Fostervattenprov

susanne

Trådstartare
Hur många har gjort ett fostervattenprov?
Hur var det? Det ser ut som en jättenål som ska köras in i magen, och jag är spruträdd. Hur går det till? (allt runt omkring och så)
Hur resonerade ni när ni bestämde er för att ta provet?
Mitt landsting erbjuder inte något nupp eller kub, ska jag göra det så blir det till att resa minst 25 mil enkel resa till någon privat klinik.

Sv: Fostervattenprov

Vi gjorde ett KUB test, (de erbjuder alla det här i Örebro), och fick ett dåligt värde på det. Och eftersom vi inte ville fullfölja graviditeten om vi fick ett barn med trisomi 11 eller 13 (tror jag det var), då det innebär att barnet är allvarligt sjukt, så gjorde vi ett fvp.

Jag trodde väntan innan vi fick svaret på fvp skulle vara värre, men jag tyckte det var skönt när det var gjort, för vi hade ju oroat oss sedan KUb testet x antal veckor innan.

Själva provet gick väldigt snabbt, de tvättade magen och eftersom vi också är sprutkänsliga så stängde de av ul-skärmen så vi slapp se nålen gå in i magen, sedan fick jag ligga kvar en stund (var lite darrig i benen..)

Själva sticket tog väl max 20 s, och sved lite.

Vi hade inte gjort fvp om vi inte fått dåligt värde på KUB testet.

Kan rekommendera att prata med en läkare innan vad det innebär och vilka möjligheter man har efteråt samt man kan googla lite på nätet för att få info.

DEt är ett tufft beslut vad man än gör.

Ja, jag har ju inget besked från något tidigare test att gå på.
Jag kan väl nästan sammafatta det med att jag vill, men vågar inte. Sedan är det ju missfallsrisken jag tänker på också.

Fundera på varför du vill göra FVP.

Och var klar INNAN över vad ni skall göra om ni skulle mötas av beskedet att ert barn har ett handikapp eller en svår missbildning som kanske gör att det inte förmodas leva utan omfattande ingrepp etc.

Är ni klara över vad ni skall göra så vet du oxå om ni vill riskera att ta FVP (vilket är en större risk för missfall än att det skulle vara något fel på barnet).

Jag har gjort ett FVP, innan hade min make och jag talat igenom det mkt noga så vi hade en handlingsplan för vad vi skulle göra om inte allt var normalt.
Hade vi haft möjlighet att ta hand om ett barn med ett handikapp så hade vi inte gjort FVP alls.

Men hur man gör, och varför, är upp till var och en. Det har ingen med att göra. Ingen kan heller klandra en för sitt beslut.

//Waern

Glömde, det var mycket nervöst innan.

Vi var båda där och jag fick ligga på en undersökningsbädd så tvättade de magen och jag valde att hålla min man i handen och titta på honom ömsom på UL-bilden.
Sticket kändes knappt alls. Jag trodde det skulle göra ont men det gjorde det inte. Efteråt fick jag ligga en liten stund, fick lite vatten och vi åkte hem.

Var väldigt orolig första dygnet och höll mig i stillhet på soffan.

//Waern

Jag har gjort ett fvp.
Orsaken var att vi erbjöds sådant eftersom jag var över 35 när jag var gravid. Vi gjorde provet med föresatsen att göra abort om det var något fel på någon av de trisomier som kollas. Någon vecka före provet så fick vi ett extra samtal med en gynekolog för att få information om innebörden av provet och fick då också frågan ställd om vad vi tänkte göra om provet visade att något var fel (troligen mest för att de ville veta att vi verkligen tänkt och resonerat igenom det hela).

Inför själva provet var jag lite nervös. Själva provet tas samtidigt som man har ultraljudsapparaten mot magen (man ser alltså på skärmen att nålen sticks in). Detta för att kontrollera att man inte sticker fel. Jag är inte spruträdd, men brukar ändå inte titta just när de sticker in någon nål. Det kändes som ett litet stick i huden, men "inuti" kändes ingenting. Läkaren berättade att livmoderslemhinnan läker ihop snabbt, i regel har det lilla sticket läkt inom någon timme (har jag för mig). Jag bestämde mig ändå för att åka hem och ta det lugnt på em den dagen. Kände lite "spänningar" i magen på em, men inget ont eller så.

Det jobbigaste var sedan att vänta på svaret. För vår del så sa de att "om något är fel så ringer vi om besked. Är allt bra så kommer ett brev istället". När brevet kom efter ca en vecka så stod vi och log mot varann, men var ändå nervösa innan vi sprättat det och läst.

Sedan är det ju missfallsrisken jag tänker på också.
Jag var nästan 38 när jag gjorde mitt fvp. Enligt statistiken jag läste då var risken för att få ett barn med DS ca 1% för min åldersgrupp och risken att få missfall av fvp ca 1%. Jag kände personligen att om risken för missfall av fvp varit högre än risken för att något var fel så hade det känts "fel" för mig att ta provet. Men nu var risken lika hög ungefär så därför tyckte jag det var värt det.

Är ni klara över vad ni skall göra så vet du oxå om ni vill riskera att ta FVP (vilket är en större risk för missfall än att det skulle vara något fel på barnet).

Fast det där i parentesen beror ju faktiskt på kvinnans ålder. Risken för att barnet har DS (de andra trisomierna vet jag inte vad som gäller för) blir större ju äldre man är och någonstans så jämnar riskerna ut sig (som för mig) eller blir faktiskt större än risken för missfall pga fvp.

Jag var nästan 38 när jag gjorde mitt fvp. Enligt statistiken jag läste då var risken för att få ett barn med DS ca 1% för min åldersgrupp och risken att få missfall av fvp ca 1%. Jag kände personligen att om risken för missfall av fvp varit högre än risken för att något var fel så hade det känts "fel" för mig att ta provet. Men nu var risken lika hög ungefär så därför tyckte jag det var värt det.

Jag är ju bara 35, så för min del så risken för missfall större än risken för DS. Men min värsta mardröm är att få ett handikappat barn. Jag vet att de ger väldigt mycket kärlek (har jag hört genom andra och det låter logiskt) men jag tror att det negativa är så oändligt mycket större. Därför har jag bestämmt mig för att inte behålla ett barn som inte är helt friskt. Jag hade också mycket lätt för att bli gravid (månaden efter det att spiralen togs ut). Än så länge känns det inte som om jag har ett barn i mig, det kanske blir annorlunda när det börjar sparka, och det gör det väl vid tiden för FVP?

Jag läste i en artikel (jag tror det var från Sydsvenskan) att den största faktorn för missfallsrisken var vilken klinik som utfört provtagningen, dvs det stod att missfallsrisken varierade från 0-?? mellan klinikerna.

Jag är ju bara 35, så för min del så risken för missfall större än risken för DS. Men min värsta mardröm är att få ett handikappat barn. Jag vet att de ger väldigt mycket kärlek (har jag hört genom andra och det låter logiskt) men jag tror att det negativa är så oändligt mycket större. Därför har jag bestämmt mig för att inte behålla ett barn som inte är helt friskt. Jag hade också mycket lätt för att bli gravid (månaden efter det att spiralen togs ut). Än så länge känns det inte som om jag har ett barn i mig, det kanske blir annorlunda när det börjar sparka, och det gör det väl vid tiden för FVP?

Om du/ni känner att ni inte kan ta hand om ett handikappat barn så tycker jag att du ska göra fostervattenprovet. Jag kände inte sparkar vid tiden för fvp, men strax därefter. När/OM man nu vill göra en abort pga av provet så ska man vara medveten om att det rör sig om en abort där man sen måste föda fram det döda fostret/barnet. Det kan vara bra att veta så att inte det blir en jättechock i sig.

OM vi hade stått i den sitsen så hade jag tyckt det varit jättejobbigt. Men jag hade ändå gjort aborten. Dock hade nog jag (men inte sambon gissar jag) känslomässigt känt en sorg över det barnet ändå. Trots mitt val.

Sen vet du säkert att fvp inte är någon garanti för att barnet inte får någon sorts handikapp. Det finns aldrig några garantier för att inte andra saker ska kunna ske; t ex skador vid förlossningen eller autism eller en senare förvärvad skada. Men; vi resonerade som så att det vi kan "försäkra" oss om, det gör vi. Jag vill bara påtala detta för dig och kanske andra som läser i tråden. Man ska inte gå omkring och oroa sig, men det är nog ändå bra att tänka tanken att saker KAN ske i livet som inte är påverkbara.

I vilken vecka gör man fvp? Med tanke på att man måste föda fram menar jag, hur tidigt i graviditeten blir det så?

Vi resonerade som ni - det kan hända vad som helst vid förlossningen som gör att man får ett mer handikappat barn än ett barn med tes DS, men vi hade också gjort abort om vi ställts inför faktumet. Nu visade vårt KUB-test att vi har väldigt låg risk för kromosomändringar, men hade det varit annorlunda hade vi gått hela vägen med fvp och i värsta fall abort.

Även för oss hade det varit jobbigare för mig än sambon, vi diskuterade det här ganska ingående i veckan eftersom vi precis gjort kub. Antagligen för att det för kvinnan är så påtagligt att man är gravid, även om det är tidigt. För mannen verkar det ta längre tid.

Nej det var fel.

Det är i vecka 15.

Jag har ringt och sagt till MB att jag ska göra det.

Liknande trådar

Tjatter Det var en gång en liten blå bil som ägdes av en äldre dam. Damen hade under vintern bestämt sig för att sluta köra bil. Då hon inte...
Svar
0
· Visningar
649
Senast: Rie
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 728
Senast: tuaphua
·
Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
6 013
Senast: gul_zebra
·
Skola & Jobb Nu finns det ju en riktigt "enkel" lösning på mitt problem. Och det är att säga upp sig. Men innan jag vågar ta det stora beslutet...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 514
Senast: Aliche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar