Fota i ridhus med Nikon D80, objektiv?

LadyLusifer

Trådstartare
Hejsan. Har varit medlem länge men skriver inte så ofta, hoppas att alla som är duktiga på foto här kan hjälpa mig. Jag har ganska nyligen köpt mig en Nikon D80 och har två objektiv till.. ett litet kit: Nikon Af-s 18-55 1:3,5-5,6 och ett större: Nikon Af-s Nikon 18-200 1 3,5-5,6.

Så nu till min fråga, jag får jätte klara fina bilder vid sol så klart, men vid molniga mörka dagar/ ej soliga eftermiddagar och i ridhus så blir dom inte skarpa. Kan jag få till skarpa bilder med detta objektiv genom att ändra några inställningar (har hittills mest kört på sport med focus AF-C) eller måste jag köpa ett annat objektiv?

Om jag måste ha ett annat objektiv så undrar jag så klart om ni har några eminenta förslag :laugh: Behöver inte vara ett budget objektiv men inte 100,000 heller helst :D

Sen undrar jag vad som lämpar sig att fota med det lilla 18-55, har inte provat detta ännu :)

tack på förhand :bow:

Senast ändrad:
Sv: Fota i ridhus med Nikon D80, objektiv?

Nikon 50/1,8. Skippa sport och andra förvalda lägen, gå på A läge, dvs du väljer själv bländare och får slutartid efter det. Höj ISO till iaf 1600 (funkar på D80) och ha bländaren på 2,8 och se hur det blir. Ev. får du ta ännu större bländare (lägre siffra) men tänk då på att du får väldigt kort skärpedjup.

Behöver du stå längre bort kanske 85/1,8 är ett bättre alternativ.

Åh tack för svar.. provade direkt att gå på läge A på ratten, men får ju inte ner bländaren till lägsta 3,5 på mitt objektiv och det vart ju lite så där... 50/1,8 säger du? vad ligger det på i pris måntro? Är 1,4 bättre att satsa på eller räcker det med 1,8? Finns det 200/1,8 ? är ju tok kär i zoomen på mitt 200/3,5:D

Senast ändrad:

Klippte ut lite svar jag fick i min tråd för ett tag sedan när jag undrade ungefär samma sak.

--------------------------------------------------------------------------------

På en DX sensor regerar 50mm 1.4 och 50mm 1.8 för ridhus. Om du tänker köra macrot som "bara" har(Vilket inte alltid räcker i extremt dåligt ljus) 2.8 som största bländare duger inte Tamron 90, autofokusen är helt enkelt för långsam, om du nu inte tänker fokusera manuellt förståss. Nikkor 60mm 2.8G AF är nog att rekommendera, lagom brännvidd (I de flesta fall) och har snabb SWM autofokus samt extremt skarp vidöppen och funkar även utmärkt till porträtt på DX sensor.

Alternativt är Tamron 17-50 och 28-75 väldigt väldigt skarpa, har båda 2.8 som största bländare genom hela zoomomfånget och har extremt snabb autofokus, faktiskt lika snabb som SWM (AF-S) men är inte knäpptyst, men snabbt (Ja, de har numera fokusmotor, så du får AF, men de låter ändå).

Blev sugen på dessa
Citat:
50mm 1.4 och 50mm 1.8

och såg att det skillda ganska mycket i pris på dom. Är 1.4 värt det mer än dubbla priset? Blir skillnade så stor? Vad menas det med att sätta dit mellanringar? Blir det lite macrofunktion då?

Nej, om du inte har mycket pengar är det inte värt pengarna. 50 1.8 är extremt bra, tillräckligt för 99,5% av alla användares behov.

Förmodligen för att du har ett objektiv som inte har 3.5 bländare genom hela zoomomfånget. Dina objektiv är bra i starkt och fint ljus, i dåligt ljus suger de rent utsagt.

Skaffa ljusstark optik precis som madick säger, 50mm 1.8D kostar runt 1300. Förmodligen det bästa objektivet du kommer att skaffa dig.

Åh tack för svar.. provade direkt att gå på läge A på ratten, men får ju inte ner bländaren till lägsta 3,5 på mitt objektiv och det vart ju lite så där... 50/1,8 säger du? vad ligger det på i pris måntro? Är 1,4 bättre att satsa på eller räcker det med 1,8? Finns det 200/1,8 ? är ju tok kär i zoomen på mitt 200/3,5:D

Det finns ett 200/f2.0, dock så ligger det på 40 tusen.
Så när du köper det så kan jag rekomendera att du köper en d3 på en gång;)

Annars är 70-200f2.8 billigare, drygt hälften av vad 200f2.0 kostar.

nu har inte jag nikon, utan canon..
har ett fast 50mm f1,4 som jag ÄLSKAR.. fotar med det i ridhus på tävlingar och det fungerar bra, men man får maxa ISO, maxa bländaren (dvs ner till 1,4) och ställa slutartiden efter färgen på hästen.. (yep, vit häst = snabbare slutartid = skarpare bild, samma slutartid men mörk häst = för mörk bild)

jag har fotat en del i ridhus, på bilden i länken är det första tävlingen jag fotade lite mer seriöst..
http://www.pixbox.se/pic_show_id19908005.html

felet som uppkommer när du fotar vid moln är att du inte ställer in vitbalansen rätt.. nu har jag som sagt inte nikon, MEN, det borde finnas en knapp som är betecknad med WB, och då ska du i någon display kunna välja runt bland auto, sol, skugga, moln, lysrör, glödlampa, egen inställning etc.. där skall du välja moln om det är molning och skugga om det är skuggigt, då fattar kameran vad det är för ljus (den fattar inte jämt) och färgerna blir rätt..
det som jag märker om jag fotar med autovitbalans är att i skugga blir bilderna väldigt gråa och de få solglimtar som blir blir utfrätta (för ljusa) ställer jag in vitbalansen på skugga så fångar den upp ljuset på det som finns i skuggan och bilden blir bra..

och hästar i ridhus är det det svåraste man kan välja att fota, mörka djur som rör sig snabbt i ett mörkt utrymme.. och man kan inte använda blixten heller.. :crazy: bäddat för utmaning med andra ord ;)

Har varit runt på oliak sidor och har beställt ett 50 1,8. hoppas jag blir nöjd, det var ju inte så stor investering så jag hoppas det blir bra :laugh:
tack för suverän hjälp allihopa...

Tänkte passa på att slänga in en annan fråga så slipper det bli en ny tråd... :)

Om ni skulle köpa ett ojektiv till en D80 för att fota hästar utomhus i lite olika ljusförhållanden som har en ordentlig zoom, vilken skulle det bli då? Mitt 55-200 3,5 räcker inte riktigt till kanske? men har en suverän zoom. :laugh:

Senast ändrad:

Skrev fel ser jag *dumma mig* menar ju 18-200 och inte 55-200 så klart som inte räcker till... är trött tror jag:o

Tveklöst Nikkor 70-200 2.8 och Nikkor 17-55 2.8 eller Nikkor 24-70 2.8

Ja, förmodligen det bästa 70-200 2.8 på marknaden. Men snordyrt också.

Dom säger ju att Tamrons nya 70-200 2.8 också ska vara bra och väldigt skarpt även på full glugg, men garanterat inte lika bra som Nikkor 70-200 2.8. Däremot kostar ju Tamronet bara 7000:-

Tveklöst Nikkor 70-200 2.8 och Nikkor 17-55 2.8 eller Nikkor 24-70 2.8

Tveklölst endast 70-200 av de ovannämnda...

17-55 är för kort, 24-70... tja, kanske inne, men ute blir det för långt bort.

18-200 räcker faktiskt ganska långt. Bättre optik är kanske (vet inte här) 55-200.

Vill man ha budget har ju Tamron en 70-200/2,8 nu.

Tveklölst endast 70-200 av de ovannämnda...

17-55 är för kort, 24-70... tja, kanske inne, men ute blir det för långt bort.

18-200 räcker faktiskt ganska långt. Bättre optik är kanske (vet inte här) 55-200.

Vill man ha budget har ju Tamron en 70-200/2,8 nu.

För kort för vad? Man behöver ju inte enbart köra närbilder på hästhuvudena ;)

För kort för vad? Man behöver ju inte enbart köra närbilder på hästhuvudena ;)

På 50 på en DX-kamera måste du stå på bara 10m avstånd för att få hyfsad bild på hela hästen och hindret. Börjar du stå längre ifrån blir det yttepytte häst och hinder och mest bakgrund. INTE kul.

Va duktiga ni är :)

18-200 är himla bra känner jag men under taskiga förhållanden så räcker ju inte 3,5 till riktigt. Finns det något objektiv med neråt 2,0 och 200 i räckvidd? det vore ju guld :D *önsketänker*

Hittade Nikkors 70-200 2,8 för 18 695 kr 18 695 kr
och tamrons för 6830 kr.
Hur mycket sämre kvalitet är Tamrons glugg egentligen?:)

Jag har införskaffat Sigmas 70-200 2,8 just för ridhusfotografering. Hade tur och fick tag i ett nästan helt nytt, med garanti kvar, för 5500 på Tradera.
Än har jag inte hunnit prova det just i ridhus, men jag kan återkomma med rapportering.
Har 50 1.8 också, och det är en underbar glugg, men som Madick säger måste man stå nära för att inte få med bara en massa bakgrund.

Hittade Nikkors 70-200 2,8 för 18 695 kr 18 695 kr
och tamrons för 6830 kr.
Hur mycket sämre kvalitet är Tamrons glugg egentligen?:)

Annars finns nikons egna, 80-200/2,8 som är galet bra. Säljs dock inte nya i affär längre, men objektiv är sådant som man kan köpa begagnat.
Finns tre varianter av 80-200/2,8. En skjutzoom, en vridzoom som "heter" AF och en vridzoom som "heter" AF-S. (AF betyder att du kan få Autofokus med objektivet och AF-S betyder att objektivet har inbyggd AF-motor)

Jag köpte mitt AF-S för 6500kr, så det är inte galet dyrt heller.

Liknande trådar

IT & mobiler Hejsan! Jag har nu haft min nikon d3200 i ca ett år, man fick 18-55 objektiv till men jag har nu tröttnat på det och vill gärna ha ett...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 483
Senast: Breaktown
·
IT & mobiler Jag ska få ett nytt objektiv till kameran och måste fråga om jag tänker rätt. Jag är en glad fotoamatör som äger en nikon d5100, har...
Svar
15
· Visningar
1 518
Senast: Tramptass
·
IT & mobiler Jag har en Nikon D3000 som jag för det mesta använder med mitt tamronobjektiv. Jag är lite osäker på vilken modell objektivet är men på...
Svar
6
· Visningar
1 190
Senast: cewe
·
IT & mobiler Vet att det finns många duktiga fotografer här, så jag undrar om man kan få lite råd om objektiv? Jag har en Nikon D5100 med ett 18-55...
Svar
3
· Visningar
925
Senast: via
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25