Fostervattensprov

Status
Stängd för vidare inlägg.
B

Britta68

Är kanske gravid :banana: ….och fyller snart 38 år. Finns det några andra här som fått barn I den åldern, och hur har ni resonerat kring fostervattensprov?

Är en sån som oroar mig för tusen saker (gärna i onödan :smirk: ), och skulle vilja ta provet för att slippa iaf oron för kromosomavvikelser. Det finns ju också nåt prov man kan ta på moderkakan, kan man få ta det I stället för fvp?

Hur har ni resonerat OM det skulle visa sig vara nåt fel på fostret, har ni redan på förhand bestämt hur ni skall göra?
 
Sv: Fostervattensprov

Jag har inte blivit erbjuden fostervattensprov (anses inte vara i nån riskgrupp) men har funderat över detta i allmänhet en del, det kan ju tex bli aktuellt om de hittar nåt fel på ultraljudet. Jag tror att jag i första hand skulle vilja göra ett NUPP-test om jag var lite äldre (se tex http://www.aftonbladet.se/vss/foraldrar/story/0,2789,373034,00.html ) och göra ett fostervattensprov först om läkarna bedömde att det fanns en risk att barnet var skadat/missbildat. Fostervattensprov medför ju en missfallsrisk på 1% och jag skulle nog vilja ha lite mer på benen än "bara" min ålder, åtminstone så länge jag var under 40. Men jag tror att många saker skulle spela in för mitt beslut i slutändan, tex hur lätt jag hade att bli gravid (är det troligt att jag blir gravid igen om det blir missfall?). Vad läkarna trodde om min individuella risk (vad finns i släkten? tidigare graviditetsproblem? etc).

Sen är det ju förstås rätt stora frågor som uppkommer vad det gäller resultatet. Är det helt självklart att man aborterar ett barn med downs syndrom tex? Jag vet inte. Själv ska jag på ultraljudet i morgon (v18) och jag känner att det skulle vara väldigt svårt att få reda på att det är nåt fel och behöva göra abort nu när bebisen rör på sig. Idag har den tex kommit på hur man kittlar mamma i sidan. Ska jag då ta ett piller så att den blir still och död där inne och dessutom behöva föda fram den?? Jag tror att det skulle vara oerhört jobbigt.
 
Sv: Fostervattensprov

Jag tog provet med båda barnen. Var också 38 när jag blev gravid med första, men han är en ICSI-bebis där spermierna inte är sorterade efter snabbhet så där rekommenderade man provet. Andra gången var jag 41 och ville själv.

Jag var inte 100% säker på vad jag skulle gjort vid en ev avvikelse, det är så många faktorer som spelar in.

Som läkare var jag mest orolig för allvarligare trisomier än Downs, eller de ofta livshotande missbildningar som följer med Downs.

Jag ville absolut inte föda ett barn som var dömt till ett kort plågsamt liv. Ett barn med "bara" Downs eller Turners syndrom utan på ultraljud synliga svåra missbildningar är inte alls självklart att jag skulle aborterat. Det hade krävts långa samtal med pappan för att ta ställning.

Nu för tiden kan man ta provet senare (v16) och få snabbsvar på tre dagar med en metod som heter "FISH". Då är fvp den säkraste metoden. Men det finns alltid en liten missfallsrisk.
 
Sv: Fostervattensprov

mino skrev:
. Fostervattensprov medför ju en missfallsrisk på 1% och jag skulle nog vilja ha lite mer på benen än "bara" min ålder, åtminstone så länge jag var under 40. Men jag tror att många saker skulle spela in för mitt beslut i slutändan, tex hur lätt jag hade att bli gravid (är det troligt att jag blir gravid igen om det blir missfall?). Vad läkarna trodde om min individuella risk (vad finns i släkten? tidigare graviditetsproblem? etc). .

Jo det är ju sånt som snurrar i huvudet på en. Om man får missfall pga fvp, kan man då bli gravid igen och hur fort. Nu tog det knappt ett halvår att bli gravid och fertiliteten sjunker ju hela tiden.

mino skrev:
. Sen är det ju förstås rätt stora frågor som uppkommer vad det gäller resultatet. Är det helt självklart att man aborterar ett barn med downs syndrom tex? Jag vet inte. Själv ska jag på ultraljudet i morgon (v18) och jag känner att det skulle vara väldigt svårt att få reda på att det är nåt fel och behöva göra abort nu när bebisen rör på sig. Idag har den tex kommit på hur man kittlar mamma i sidan. Ska jag då ta ett piller så att den blir still och död där inne och dessutom behöva föda fram den?? Jag tror att det skulle vara oerhört jobbigt.

Visst skulle det vara jobbigt. Jag är också osäker, de barn med Downs syndrom som jag känner är väldigt olika, endel är väldigt handikappade, och på andra märks det knappt. Vill inte sätta ett barn till världen som skall lida och plågas hela livet.
 
Sv: Fostervattensprov

Silverkedjan skrev:
Jag ville absolut inte föda ett barn som var dömt till ett kort plågsamt liv. Ett barn med "bara" Downs eller Turners syndrom utan på ultraljud synliga svåra missbildningar är inte alls självklart att jag skulle aborterat. Det hade krävts långa samtal med pappan för att ta ställning.

.

Nej precis, så funderar jag också.
Men nog sjutton skulle abort vara ett svårt beslut ändå, även om barnet visar sig vara gravt handikappat.

Sjutton också att man skall ha så svårt att tro på att "allt ordnar sig" :crazy: . Med den inställningen skulle det väl vara lättare, men nej, jag målar nog allt upp f-n på väggen hela tiden och grubblar på allt hemskt som skulle kunna hända.
 
Sv: Fostervattensprov

Har en kompis som var 38 med sitt första barn, gjorde fostervattenprov som hon tyckte var hemskt och aldrig skulle vilja göra om igen, barnet konstaterades friskt och är nu snart 2 år.

Blev själv erbjuden fp nu vid 3:e barnet eftersom jag är 36, min barnmorska var dock väldigt tydlig med att förklara att det ju egentligen inte var någon större idé att göra detta om jag inte kunde tänka mig att göra en abort om något var fel.
Att göra abort i v.12 är en sak, en helt annan i v. 18-20 då jag faktiskt kännt det sparka :cry:

Det bidde inget fp utan en mkt grundlig UL-genomgång istället. Håller tummarna för de 15 veckor som är kvar...
 
Sv: Fostervattensprov

grimman skrev:
Har en kompis som var 38 med sitt första barn, gjorde fostervattenprov som hon tyckte var hemskt och aldrig skulle vilja göra om igen, barnet konstaterades friskt och är nu snart 2 år....

Det där hur det känns att göra det beror väl också på hur skicklig läkaren är. Har hört om både folk som tyckt att proceduren varit pest och andra som tyckt att det inte var nåt speciellt....

grimman skrev:
Blev själv erbjuden fp nu vid 3:e barnet eftersom jag är 36, min barnmorska var dock väldigt tydlig med att förklara att det ju egentligen inte var någon större idé att göra detta om jag inte kunde tänka mig att göra en abort om något var fel.
Att göra abort i v.12 är en sak, en helt annan i v. 18-20 då jag faktiskt kännt det sparka :cry:

Det bidde inget fp utan en mkt grundlig UL-genomgång istället. Håller tummarna för de 15 veckor som är kvar...

Jag skulle vilja göra det för att slippa oroa mig, eftersom jag är en sån som lätt grubblar för mycket och hade en hel del problem med humöret och psykiska orken redan under förra graviditeten då jag var betydligt yngre (29).
Jag känner helt enkelt att jag skulle må bättre av att veta....men kanske det är bara själviskt att tänka så?

Jag håller också tummarna för dig ;) !
 
Sv: Fostervattensprov

Själva provet kändes inte ALLS, ingen av gångerna. Det är bara psykiskt otäckt att veta att de sticker nära ens bebis. Men nålen skadar inte - den är supertunn. De få missfall som blir efteråt tror man beror på att det läcker ut fostervatten genom det mikroskopiska hålet nålen gjort. Kan man sticka genom moderkakan minimeras den risken.
 
Sv: Fostervattensprov

Det finns inga indikationer på att det kanske hade blivit missfall ändå, dvs att det ej beror på fostervattenprovet utan "normala" orsaker? (Jag bara funderar)
 
Sv: Fostervattensprov

Jo alltså, det är så ytterst få fall det handlar om så det går ju aldrig att säga i varje enskilt fall om det berodde på fvp eller om det kommit ändå.

Statistiskt sett vet man att risken ökar.
 
Sv: Fostervattensprov

Det var det som min kompis tyckte var så hemskt, att det hon just då skattade högst var så hotat i och med nålen. Den rent fysiska smärtan var inget hon senare kom ihåg utan just det psykiska (som ju kan vara nog så hemskt)
 
Sv: Fostervattensprov

Så tänkte jag innan jag hade bestämt mig, all oro för att något skulle vara fel under SÅ många veckor...

Av någon anledning släppte jag oron helt och hållet efter att jag bestämt mig. För som hon som gjorde UL sa, de som drabbas gör det till 100% medan övriga inte drabbas alls, inte ens till 3%. Det blev så definitivt för mig då, antingen frisk eller också inte.

Men vad känner du själv? Vad skulle du orka göra OM det var något fel. Det är ju egentligen bara du som vet även om vi kan berätta om våra känslor och åsikter.

Lycka till!
 
Sv: Fostervattensprov

Hej

Är själv 38 nu och väntar mitt/vårt andra barn, och skall göra fostervattenprov i mellandagarna:) För mig känns det bara bra att få göra FVP med just de anledningar Du angav. Gjorde redan ett vid första gravididteten, själva provet var inte så farligt, det gjorde inte ont på mig ialla fall. Jag koncentrerade mig på att titta på monitorn (ultraljudet), fast jag yrkar nog på att Du skall ha någon med dig. Man kan känna sig yr & kymmig efteråt. Det är nog ett krav...
Efter att man har fått svar känns det lättare om alla provsvar är bra vill säga. Och det är ju ett svårt val för varje männinska, och det måste man nog komma fram till själv vad vill göra.
Du kommer säkert fram till vad Du själv skall göra, och då kommer Du att bli lugn & säker... lycka till.
 
Sv: Fostervattensprov

Silverkedjan skrev:
...men han är en ICSI-bebis där spermierna inte är sorterade efter snabbhet så där rekommenderade man provet.

rekommenderars det alltid prov på ICSI-bebisar? även om man är under typ 35? (frågar av det uppenbara skälet att min 4 sparade embryon är ICSI, har ingen aning om hur dom sorterade spermierna, och Emma är ju "vanlig" IVF-bebis)

annars, är det mindre risker när äggen är tagna och befruktade när man är 29 även om man gör FET när man har passerat 35? vet ju inte hur länge vi väntar... som det är nu med tänder och sömnlösa nätter säger maken ALDRIG :D , men har ändrar sig....
 
Sv: Fostervattensprov

Jag vet inte, det beror kanske på anledningen till ICSI:n ?

Till mig sa de iaf att jag hade både min egen åldersfaktor och "ICSI-faktorn" som vägde för. Jag ifrågasatte inget för jag tyckte det verkade logiskt med ökad risk när man valt en spermie på måfå som inte bevisat att den är pigg liksom. I normala fall har förstås även spermier ibland för många kromosomer, men då blir de ju tyngre och hinner sannolikt inte först till ägget :p
 
Sv: Fostervattensprov

Tack för ditt svar och även tack till er andra som svarat! Ja det är väl att grubbla vidare. Har nu gjort grav test och det var positivt :bump: , så en baby är på gång! Det är förstås väldigt tidigt ännu så jag är litet försiktig med att ta ut nån stor glädje ännu....samtidigt känner jag mig så mycket mera ödmjuk inför den här graviditeten än den förra, det kändes ju inte alls som nån självklarhet att kunna bli gravid den här gången då man börjar ha åldern emot sig. Förra gången tog jag allt mera för givet.

Litet filosoferande så där på morgonkvisten :) !
 
Sv: Fostervattensprov

Jag tog fvp när jag var gravid och 38 år. Det är skönt att få veta att allt är ok men fruktansvärt oroligt under tiden man väntar på svar för det blir en SEN abort om man vill ta bort barnet. Jag hade försökt att bli gravid i 3,5 år och fått två missfall så jag var orolig nog ändå. Tänk ut hur du ska göra med ett negativt svar först, sen kan du bestämma dig för hur du ska göra.

Grattis till graviditeten och njut så mycket du bara kan :)
 
Sv: Fostervattensprov

Jag gjorde moderkakeprov i v11 då jag väntade mitt 3dje barn.
Detta då jag var 40år när jag skaffade en sladdis.
Jag föredrog moderkakeprovet med tanke på fostervattenläckagerisken.
Mest för risken för t.ex. klumpfot och dylika problem.

Jag hade redan innan bestämt att jag vägrade gå igenom en hel graviditet och sedan inte få ett så friskt barn som möjligt.
Jag orkade helt enkelt inte göra det jobbet.
Utan då så fick det hellre vara.

Han är nu 4 år om några veckor och fullt frisk.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 112
Senast: Hazel
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 913
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 122
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 824

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp