Förvirrande...

C

corona

Är precis hemkommen från veterinären. Var där och kastrerade min honkatt.

När vi diskuterade ingreppet innan, nämnde veterinären ngt om "sterliseringen kommer att..."
Jag som har fått för mig att kastrering och sterlisering är två helt olika saker, frågade "men, efter att katten nu är kastrerad, då slutar hon väl att löpa..?"
Ja, svarade veterinären, det gör hon, för jag tar ju bort alltihopa.. (han sa inte så ordagrant, men ungefär...)

Nöjd med det svaret lämnade jag pissekissen och är nu hemkommen.
Hon är yr som bara den och hennes bror fräser åt henne.. :(

Men så kikade jag i hennes registreringsbok och vet. har då fyllt i att han har steriliserat henne... :confused:
Borde kanske ringa och fråga...
Eller kan det vara så att vissa vet. använder sig av ordet sterilisering i samband med honkatter och kastrering i samband med hankatter, för det var väl vanligt tidigare? Eller har jag fått allt om bakfoten nu??

Sv: Förvirrande...

Medicinskt har vet fel i vokabuläret. Kastrering är det alltid om man tar bort de hormonproducerade delarna. Vid en sterilisering förhindrar man bara fortplantning. Irriterande att många fortfarande säger fel, det spär ju bara på förvirringen. I Sverige steriliserar man normalt inte djur, eftersom förhindrad fortplantning bara är en bråkdel av fördelarna med kastrering.

Sv: Förvirrande...

Nu har jag ju absolut inga planer på att sälja henne. Har aldrig gjort mig av med en katt i hela mitt liv. Inte heller hr jag planer på att ställa ut henne (vilket kanske är sent nu när hon är kastrerad)...

MEN! Kan det bli några som helst problem/kompikationer i framtiden av att det står i hennes papper att hon är steriliserad?
Bör jag be vet. ändra? (det känns ju lite som att gå in och ifrågasätta hans "kompetens") :confused:

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
617
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag behöver hjälp med vår Loke nu. I somras hade vi katterna ut lite på altanen. Visade sig då att det går en hankatt i området som...
Svar
4
· Visningar
1 757
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Finns en annan tråd med bättre bakgrund. Men i korthet har jag hastigt fått ta hem en tidigare förvildad katt som bott ute. Katten...
2
Svar
24
· Visningar
4 433
Senast: Alexandra_W
·
Katthälsa Jag har förvisso haft katt hela min uppväxt, men en hane. Nu har jag två honor, födda augusti -17 (syskon). Det börjar bli dags att...
2
Svar
32
· Visningar
3 280
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17