fosterförsäkring

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare fragan
  • Startdatum Startdatum
F

fragan

Hej!

Jag är så arg nu att jag inte kan tänka klart.
Mitt försäkringsbolag strular, och jag undrar hur ni har gått tillväga när ni har försäkrat era dräktiga ston vid konstaterad dräktighet.

Sv: fosterförsäkring

Jag ringde helt enkelt och sa att stot var dräktigt på den och den dan, va nog 90d tror ja. Sen skannade jad dräktighetsintyget och mailade de till dom, plätt lätt :)

Föutom att dumma försäkringsbolaget igentiligen inte ville försäkra min donna då hon hon var 18år, men de jick till sist, puh...

Jag pratatd med mitt ombud när stot var undersökt vid 90 dygn. Hon fixade allt. Föl och fosterförsäkring. Försäkringen gällde tills fölet var 1 mån. Jag är väldigt glad över att jag tog denna försäkringen då fölet blev sjukt 2 dygn gammal. Behandlades hemma och på klinik. Behövde då bara betala självrisken på 1500 kr. Annars hade jag hamnat långt över 20000kr. Så lycka till hoppas det löser sig.

Ringde ombud vid 45 dygns dräktighet och åkte över till henne med veterinärens intyg. Sen var det klart och jag betalade direkt när fakturan kom!

Jag skannade in de tyska dräktighetsintyget,mailade över det och betalade när fakturan kom

Jag ringde mitt bolag och tecknade försäkringen på 91 dygn. De frågade inte efter intyg.
Egentligen kan jag inte se varför ett bolag vill se intyg att stoet är dräktig... Det är ju först om man vill ha ut på försäkringen för att hon kastat som man behöver styrka att hon varit dräktig, och först då borde man behöva visa att hon varit konst. dräktig... Lite onödig pappershantering för dem... Det är ju trots inte så många procent som behöver använda sin försäkring mellan 45/90 dygn och fölning.

Jag ringer mitt ombud och säger vilket sto jag vill ha den på. Inte konstigare än så. Ingen som frågar efter intyg eller något annat. Det enda jag har behövt visa upp är inte att stoet varit dräktigt utan kvitton på de kostnader jag haft för det hela. D v s vilka avgifter som jag betalat till hingsten, när jag behövt använda den.

På vad sett strular dom ?

Det jag vet är att försäkringsbolaget kan vara stenhårda på att man måste försäkra samma dag som man har konstaterat dräktigt .

Mvh Mia

Då måste jag få lägga mig i och fråga.På min försäkring så ingår det skydd vid dräktighet och upp till fölet är 20 dagar. Behöver man ändå ringa och säga till att de är dräktiga?

nej det behöver du inte, däremot så ska du ha ett intyg på att stoet var dräktig vid minst 45dygns dräktighet. Alltså skickar du bara in dom om fölet dör eller stoet kastar.

Dock brukar sådan försäkring vara lite begränsad. Antingen ingår det till ett värde av XX% av moders livbelopp. (10% är vanligt) eller så är det upp till max ett visst belopp tex 12000kr eller stoets livbelopp om det är lägre än då ex 12000kr.
Dessutom så täcker den ofta bara vissa saker. Tex veterinär/semin avgift och alla hingstavgifter men inte dygns avgifter eller stations avgifter.

Så om jag vill betäcka henne bör jag ta någon variant av tilläggs försäkring?

Jag ringde och sa att jag ville teckna en foster- fölförsäkring. Klart. De frågade om stoet var friskt, vem hon var betäckt med, vad jag haft för kostnader/dvs vad jag ville ha för värde på den.

Inga intyg, däremot sa de redan när jag tecknade att jag om jag ska få ut försäkringen och det inte finns något foster att 'visa upp' att då måste jag kunna bevisa att stoet var dräktigt dagen försäkringen tecknades. Dvs måste ha ett dräktighetsintyg från TIDIGAST samma dag försäkringen tecknades, eller senare.

Jag chansade, stoet var kollat på dygn 43, jag tecknade på dygn 45 (tidigaste man kan), och sen kollade jag henne igen på ca 60 dygn, och andades ut när hon fortfarande var dräktig. men OM hon inte hade det på ca 60 dygn, hade jag kastat 5000 kr i premie i sjön, för att hon var dräktig 2 dar innan jag försäkrade var oväsentligt, måste vara TIDIGAST samma dag.

Stoet kastade på dygn 99, på boxvila på stoort djursjukhus så jag hade nog klarat mig utan intyg iofs. Men jag skickade in seminstationens papper, fick också skicka in 'bevis' på att hon var betäckt med hingsten jag påstod, samt att jag skickade in intyget om dräktighet på ca 60 dygn (skickade de tidigare med bara för sakens skull, ULad på 16, 24 och 43 innan). Samt intyget från kliniken att stoet aborterat ett föl datum bla bla, och - lite kaka på kaka jag vet men jag skickade helt sonika in allt jag hade - intyg på att hon en vecka efter kastning var så tom ett sto kan bli (hon fick livmodersinflammation av kastningen, därför hon UL:ades efter).

Efter några veckor kom pengarna på kontot utan problem.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 273
Senast: Alexandra_W
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
866
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 677
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej. Jag söker efter gul hingst som inte är från verbena Dressage då jag tänkte betäcka 2 ston, och den ena med Zucchero. Vill inte att...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 018
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka