Fotbollsförening - hur mycket kan dom kräva av föräldrarna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fotbollsförening - hur mycket kan dom kräva av föräldrarna

Mina ungar har väl kanske också cykelavstånd egentligen. Men jag är lite kinkig och vill att de ska vara minst 10 innan de får cykla på riktiga bilvägen. Så det är bara äldsta dottern som får cykla där än så länge.

Nej, nu ska jag...iväg och titta fotbollsmatch!
 
Sv: Fotbollsförening - hur mycket kan dom kräva av föräldrarna

Bubbla skrev:
Men jag är lite kinkig och vill att de ska vara minst 10 innan de får cykla på riktiga bilvägen. Så det är bara äldsta dottern som får cykla där än så länge.

Nej, du är inte kinkig! Du bryr dig om dina barns säkerhet. :bow: Som storcyklande familj blir vi vansinniga på alla föräldrar vi ser med sjuåringar som vinglar fram på väg till vår skola på en hårt trafikerad genomfartsgata här hemma varje morgon...en del med föräldrar (ofta framför så de har noll koll på barnet) och en del helt ensamma med någon kompis. :eek:

Själva har vi en s.k. halvcykel till sjuåriga dottern. Dyr investering men värt det för säkerheten. Perfekt sätt att kunna cykla fast barnen vuxit ur barnsits. Dottern har en flera skolkompisar vars mammor skjutsar dem nerför samma trafikerade gata på pakethållarna! Varför tror de att pakethållare är designade till detta när en barnsits är gjord för sisådär 22 kilo max? :crazy:
 
Sv: Fotbollsförening - hur mycket kan dom kräva av föräldrarna

Tackar tackar!

Nyfiken fråga...vad är en "halvcykel"?
 
Sv: Fotbollsförening - hur mycket kan dom kräva av föräldrarna

Bubbla skrev:
Mina ungar har väl kanske också cykelavstånd egentligen. Men jag är lite kinkig och vill att de ska vara minst 10 innan de får cykla på riktiga bilvägen.

Någon riktig bilväg får inte min dotter cykla på heller. Men vi har 0.5 km grusväg till skolan och till tex idrottsplatsen kan man lätt cykla småvägar. I samhället får hon cykla om hon har ett mål. Men inte efter "stora vägen" som vi säger här.

Jag gillar inte trenden att ungarna ska skjutsas så fort dom ska någonstans! Kan dom cykla dit dom ska, då får dom göra det. Vår fosterson körde punka på cykeln häromveckan. Dom första dagarna fick han låna min cykel, sedan kom det en dag då det fanns tid att laga cykeln. Men han hade inte lust! :mad: Efter det fick han gå dit han skulle. Sedan dröjde det inte så länge innan cykeln var lagad... ;)
 
Sv: Fotbollsförening - hur mycket kan dom kräva av föräldrarna

Det måste vara en sån här:

halvcykel.jpg


Vilken kanonuppfinning! En sån skulle jag vilja ha!
 
Sv: Fotbollsförening - hur mycket kan dom kräva av föräldrarna

Nej mina barn får också cykla dit de kan och får. Dottern cyklar till skolan varje skoldag, till stallet 5 dagar i veckan och till fotboll 2 dagar i veckan. Sonen får ju än så länge bara cykla till kompisar och fotboll längs "vår" grusväg. Men det brukar ramla iväg ett antal km per dag ändå. De får skjuts ibland också, men grunden är att vill man någonstans cyklar man (för rättvisans skull så cyklar jag numera också om jag inte måste ha hästtransport med mig).
 
Sv: Fotbollsförening - hur mycket kan dom kräva av föräldrarna

Vilken häftig!
Var hittar man en sån?
 
Sv: Fotbollsförening - hur mycket kan dom kräva av föräldrarna

Förklarar kanske varför man aldrig sett en sån...och varför Sjalen har en (med ort: Malmö/Köpenhamn).
 
Sv: Fotbollsförening - hur mycket kan dom kräva av föräldrarna

Har inte läst allt.
Men jag tycker som du att jag har så mycket annat att göra...
Betalar hellre lite mer faktiskt.
Skulle gärna åka runt med mina barn på diverse träningar, men att sen då vara tvingad till arbete utöver det, nej tack.
 
Sv: Fotbollsförening - hur mycket kan dom kräva av föräldrarna

kl

Har jag förstått det rätt, att om man spelar fotboll så MÅSTE man spela två dagar och match en helg?:confused: helt otroligt isåfall. kan man inte välja själv? vad händer om man bara vill spela en dag och ingen match? får man inte vara med då?
jisses tänk om de kraven skulle finnas på ridskolan, inte en unge som skulle rida.
 
Sv: Fotbollsförening - hur mycket kan dom kräva av föräldrarna

Det finns inget krav på 100 procents träningsnärvaro men hela idén med lagidrott bygger på att spelarna utvecklas tillsammans. Om man bara tränar hälften av tillfällen lär de andra spelarna gå framåt fortare. Och match brukar alla vilja spela, det är liksom drivkraften. Den som inte vill spela matcher så brukar den sluta.

Det borde väl gå att jämföra med en ridgrupp där en rider en tredjedel av gångerna. Det kanske går bra en termin men sen har väl de andra gått framåt mer och vill göra mer avancerade saker.
 
Sv: Fotbollsförening - hur mycket kan dom kräva av föräldrarna

Det är väl såhär att när barnen börjar spela fotboll, oftast i sexårsåldern, så tränas det en gång i veckan. Så håller det på i ett par, tre år innan dom börjar spela matcher. Matcher börjar dom inte med direkt.

Sedan blir det ju lite av en naturlig sållning också, dom som inte pallar, dom lägger av. Eller så tröttnar dom av andra orsaker.

Här fungerar det så att dom som är duktiga på att vara med och träna, dom blir självklart uttagna till matcher mm. Dom som bara tränar ibland, blir inte lika självklart uttagna. Det ska löna sig att träna!
 
Sv: Fotbollsförening - hur mycket kan dom kräva av föräldrarna

Bubbla skrev:
Förklarar kanske varför man aldrig sett en sån...och varför Sjalen har en (med ort: Malmö/Köpenhamn).

Frukta icke! Visst har vi köpt vår i Charlottenlund på det här stället med massor av cykelgrejer för barn: http://www.abckids.dk

Men när vi var i Göteborg förra året så såg vi en parkerad utanför Operan :bow: och som medlem i Cykelfrämjandet har jag just sett att de finns på Gamla Stans cykelaffär:

http://www.gamlastanscykel.se/

Det är precis den vi har - tyska Fun Trailer. Den har fått bra säkerhetsresultat nämligen (andra har haft sämre metall i fästanordningarna). Vet inte vad den kostar i Sverige dock - även med växlingskursen var vår billigare i Danmark än att beställa genom Cykelfrämjandet som man kunde då.

Dyr men väl värt pengarna! Man blir lite extra uttittad men det kan ju iofs bero på att man och dotter satt en piratflagga under vimpeln där bak :D

Vill ni prova en så rekommenderar jag en helgs cykling på Ven. Vens cykeluthyrning har även halvcyklar nämligen.
 
Sv: Fotbollsförening - hur mycket kan dom kräva av föräldrarna

Min son går i en skola som har restriktioner på cykling - de får inte ckla ensamma till skolan förrän efer påsklovet i femman. Han ser redan fram emot det - han har knappt 2 mil till skolan !!
 
Sv: Fotbollsförening - hur mycket kan dom kräva av föräldrarna

Tackar för info! Ska kolla upp det!
 
Sv: Fotbollsförening - hur mycket kan dom kräva av föräldrarna

Det där hade vi problem med här där vi bor. Skolan ansåg att barnen inte fick cykla förrän de gick i fyran. Det var ju bara det att alla inte får skolskjuts. Vilket innebar att en del barn förväntades gå strax under två km till och från skolan...hur lång tid tar inte det för en sjuåring?
 
Sv: Fotbollsförening - hur mycket kan dom kräva av föräldrarna

Här får man visst bara träna ibland om man vill. Men då kan man inte räkna med att få spela matcher. Och jag tror att det är det som är lite av grejen med fotboll, det är ju liksom en sån sport som bygger på att man spelar mot andra. Till skillnad mot ex. ridningen.

I vår förening har man tack och lov inga toppade ungdomslag. Alla som tränar får spela lika mycket när det är match.
 
Sv: Fotbollsförening - hur mycket kan dom kräva av föräldrarna

cirkus skrev:
Min son går i en skola som har restriktioner på cykling - de får inte ckla ensamma till skolan förrän efer påsklovet i femman. Han ser redan fram emot det - han har knappt 2 mil till skolan !!

:eek: :eek:

Han tänker verkligen cykla, då???
Oj, hjälp! Då blir det tidiga morgnar.... :crazy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp