Fosfor/kalcium

Flixon

Trådstartare
Så... Jag försöker hjälpa en kompis med foderstat, men det var länge sen jag gjorde en så det känns lite som en blind som leder en blind just nu. Det ser okej ut överlag (enligt foderprogrammet) och kvoten mellan kalcium/fosfor är också okej, men om energi- och proteinbehovet ska täckas av grovfodret blir det rätt mycket kalcium/fosfor. Jag minns liksom inget mer än att det ska vara rätt kvot, men vad tusan gör vi åt att det blir för mycket?! Och gör det något?
Hon står tyvärr i ett stall där grovfoder ingår och har därför ingen möjlighet att köpa annat, så alternativet är i så fall att minska mängden hösilage och istället lägga till luzern och annat.
 
Så... Jag försöker hjälpa en kompis med foderstat, men det var länge sen jag gjorde en så det känns lite som en blind som leder en blind just nu. Det ser okej ut överlag (enligt foderprogrammet) och kvoten mellan kalcium/fosfor är också okej, men om energi- och proteinbehovet ska täckas av grovfodret blir det rätt mycket kalcium/fosfor. Jag minns liksom inget mer än att det ska vara rätt kvot, men vad tusan gör vi åt att det blir för mycket?! Och gör det något?
Hon står tyvärr i ett stall där grovfoder ingår och har därför ingen möjlighet att köpa annat, så alternativet är i så fall att minska mängden hösilage och istället lägga till luzern och annat.

Jag har för mig att sålänge kvoten är bra så gör överskott ingenting (med reservation för maxdoser som jag inte kan utantill). Överdosering överlag bör man väl undvika men det är väl ok om det finns i grovfodret.
 
Tack för svar, båda två! Har inte kvoten i huvudet nu men kan försöka komma ihåg att kolla upp det. Jag minns så mycket som att den var ok i alla fall :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 480
Senast: mackan
·
Foder & Strö hej Jag håller nu på och räknar min hästs foderstat och håller på med mineralerna. Eftersom det finns granngården mineraler i stallet så...
Svar
19
· Visningar
1 784
Senast: Ladybug
·
Ekonomi & Juridik Så jag flyttade mina hästar i novemeber till nytt stall, stod i annonsen fri tillgång hösilage (ingen analys, eget) och jag frågade även...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 818
Foder & Strö Mitt hösilage har i år ett lågt srp-värde men har ett bra energi- och mineral-värde. Hästarna äter ca 15 kg hösilage per häst och dag...
Svar
2
· Visningar
1 348
Senast: spaderÄss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp