Fosforbalansens gram, vart plussar jag på dom för en rätt uträknad ca/P-balans?

Nikki o Fabian

Trådstartare
Jag sitter och försöker komma fram till hur jag ska få en bra foderstat till min häst, jag vill helst bara ge honom hö och betfor+miner blå.

Men jag får aldrig till ca/P balansen med endast dessa fodermedel, blir bättre om jag lägger till 1 kg korn. Men jag vill inte ge honom korn.

Så nu hittade jag fosforbalans som tillskottsfoder men frågan är nu, när jag ränkar i freefarms foderstatsuträkningsprogram(den allra simplaste verrsionen), ska jag plussa på tex 2,5 gram(som ett dosmått ger) på mina värden jag har på min höanalys?

Jag har testat det men behövde bara lägga till 1,25 gram fosfor för att få ihop det(om det nu är så jag ska räkna). På fosforbalansburken står det att man ska ge hästen 1-3 dosmått/dag så därför börjar fundera över om jag tänker fel när jag lägger på 1,25 gram(alltså bara 1/2 mått/dag) på ursprungsvärdet på 1,3 gram i analysen.

Någon här som vet vart jag ska lägga dessa gram, har jag gjort rätt?
 
Sv: Fosforbalansens gram, vart plussar jag på dom för en rätt uträknad ca/P-balans?

Nu har jag inte använt freefarm utan bara tittat på det så det är möjligt att jag missförstår dig. Men du ska inte lägga till värdet på höanalysens värden, då räknar man ju med att du ger tex 8*1,25 g om du ger 8 kg hö. Men du får ju fram hästens behov och hur mycket som saknas utan fosforbalansen, så då hade jag bara lagt till det. Om du fyllt i allt annat och det bara saknas fosfor och hästen har ett behov av tex 18 g fosfor men får bara i sig 12 g, då får du lägga till 6. Kontrollräkna Ca/P-kvoten bara så den inte blir tokig!
 
Sv: Fosforbalansens gram, vart plussar jag på dom för en rätt uträknad ca/P-balans?

Jag vet inte om du missförstår mej men jag tror jag fattar hur du menar.
Grejen är ju den att programmet räknar ut ca/P balansen på dom ifyllda värdena från analysen, alltså 1.3 g P/kg foder, min tanke var att om jag la till tex 1.25 gram på 1.3 så fick jag ut en ny ca/P balans. Men då blir det kanske som du säger, 1.25*8 om han ska ha 8 kg hö.

Men om jag nu ska tänka som du säger hur ska jag göra då? Som det ser ut utan att ha lagt till någon fosfor men 1 kg korn så har han ett behov av 20 och summan blir 21 och det = 5%balans
Däremot har han ett stort överskott på ca, behov 28, summa 41 och det= 46% balans.

Har ej tillgång till programmet nu så jag kan få fram siffror utan korn inblandat.

Men om jag nu ska lägga på x-antal gram blir det då på summan av fosfor först och främst? och sen själv räkna ut ca/P balansen?

Hur gjorde man det nu igen, det ena delat med det andra och kvoten ska ligga mellan 1.2-1.8? Jag har helt glömt bort.
 
Sv: Fosforbalansens gram, vart plussar jag på dom för en rätt uträknad ca/P-balans?

Kvoten räknar du ut precis som man skriver den, ca/p = ca delat med p. Ska ligga på ca 1,5, men det är bättre att den är lite för hög än att den är för låg. Helt exakt kan det aldrig bli - så säkra är inte analyserna (brukar väl alltid anges med +-10 %) och ibland kanske hästen sölar ut lite mycket fosforbalans eller pillar i sig lite mindre hö tex. Men om man räknar kan man försöka göra så bra som möjligt!

Om du tar bort kornet nästa gång och ser vad du får, så lägger du på så mycket fosforbalans du behöver för att täcka behovet. Om du har balans på ca borde kvoten inte kunna bli helt tokig, men bäst att kontrollräkna iaf så att den inte blir för låg. För mycket ca gör inte så mycket om det främst kommer från grovfoder, däremot är det sämre med för mycket p.
 
Sv: Fosforbalansens gram, vart plussar jag på dom för en rätt uträknad ca/P-balans?

Kan det vara så att du har knappat in fel? Tänk på att om du ska räkna med Fosfor per kilo foder (om du knappar in värdena på fosforbalansen själv) så innehåller ett kilo fosforbalans 250g fosfor per kilo fosforbalans = 2,5g per 10 g. Det gjorde jag fel på i mitt foderstatsprogram och kunde inte för mitt liv fatta varför folk köpte fosforbalans när det ändå inte hände något:angel: Med omräkning på rätt sätt blev värdena kanon med ett dosmått per dag :)

Överskott av kalcium anses inte skada, men kvoten blir lite tokig då förstås. Jag har jättehöga värden av kalcium i höet, men med fosforbalans och kalkfattiga mineraler så blir det bra ändå.

Du slår in kalcium först och sedan delar du det med värdet för fosfor.
 
Sv: Fosforbalansens gram, vart plussar jag på dom för en rätt uträknad ca/P-balans?

En annan lösning är att prova med Krafft Miner Vit istället för Blå, den innehåller mer fosfor och mindre kalk än den blå, men är dyrare, borde dock inte bli dyrare med Vit än Blå+Fosforbalans!
 
Sv: Fosforbalansens gram, vart plussar jag på dom för en rätt uträknad ca/P-balans?

kl*

Jag använder både miner vit och fosforbalans för att få en bra kvot. Vi har väldigt lite fosfor i vårt foder i år..
 
Sv: Fosforbalansens gram, vart plussar jag på dom för en rätt uträknad ca/P-balans?

Litet trådkap!
Någon som vet vad som händer om hästen får brist på fosfor? Kan de få några symptom om de gått länge med väldigt lågt fosfor (+felaktig ca/p balans) i foderstaten?
:bow:
 
Sv: Fosforbalansens gram, vart plussar jag på dom för en rätt uträknad ca/P-balans?

Dessa mineralämnen är de hästen har störst behov av och balansen mellan dem är viktig eftersom de starkt påverkar varandra. Får hästen för mycket P i förhållande till Ca sjunker kalciumets smältbarhet och en Ca-brist kan därmed uppstå trots att Ca-behovet är täckt. För mycket Ca i förhållande till P är däremot inte lika kritiskt. Hästen utsöndrar då överskottet av Ca med urinen och P-upptaget påverkas inte.

Saxat från http://www.unisus.se/
 
Sv: Fosforbalansens gram, vart plussar jag på dom för en rätt uträknad ca/P-balans?

Om hästen får tillräckligt med fosfor och lite för mycket kalcium så gör det inget, men om den får för lite fosfor eller kvoten är helt uppåt väggarna så kan det tex leda till minskad mineraltäthet i skelettet.
 
Sv: Fosforbalansens gram, vart plussar jag på dom för en rätt uträknad ca/P-balans?

Använd ett annat mineralfoder!

Miner Blå "kräver" att man ger ett par kg spannmål (som ju är P-rikt i sig) till, vilket kanske förr varit standard för "normala" ridhästar.

Betfor är dessutom kalkrikt i sig, så där lägger du ju på ännu mer Ca som gör kvoten skev.

Testa att räkna på Miner Grön eller Miner Vit istället.
Eller, om du har tillgäng till Granngården på lämpligt håll, köp deras avelsmineraler. Det är liknande Miner Grön, men med något högre värden och vitaminer tillsatta.

Man får aldrig stirra sig blind på vad tillverkaren tycker att ett visst foder skall ges till för slags häst, man måste ju se till vad ens häst har för brister i foderstaten och välja ett foder som täcker upp för de bristerna.

Jag köper nästan enbart avelsfoder, för våra hästar (7-årigt sto och 21-årig valack) har inget behov av att få en massa energitillskott, det är främst proteinet jag vill åt, och fosforn, iom att de inte äter spannmål utan bara grovfoder så långt det går. Trots att de är "vanliga ridhästar"...;)
 
Sv: Fosforbalansens gram, vart plussar jag på dom för en rätt uträknad ca/P-balans?

Tänk bara på att Granngårdens mineraler innehåller otroligt lite e-vitamin, bara något mer än de flesta färdigfoder /kg!
 
Sv: Fosforbalansens gram, vart plussar jag på dom för en rätt uträknad ca/P-balans?

Tack för alla svar.

Jag måste ge honom lite betfor(0.1) pga att jag måste ha nått att blanda ner hans tillskott i.
Sen ingår det foder i hyran(hö, halm, betfor, korn, havre och miner blå), det är därför jag helst inte vill köpa till något alls. Men måste jag så måste jag.

Jag fyllde dock i tabellen i programmet igen och då blir det så här:
MJ, behov 73, summa 92, balans i % 26
Protein, behov 439, summa 463, balans i % 5
Ca, behov 28, summa 52, balans i % 86
P, behov 20, summa 20, balans i % 0


Då har jag gett 12 kg hö, 0.1 kg betfor och 0.15 miner blå.
Hästen är ett kallblod som "tränar ibland", går ju varje dag, och väger ca 625 kg och är normal mot fet i hullet.

Är det här en vettig foderstat?
Programmet säger inget om Ca/P balansen, annars brukar den ju varna.
Men när jag tar 52/20 får jag ju en kvot på 2.6. Är inte det för högt?

Nu har jag testat lägga till miner grön istället och får då en kvot på 2.1.
 
Senast ändrad:
Sv: Fosforbalansens gram, vart plussar jag på dom för en rätt uträknad ca/P-balans?

Tänk bara på att Granngårdens mineraler innehåller otroligt lite e-vitamin, bara något mer än de flesta färdigfoder /kg!

Fast Miner Grön innehåller ju inget alls, så... ;)

Självklart får man hålla koll och läsa på säcken.
 
Sv: Fosforbalansens gram, vart plussar jag på dom för en rätt uträknad ca/P-balans?

Om hästen är normal mot fet hade jag inte velat ha ett överskott på MJ.
 
Sv: Fosforbalansens gram, vart plussar jag på dom för en rätt uträknad ca/P-balans?

Och med miner Vit blir kvoten 1.8. Så det måste ju vara det bästa, eller hur?
 
Sv: Fosforbalansens gram, vart plussar jag på dom för en rätt uträknad ca/P-balans?

Om hästen är normal mot fet hade jag inte velat ha ett överskott på MJ.

Alltså är det ett stort överskott som kommer att påverka mycket?

Kanske han gör av med det sen när det blir kallare, då han kommer att klippas till viss del och gå utan täcke, iaf på dagarna, på nätterna får vi se hur kallt han tycker det är.
Eller är det dumt att ge ett överskott på energi då oxå?
 
Sv: Fosforbalansens gram, vart plussar jag på dom för en rätt uträknad ca/P-balans?

Alltså är det ett stort överskott som kommer att påverka mycket?

Kanske han gör av med det sen när det blir kallare, då han kommer att klippas till viss del och gå utan täcke, iaf på dagarna, på nätterna får vi se hur kallt han tycker det är.
Eller är det dumt att ge ett överskott på energi då oxå?

Svårt att säga hur mycket energi som går åt att hålla värmen, förhoppningsvis mycket, men du skulle kunna byta ut lite hö mot halm och lucern för att få ner energin och behålla energin.
 
Sv: Fosforbalansens gram, vart plussar jag på dom för en rätt uträknad ca/P-balans?

Alltså är det ett stort överskott som kommer att påverka mycket?

Kanske han gör av med det sen när det blir kallare, då han kommer att klippas till viss del och gå utan täcke, iaf på dagarna, på nätterna får vi se hur kallt han tycker det är.
Eller är det dumt att ge ett överskott på energi då oxå?
Då vill det till att det blir ganska ordentligt med minusgrader i så fall. Inte heller ett särskilt snällt sätt att "banta" en häst på. Hästar ska ha termisk komfort, så om hästen skulle behöva frysa en längre period så är inte det okej (vilket inte betyder att din häst nödvändigtvis kommer att frysa), lika lite som att låta hästen bli för varm (i täcken t ex.) Nej, antingen får du lov att motionera hästen såpass att han fyller upp för energin han får + lite till (eftersom han är på gränsen till tjock) eller så får du tänka om när det gäller foderstaten. Man ska ge det foder och de mineraler som hästen behöver, och om de mineralerna som finns tillgängliga i stallet inte passar till foderstaten så får du helt enkelt bita i det sura äpplet och köpa andra. nästa år (eller nästa grovfoderinköp) kanske medför bättre anpassning till miner blå.
 
Sv: Fosforbalansens gram, vart plussar jag på dom för en rätt uträknad ca/P-balans?

Fast Miner Grön innehåller ju inget alls, så... ;)

Självklart får man hålla koll och läsa på säcken.

Tyvärr läser ju inte alla på säcken och att konstatera att det inte är vitaminer är för många lättare än att värdera mängden vitaminer!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vad finns det för pelleterat foder med lågt kalcuminnehåll men högt fosfor- och magnesiuminnehåll? Har ett silage med skyhögt...
Svar
16
· Visningar
1 715

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp