fosforfattigt mineralfoder

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Blixtra
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 993
B

Blixtra

Har nu räknat på min enislageannalys, och behöver få upp ca/p-kvoten. Dock är det för mycket fosfor, så tipset är att ge mineraler med lågt andel fosfor och ngt. mer med kalcium. Är det någon som råkat ut för detta tidigare och kan tipsa om minraler? Har räknat på kraffts men det blir inge bra.

Sv: fosforfattigt mineralfoder

Inte ens med Miner Blå?

Har du hela P-behovet täckt eller fattas det lite där också? Annars kanske ren foderkalk är ett bra alternativ?

Men i just Kraffts Blåa t ex är det låg fosfor och mycket kalcium...

Annars kanske du kan tillsätta det som fattas separat - t ex omd et behövs mer kalcium i foderstaten så kan du ge foderkalk en viss mängd för att kompensera upp det och om det behövs selen (brukar behövas alltid om man inte ger ett färdigfoder i större mängd) så finns ju Tokosel. Det mesta går att tillsätta separat.

Vad är det förresten som inte blir rätt i programmet? (när u prövar med t ex Krafft Miner Blå)

Svarar båda två:

Ser nu att jag inte ska ge fosfor alls.
g/kg
Kalcium:2,7
Fosfor:2,7
Magnesium:1,4
Kalium:24,4

Steeljoint innehåller enbart 0,03% fosfor:
http://www.steel-joint.se/produktinfo.html

Annars, ren kalk lär väl finnas att ge som sagt.
En tanke dock; överskott av Ca från grovfodret brukar ju inte räknas som skadligt, så hur är det med fosfor?

Har för mig att fosfor lakar ur skelettet. Kanske kan det täckas upp av extra kalcium?

Har för mig att fosfor lakar ur skelettet. Kanske kan det täckas upp av extra kalcium?

Huvudsaken är att fosforbehovet är täckt (0.25g per MJ) och att kvoten är max omkring 3.1 (friska hästar klarar en så hög kvot utan problem med njurar/lever).
Om det mesta av kalciumet dessutom kommer från grovfodret så kan även högre kvoter accepteras. (källa: Hästens näringsbehov och utfodring)

Vad är det för foderstat du tänkt dig? Vad är det som inte blir bra? Förklara mer genomgående så är det lättare att hjälpa dig.

Har ni föresten ngt. tips på vart man "gömmer" mineraler när man har en hög ensilagekvot och inte kan ge mer vare sig proteiner eller energi?

Yttepyttelite betfor skulle jag servera. Funkar för min häst. Kanske några frön havre, eftersom det är poppis.

Har ni föresten ngt. tips på vart man "gömmer" mineraler när man har en hög ensilagekvot och inte kan ge mer vare sig proteiner eller energi?

Nån dl betfor? Då får du upp kalciumet lite också. ;)
Det finns inget du kan använda som inte ger NÅN näring alls. Du får helt enkelt ge pyttelite av nåt som hästen gillar och godtar att äta upp mineralerna. OM inte din häst är en häst med mycket god aptit och kan tänka sig att äta enbart mineralpellets i krubban? Det finns sånna hästar också (t ex glupska nordisar o så).;)

Kraffts mineraler brukar slinka ner utan något till på de hästar jag har provat, även Vitafor mineralpellets verkar vara smaskiga. Och då har jag en ganska kräsen häst som t ex inte äter korn, och inte äter socker. Mineralgranulat och något annat fabrikat (kommer tyvärr inte ihåg vilket) gillades inte alls. Så prova, du kanske kan få testa lite olika mineraler av stallkompisarna, det kan mycket väl funka utan något till.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 567
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag letar febrilt efter ett lämpligt mineralfoder, ja eller ett mineralfoder och sen kanske rena mineraler att komplettera med. Nedan...
Svar
9
· Visningar
919
Senast: maddie202
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
540
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka