Fosterförsäkringar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare föl2005
  • Startdatum Startdatum
F

föl2005

Snart har mitt sto passerat 90 dygns dräktighet och det är dags att skaffa sig en fosterförsäkring för den blivande Akribori-ungen.
Detta blir mitt första föl så jag är inte ett dugg insatt i vilket bolag som har den bästa försäkringen. Har tittat runt lite på försäkringsbolagens hemsidor men hittar inte särskilt mkt uppgifter och ännu mindre prisuppgifter.

Vilket bolag är bäst och vad ligger fosterförsäkringarna på i pris ungefär?

Tacksam för vägledning i försäkringsdjungeln :)

Du har väl ditt sto försäkrat?
Jag tog föl o fosterförsäkringen i samma som jag har stoet, dvs Agria.
Försäkrade för 10.000.- då det var vad jag lagt ut. Det kostade 2.000.-

En del bolag tar inte emot fölet om inte mamman är försäkrad i samma bolag.

En del hingsthållare har rabatterade foster/fölförsäkringar (ca -25%) - så det kan vara fördelaktigt att ta en sådan.

En bra idé är att ta det bolaget där man vill ha hästen som vuxen så hästen hamnar i ett bra bolag från början.

Hej!
Är det inte så att det är levande-föl-avgift på Akribori, dvs. den största kostnaden kommer när fölet väl är fött om allt har gått bra. Själv valde jag att inte teckna någon fosterförsäkring av den anledningen. De är förhållandevis dyra och frågan är om det är lönt.
Det är skillnad om man har betalt 90-dagars avgift och redan har lagt ut mycket pengar.

//Krumelur

Jo, visst är det levandefölavgift på Akribori men jag vill iallafall försäkra fostret eftersom jag har lagt ut ganska mkt pengar redan iom betäckning/uppstallning/ultraljud. Hittills har kostnaderna uppgått till ca 8000:- så egentligen är inte levandefölavgiften den största delen.

Jag vill gärna fosterförsäkra i det bolag som fölet senare ska försäkras i självt.
Är inte så sugen på att ha fölet i samma bolag som stoet eftersom jag tycker att deras premier har blivit alldeles för dyra på senare år.

Fler som har erfarnenheter av fosterförsäkringar?

Folksam tecknar separata foster/fölförsäkringar oavsett var stoet är försäkrat eller ens OM stoet är försäkrat. Förra året kostade en fosterförsäkring för 10000kr knappt 1300kr! Den täcker från 90dagars dräktighet (med vetintyg) till två veckor efter födseln. Föl kan försäkras separat från två dagar i Folksam.

Jag ska själv teckna fosterförs i Folksam i höst. Stoet är även hon förs i F.

Jag skulle skriva om det bolaget men visste inte om det kallas reklam o min man är ombud... I alla fall är det också så att om du tecknar foster&föl o sen övergår till all försäkra fölet enskilt har du med automatik dolda fel. Dessutom är det också bra fölrabatt men det gäller ju inte för 2005 så det är för tidigt att utlova villkoren för kommande år.

Hälsn Ann

Stuteri Stubbäng

lanar knappen

hur lange galler denna forsakring - till hur lang tid efter folet ar fott? Tankte om folet blir sjuk direkt efter folning vad ar det for forsakring da?

Vet inte om man får skriva ut namn men vi har våra foster/föl försäkrade i Folksam. Vid två tillfällen har vi "använt" försäkringen och aldrig haft problem med Folksam! Lycka till!
/Lotten

I år är första året jag INTE ska teckna fosterförsäkring så man kan ju ge sig f*n på att i år händer det nåt. Orsaken är att shetlandsföl inte är speciellt dyra att "tillverka" och försäkringarna är nästan dyrare än själva betäckningen.

Foster&Föl försäkringen gäller i 30 dagar efter att fölet är fött. Fördelen att försäkra den individuellt inom denna tid, dvs inget avbrott, är att man inte får karens samt kan teckna dolda fel försäkring. Vet vård vid ev skada eller annan sjukdom täcks av stoets försäkring under första tiden. Gäller det bolag jag skrev om ovan.

nu har jag kollat runt lite och det ar tydligen helt olika hos olika bolag sa det galler att verkligen kolla upp ALLT!

Liknande trådar

Avel Jag har betäckt mitt sto med Roosevelt och ska in och kolla om hon fortfarande är dräktig på torsdag. Vad jag minns har Tullstorp ett...
Svar
8
· Visningar
1 779
Senast: sorbisen
·
Avel Kan man försäkra vid 45 dygn nu? Erbjuder alla bolag detta? Jag har en tjuvbetäckt dam som kan vara dräktig på 66 dygn, (jag kom på...
2
Svar
21
· Visningar
1 934
Senast: Alexandra_W
·
T
Avel Ja, som rubriken lyder så funderar jag på att lägga ridningen på hyllan och skaffa mig ett avelssto och börja "avla". Jag har alltid...
Svar
7
· Visningar
1 200
Senast: Mabuse
·
C
Övr. Katt Hej, Kommer inom månaderna att skaffa en katt, för att vara mer precis en ragdoll, helst av färgen bicolour blå eller brun. Detta är...
Svar
12
· Visningar
2 803
Senast: Elina8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka