentligen är rätt överens, jag har inte heller erfarenhet av att det är cafeteria mer än en gång per säsong och barn. Lotter eller inte skiljer sig nog från förening till förening. Någon cup, turnering eller träningsläger per år kan föräldrarna också få hjälpa till med.

Sen handlar det nog mycket om skjutsning, kan barnen själva cykla till träning och föräldrar skjutsar till bortamatcher och kanske turas om är det ju lättare än om det måste skjutsas till träning också.

Min erfarenhet från olika lagidrotter är att det är föräldrar med bakgrund i den idrotten som tränar. Kanske med någon ledarskapsutbildning från arbetslivet och sen påbyggnad i just det förbundets utbildning.
 
Sv: Fotbollsförening - hur mycket kan dom kräva av föräldrarna

"Det fixar sig?" Det? Vem fixar är väl snarast frågan?

Egentligen var min yngsta 3 år för ung att börja träna, men som sagt har dom inte åldern inne så fixar det sig;)
Klubben har mkt mkt dålig ekonomi så vi började sälja kakor mm med den inställningen att kan vi inte sälja si o så mkt så fixar det sig på ett eller annat sätt;) Vi hade den valmöjligheten att man fick välja hur mkt kakor man ville sälja eftersom en del har lättare att kunna få dom sålda och andra svårare.
 
Sv: Fotbollsförening - hur mycket kan dom kräva av föräldrarna

Vad olika det verkar vara i olika klubbar och vad olika inställning man har till barnens idrott.

Mina båda äldsta barn (10 och 12 år snart) spelar fotboll. Två gånger i veckan var och ca en match var i veckan.

För detta måste vi skjutsa två gånger per barn och säsong till matcher, tvätta en gång per barn och säsong och fixa fika en gång per barn och säsong (enligt schema). Det handlar alltså om några timmar per barn och säsong i tidsåtgång. Då har vi iofs så bra att barnen kan cykla till träningarna.

Kostnaden då? Ja, en plåt moccarutor per barn och säsong, två bingolotter i veckan per barn (om vi inte säljer dem) och ett par hundra i medlemsavgift till föreningen, plus lite diesel för skjutsning. Det blir inte många hundra utslaget per månad.

Om vi då jämför med t ex dotterns ponny...så kostar den ungefär 1000:- per månad och det är exkl. träningar och tävlingar plus att det tar mycket mer tid i skjutsning och hemmaträning, stalljobb m.m.

Jag tycker det är värt det, oavsett barnens ambitionsnivå (nu menar jag vilken nivå de tänker hamna på) så länge de rör på sig och har kul! Sen är det ju också så att ju mer varje enskild medlem ställer upp och jobbar i en förening desto mindre jobb per person blir det ju.
 
Sv: Fotbollsförening - hur mycket kan dom kräva av föräldrarna

Inte_Ung skrev:
Låt ungarna vara hemma då.
Varför skall andra föräldrar roa era barn när nu ju kan göra det själva?
Jag tycker att ni är fräcka som vill ha fotbollen till era barn utan att vara beredda att göra jobbet.
Jobbet är inte åt klubben, det är till för att era barn skall kunna få göra något som de tycker är roligt.
Om ni inte vill göra det arbete som behövs, så är det en sak mellan er och era barn.

Ni får väl förklara för era barn att de tyvärr inte kan få vara med på fotbollen, för att deras föräldrar inte har tid att göra det som krävs.

Så har jag lust att säga till en del föräldrar i mina söners lag också!

Det är förvånansvärt många som tycker att andra ska skjutsa deras barn till matcher vecka efter vecka och helst låna ut pengar till orv/hamburgare o dyl som de sedan glömmer att lämna tillbaka. Jag är nästan alltid med på matcher och får alltid full bil,men har hittills aldrig fått en enda krona i bensinpengar. Jag vet att vissa föreningar har som policy att om man lämpar av sin unge på en samling (utan att ens kolla om denne har plats i en bil) så ska denne ha ex 50:- i bensinpengar att ge föraren. Vi bor så till att vi har ganska långt till alla motståndarlag i både fotboll och hockey och det blir många mil per år. Ett flertal gånger har jag fått åka på matcher fast jag inte tänkt eftersom det saknas bilar. Man blir så förbannad!

Samma sak med kiosker, funktionärer (mest på hockeyn), garderob på nattklubb (skitjobb till 04 på morgonen), försäljning av olika saker. Det är alltid samma människor som inte kan eller vill och som alltid klarar sig undan och som sedan blir sura om de får betala mer vid cuper o dyl.
Vi säljer ofta tex korv eller lax för att tjäna pengar och kan man inte ens köpa en till sig själv för att bidra så tycker jag att det är helt rätt att dessa familjer får betala vad det egentligen kostar. Tyvärr är det ju ofta barnen som drabbas och man kan se på vissa barn att de skäms för att deras föräldrar aldrig är och tittar på matcher eller verkligen bryr sig om deras intresse. De ser ju de flesta andra föräldrar där... Jag tycker att det är ledsamt!
Jag är själv egentligen inte intresserad av sport, men jag är intresserad av mina barn, så därför ställer jag alltid upp.
Min sambo är tränare för yngsta sonens lag och det tar enormt mycket tid, både på planen och innan i form av planering av träningar och matcher.

Ska f ö skjutsa på match ikväll.
 
Sv: Fotbollsförening - hur mycket kan dom kräva av föräldrarna

Det där med skjutsningen löses ju enklast genom att man har ett schema. Med så många ansvariga föräldrar, med bil, som behövs för att få plats med alla ungar som ska med. Och kan man inte får man byta.
 
Sv: Fotbollsförening - hur mycket kan dom kräva av föräldrarna

Bubbla skrev:
Det där med skjutsningen löses ju enklast genom att man har ett schema. Med så många ansvariga föräldrar, med bil, som behövs för att få plats med alla ungar som ska med. Och kan man inte får man byta.

Ja själva har vi inte ens körkort i familjen. Däremot skulle det aldrig falla mig in att inte betala den som kör. :eek:
 
Sv: Fotbollsförening - hur mycket kan dom kräva av föräldrarna

Körschema finns (även för kiosk, garderob och funktionär finns schema), men folk har undanflykter och ringer ofta i sista sekund till ledaren som får lösa det hela trots att det står att man själv får byta. En del skiter i det helt och hållet. I vårt lag har alla familjer bil och körkort, men om man nu inte har det så förstår ju alla det, men då får man istället betala den som kör i ens ställe.
Det blir värre ju äldre barnen är har jag märkt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lukt från kattlådan
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp