Fosforbalansens gram, vart plussar jag på dom för en rätt uträknad ca/P-balans?

Sv: Fosforbalansens gram, vart plussar jag på dom för en rätt uträknad ca/P-balans?

Ja visst måste han få det som passar honom bäst.

Det som är lite av det jobbiga är att vi får nytt hö ca varannan månad, dock så ska denna beställning vara från samma vall fram till december. Det är ett ganska stort stall med 32 hästar och höet kommer aldrig med någon analys utan det är upp till oss själva att fixa om vi är intresserade. Ofta är det inte nån som tar en analys, den här gången var vi 4 st som var intresseradeav vad våra hästar äter. Så att ta analys för jämnan kostar oxå.
Men trotts att jag föreslagit ett påslag av 10 kr på stallhyran /häst så är det inte intressant hos dom flesta.

Jag hyr bara in hästen så jag kan ju inte bestämma nått.

Sen vet jag inte om jag tycker att jag bantar honom genom att han ev fryser, för det är absolut inte tanken, utan jag vill helst inte köpa en massa annat foder för nästa gång höet kommer så ser det helt annorlunda ut och då är detta tillskottsfoder helt värdelöst samt att han inte kan stå med täcke utan klär av sej, men klippas måste han för annars kan han inte motioneras, så då känns det bättre att han har att tugga på så han kan hålla värmen. Halm har han alltid fri tillgång till i boxen men förra året när gick på 12 kg hö så rörde han inte halmen i princip.
 
Sv: Fosforbalansens gram, vart plussar jag på dom för en rätt uträknad ca/P-balans?

Alltså är det ett stort överskott som kommer att påverka mycket?

Kanske han gör av med det sen när det blir kallare, då han kommer att klippas till viss del och gå utan täcke, iaf på dagarna, på nätterna får vi se hur kallt han tycker det är.
Eller är det dumt att ge ett överskott på energi då oxå?

Nu är det ju bara tabellvärden vi utgår från och du vet säkert bättre själv hur mycket din häst behöver. Men om den är överviktig nu så har den fått för mycket och behöver banta, och på en häst som ska bantas tycker jag att ett överskott av MJ på 26 % är ganska mycket ja. För att få ner hästen i vikt behöver du motionera den mer och få ner MJ.

Det bästa är väl om du kan få ner vikten relativt snabbt innan det blir som kallast, så kan du öka på lite mer om han behöver äta för kylans skull. Men försök klippa så lite som möjligt om han inte kan ha täcke.
 
Sv: Fosforbalansens gram, vart plussar jag på dom för en rätt uträknad ca/P-balans?

Ja vi klipper så lite som möjligt, det har vi alltid gjort när han gått utan täcke.

Det jag är lite rädd för är att han får för lite protein när han får mindre än 12 kg hö. Han har ätit väldigt lite hö när han gått på gräs 8 h/dag. Idag får han 7 kg hö+ att han har halm oxå och han har minskat i vikt den senaste tiden.

Igår stod jag och tittade på honom och tycker att han blivit smalare(syns oxå på barbackagjorden som får dras 1-2 hål mer än innan sommaren) men oxå att han tunnat ut över ryggen. Jätte svårt att få till det bra tycker jag.
Så efter igår känner jag att jag vill börja öka på höet med iaf 2-3 kg till nu och sen när hästarna börjar få lunch i hagen, då är han uppe i 12 kg hö.

Men frågan är ju oxå om det funkar med en Ca/P kvot på 2.6 när fosforbehovet är uppfyllt?
Jag har hållt på mycket med uträkningar av foderstater i skolan men det var ju några år sen, så jag måste friska upp minnet lite grann.
 
Sv: Fosforbalansens gram, vart plussar jag på dom för en rätt uträknad ca/P-balans?

Ja går han ner är det ju ingen fara, det är ju bra att kunna ge så mycket hö som möjligt! Håll koll bara så det inte vänder och han börjar lägga på sig istället.

Den kvoten hade jag inte oroat mig för så länge du täcker fosforbehovet.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vad finns det för pelleterat foder med lågt kalcuminnehåll men högt fosfor- och magnesiuminnehåll? Har ett silage med skyhögt...
Svar
16
· Visningar
1 715

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp