Förvirrad.

E

EvensPila

Ja, just nu är jag ganska förvirrad. Jag har en islandshäst som är 6 år. På sommaren har hon kliat av en del av manen (dock utan att få sår) , och hon har kliat lite på svansen också. På svansen finns det små sår däremot. Jag brukar smörja henne med salvor och ha flugtäcke till och från.

Frågan är då; har hon exem?
Min veterinär säger att de små såren hon har i svansen KAN vara en PÅBÖRJAN till exem. Men inte att det ÄR exem.

Och förra ägaren på hästen säger att det bara är man-/svansklåda, och varken hästens föräldrar eller helsyskon har haft manklåda/exem.

Hästen har just nu ett sår på insidan av låret, precis i "vecket" som är sytt, ca 20 cm långt. Den förra ägaren säger också att anledningen till att hästen kliat sig så mycket på svansen beror på att såret har kliat under läkningen. Därför har hon kliat på svansen.

Kan det vara så att det bara rör sig om lätt svans och manklåda, eller håller jag på att bli blåst? :confused:

Kan en häst få exem utan att föräldrarna har haft det?

Sv: Förvirrad.

Jo visst kan en häst få eksem utan att föräldrarna har det.

Många hästar kilar sej, och det behöver inte vara eksem. Mycket broms, flugor, knott och elände finns ju.

Men det kan vara eksem också.

Kan nog vara bra tvätta av man och svans med t ex Lactacyd och köpa ett eksemtäcke med maglapp och hoppas det är falskt larm.

Så får framtiden visa ut hur det utvecklas.

Blåst av vem?
Hästen eller förra ägaren.

En häst kan ju få eksem när som helst så det är oerhört svårt att säga om den hade det hos förra ägaren.
En flytt till annan hage/region kan göra att eksem blossar upp.

Men det bästa är att luska med folk som har sett hästen innan hur den har varit.

Hemma nu har vi tre fyra hästar som kliar sig i svansen och lite överralt. Men det är inte att jämföra med eksemkli. Både shettisen och fjordhästen älskar att klia svansen mmmmm vad skönt!
Några av Islandshästarna har också fått för sig att svansen måste man klia och när man ändå håller på så kan ju pannan få sitt :D

Men smörjer man med helosan eller någon annan mjukgörande salva så brukar det släppa.

Min shettis är 22 år och hon har alltid gjort det vid denna tiden på året. Hon brukar sluta helt när hösten kommer.

/Åsa

Håller med om att det helt enkelt bara kan vara något "vanligt" kliande. De flesta hästar få ju det på sommaren av alla insekter. Då du ska börja oroa dig är när du kan se att hästen kiar av mycket man och svans och visar tendens till blod och var i kammarna.

Nu har jag sett olika typer av sk klåda, som ändå inte kallas för eksem. Te x en bit av manen ryker, i övrigt kliar sig inte hästen. Just i detta fall var det mega mycket flugor som kröp på hästen, och detta ville den bli kvitt med till priset av en liten bit man.

Svans klåda förekommer frekvent, behöver inte alls betyda eksem. Vad jag däremot inte håller med om är att eksem per automatik betyder att de måste ha sår för så är det inte.
Men i mina ögon är en häst eksem häst när den skrubbar manen i botten, trots avsaknaden av sår och den ger sig inte och genom det kan sår uppstå.

Jag har sett hästar med någon punkig frissa, man ser iofs att delar av taglet är borta men ej i botten. Sådant skulle jag inte klassa som eksem, förutsatt att detta sker någon enstaka gång. Man kan se unga hästar som ser rent för :devil: ut i man och svans. Ofta är det fyrbenta vänner som ställt till det, och de kan se ut som vandrande rotborstar.

Håller med om att det helt enkelt bara kan vara något "vanligt" kliande. De flesta hästar få ju det på sommaren av alla insekter. Då du ska börja oroa dig är när du kan se att hästen kiar av mycket man och svans och visar tendens till blod och var i kammarna.

Okej. Jo det har blivit små knölar i svansen som är lite varfyllda.
Men när vi hade veterinären på besök så klämde hon ut dom och så fick vi en salva som innehöll antibiotika och ett antiseptiskt medel att ha i svansen. Det skulle behandlas i en vecka, och nu när denna veckan är slut så ser svansen MYCKET bättre ut och allt var och alla knölarna är borta.

Angående manen så hade hon jättetjock man på båda sidor av mankammen, men nu har hon bara man på en av sidorna, om man säger så. :cry:

Blåst av vem?
Hästen eller förra ägaren.

En häst kan ju få eksem när som helst så det är oerhört svårt att säga om den hade det hos förra ägaren.
En flytt till annan hage/region kan göra att eksem blossar upp.

Men det bästa är att luska med folk som har sett hästen innan hur den har varit.

Hemma nu har vi tre fyra hästar som kliar sig i svansen och lite överralt. Men det är inte att jämföra med eksemkli. Både shettisen och fjordhästen älskar att klia svansen mmmmm vad skönt!
Några av Islandshästarna har också fått för sig att svansen måste man klia och när man ändå håller på så kan ju pannan få sitt :D

Men smörjer man med helosan eller någon annan mjukgörande salva så brukar det släppa.

Min shettis är 22 år och hon har alltid gjort det vid denna tiden på året. Hon brukar sluta helt när hösten kommer.

/Åsa

Blåst av ägaren.

Jo, jag är ju tveksam om det är exem hon har. Som jag har hört så blir bara exem värre och värre för varje år och det finns ingen bot, men däremot lindring.

Är det manklåda så skulle det kunna avhjälpas med salvor och sånt.

Men jag vet inte riktigt vad det kan vara, för ord står mot ord, min veterinär tro ju att det är en påbörjan till exem, medan den förra ägaren tror att hästen försöker komma åt att klia på såret hon har på insidan av benet.

Finns det några tydliga symptom som RIKTIGA exemhästar uppvisar?

Det är ju så här, att hästen kanske inte har uppvisat samma symptom hos gamla ägaren som den visar hos dig. Orsakerna till att eksem kan bryta ut är att immunförsvaret är nedsatt, det kan bli så vid miljöombyten, foderbyten, olika insektstryck osv osv.

Att gamla ägaren skulle ha blåst dig är ju inte alls så säkert, för att veta det bör man ha sett symptom på tidigare eksemutbrott och det är ju försent nu. Isåfall skulle man ha tittat på det vid köpet, även om bägge föräldrarna är eksemfria så borgar inte det till 100 % för en eksemfri avkomma så tyvärr finns många olika faktorer att ta häsnyn till för att bedöma det.
Först nästa sommar kommer du med säkerhet veta om din häst har fått eksem, då lär den börja på samma sätt igen och då vet du säkert.
Under tiden kan du försöka skydda med insektstäcken, för även om din häst inte har eksem nu så kan den ju klia sig pga betten för de kliar precis som på oss. Då kan tagel ryka all världens väg, och för att undivika det klär man hästen så att bettens antal minimeras.

det kan finnas många olika anledningar till att hästar kliar sig. Och många olika allergier förutom det typiska mot knott. Ta dig tid och testa dig fram. Försök så gott du kan att under olika perioder skydda henne mot vanliga allergi-orsaker eller saker som kan utlösa hudproblem, så märker du vad det är som funkar.

Hur länge har du ägt hästen? Hur hade förra ägaren hästen? Fick du några råd?

Hur länge har du ägt hästen? Hur hade förra ägaren hästen? Fick du några råd?

Jag har haft henne i ca 6 månader. Jaa du, hästen "hade ju inte" exem, så det var bara att låta henne gå på sommarbete som vanliga hästar. Kanske ta in henne någon kväll om det skulle vara extra mycket flugor och knott.

Har du tagit in hästen om det har varit mycke stickdjur? Har du prövat med exemtäcke? Vet du inget om hur förra ägaren hade hästen? Hur har du hästen nu?

Har du tagit in hästen om det har varit mycke stickdjur? Har du prövat med exemtäcke? Vet du inget om hur förra ägaren hade hästen? Hur har du hästen nu?

Japp, hon har fått komma in om det blivit för mycket knott och sånt, och ja, hon har haft exemtäcke, men eftersom hon har ett sår just nu på insidan av benet kan hon inte ha täcket för då skulle remmarna skava på såret. (Det är ett ganska stort sår som nyligen är sytt)

Hon har haft hästen ute som vilken häst som helst, men har tagit in henne under perioder då det är som mest knott/flugor ute.

Nu är hästen hemma hos henne så att såret ska läkas ordentligt. Hennes stall är nästintill flugfritt.

Liknande trådar

Hästvård Alla trådar om eksem är gamla, så jag passar på att starta en ny, för jag misstänker att det är fler än jag som har en eksemhäst. Tänkte...
2
Svar
33
· Visningar
3 144
Senast: sthu
·
Hästvård Jag har ett halvblodsto på 10 år, som jag köpte för ungefär ett år sedan. Sedan hon kom har hon varit fullt igång och vi har tävlat både...
Svar
11
· Visningar
1 907
Senast: Sirap
·
Islandshäst Postar detta på Islandshäst då jag tror att flera har koll på exem här - om det är fel får moderatorn flytta på tråden. Vi köpte en...
Svar
13
· Visningar
2 515
Senast: Linnea_
·
Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 270
Senast: AmandaJ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix