Föstagångs mamma, hjälp!

K

Kismi

Mitt första inlägg och jag hoppas att det ligger på rätt plats! :)

Vi fick i maj ett alldeles underbart föl E. Homme d´Honneur xx UE. Donnerfly. Allt har gått jätte bra, riktigt social fölunge som alltid hälsar glatt när man kommer gåendes :love: Både för oss och stoet är detta en förstagång, och nu behöver vi lite hjälp på vägen.

Hon är snart 3 månader gammal men ännu inte verkad, hon har en korrekt benställning och hovarna slits jämnt. Är det då nödvändigt att verka dom?

Sen funderar jag också över avvänjningen, vad har ni för erfarenhet av det? Jag har hört att föl som tas ifrån stoet och upplever detta som ett trauma ofta har en tendens senare i livet till krubbitning och vävning. Är det då kanske bättre att stoet får stöta bort fölet själv?

Hon ska väl också snart börja äta lite annat själv, behöver jag oroa mig över att hon inte får i sig alla tillskott som vi ger hennes mamma, när hon börjar dia mindre och mindre?

Tacksam för svar!!! :rofl:

Sv: Föstagångs mamma, hjälp!

Verkning är det enklast att låta en hovslagare bedöma om det behövs eller inte. Antar att fölet är med då mamman verkas/skos och då är det ju enkelt för hovslagaren att bedöma om det behövs eller inte.
Mina fölungar har haft korrekta benställningar och slitit jämt så då har jag raspat dom lite själv, mest för att vänja vid att lyfta fötter och att någon pysslar med dom, inget egentligt raspande.

Mina har jag låtit gå med stoet tills de blivit mellan 9-12 månader, stoet har inte stött bort fölet, men har helt klart skaffat sig "barnvakter" i hagen. Andra flockmedlemmar som ställt upp som lekkamrater/griniga tanter o.s.v.

Tycker inte det varit någon nackdel att låta fölet gå så länge med mamman. Har haft stabila fölungar som knappt brytt sig om stoet när det varit dags att vänja av dom.

/M

Tycker att du har fått bra svar ifrån Madelene.
Min ettåring går fortfarande med sin mamma, men är oftast tillsammans med sin bästis (som är en shetlandsvalack). Jag låter dem gå i samma flock eftersom de går i lösdrift.
Jag raspar lite på min ettåring, förövrigt har hon korrekt benställning. Det vore en helt annan femma om det vore ett hingstföl, då hade han fått gå med shettisen i egen hage isåfall. :)

Jag personligen tycker att det är bara bra att låta ungen gå med sin mamma sålänge det går bra.

Du kan gott börja ge fölet lite egen mat nu. Betfor brukar vara smakligt för de små, så vi ger havre, betfor, vetekli och lite pellets till våra. Samt e-vit med selen.

Avvänjning brukar fungera bra om man drar ut på den lite, låter fölet vara i egen box och äta först i början, sedan stå själv på nätterna och så småningom även gå i en annan hage än mamma. Där kan man skicka bort dem om man vill, när de varit i egen box på natten någon månad.
Abrupt avvänjning där man bara särar på dem en dag utan förberedelse är inte snällt.
Att låta dem gå för länge ihop tycker inte jag heller är någon bra idé då de blir väldigt tighta med varandra och ofta slutar de aldrig dia helt om inte mamman säger ifrån.

Liknande trådar

Avel Mitt sto fick föl natten till lördagen. Allt gick bra och hon är en väldigt duktig mamma. Det är hennes fjärde föl, men det första här...
Svar
7
· Visningar
1 564
Senast: Sighttosee
·
P
Hästhantering Skulle bli glad om någon kan ge mig råd och tips gällande avvänjning av föl. Så här är det...... Fölet föddes väldigt litet, Hbl o...
Svar
9
· Visningar
2 274
Senast: Pellinda
·
Avel Har en del frågor och ni som har en minut över kan väl svara, börjar bli lite nervös, både mitt och stoets första föl ska ploppa ut i...
Svar
7
· Visningar
1 651
Senast: pettersborg
·
Avel Hej!! Jag har hamnat i en lite knivig situation ang. avvänjningen av mitt föl som tyvärr inte alls kan bli som planerat. Jag vill...
Svar
15
· Visningar
1 367
Senast: åke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17