Förvirrad, stressad och för många tankar (långt)

gadriel

Trådstartare
Någon som vill vara mitt bollplank?
Det börjar ju närma sig nu. Till sommaren så ska jag köpa en häst, runt 2 år tänkte jag och jag blir mer och mer stressad. Hur ska jag gå till väga, hur ska jag hantera på marken, hur ska jag rida osv. osv.

Jag är ngt av en kontrollmänniska och på något sätt skulle jag vilja ha en utbildningsmall för den häst jag ska köpa. En sorts bruksanvisning på hur jag ska gå till väga. Problemet är att jag står vilsen vid ett vägskäl och itne vet vilken väg jag ska ta.

På marken vill jag jobba i stil med typ hempfling, kombinerat med parelli och så vill jag prova på frihetsdressyr.

När det komemr till ridning är jag kluven, jag skulele vilje rida efter hempfling men det känns inte som den är tillräckligt fördjupad. JAg lutar därför åt AR, som ändå verkar ganska logiskt.

Första året ska jag dock itne rida alls utan börja köra in hästen.

Och hur i all världen ska jag kombinera markhantering, ridning, körningkommandon, frihetsdressyr till en lättfattlig guide??
Jag vet att man måste prova sig fram och att man måste anpassa efer hästen men jag vill itne prova för mycket för att sen inse att jag måste lära om hästen, därför vill jag från första bröjan vara klar över hur jag i grunden ska pussla ihop det här på ett bra sätt.

Oj, det här blev långt och kanske flummigt. Men om det är någon som förstår vart jag vill komma och är inne på samma spår så kan ni väl svara hrä elelr PM:a för jag känenr jag behöver ett bollplank i den hrä röran innan jag får magsår (ja jag vill ha kontroll, kan inte hjälpa det).

Tack till de som orkat läsa mitt babbel :bow:

Sv: Förvirrad, stressad och för många tankar (långt)

Välj EN gube/tant! I de flesta inriktningar finns allt du nämnde utan att du för den skull måste mixa! Om du mixar kommer du röra ihop det för dig och hästen. Nu har du lite tid att luska ut vilken inrikting du vill hålla på med innan du får hem hästen - ta väl vara på tiden.

Jag håller inte med dig, riktigt.

Jag har blandat från rätt många olika gubbar (ännu ingen tant ;) ) och det går rätt bra för mig?

Tror du skulle komma ääääännnu längre med en guru.... :D

Tee Showah skrev:
Välj EN gube/tant! I de flesta inriktningar finns allt du nämnde utan att du för den skull måste mixa! Om du mixar kommer du röra ihop det för dig och hästen. Nu har du lite tid att luska ut vilken inrikting du vill hålla på med innan du får hem hästen - ta väl vara på tiden.

Jag har luskat ltie men det svåraste är hur jag ska kombinera ridningen med markhanteringen...så att man behåller mjukheten och kommunikationen och ändå får hästen att arbeta rätt... men det löser sig nog om jag har en bra grundrelation förhoppningsvis.

Mycket möjligt. Men å andra sidan är jag inte så intresserad av att komma såååååå långt, egentligen. Jag trivs bättre med att ta var häst för sig, se var häst för sig, med MINA ögon, inte med någon gurus. Dessutom har jag ännu inte hittat någon guru som jag till fullo känt att jag kunnat följa, förutom _varenda_ häst jag träffat, dvs.

De flesta "gurus" kan det här - nemas problemas! NH är inte bara markarbete! Markarbetet förbereder ju för ryggen - så självklart finns det en rid-del inom NH! Många får bl.a. tidigt lära sig rida sk. freestyle riding (utan huvudlag) för att få upp balans i kroppen och för att inte förstöra hästens mun - så var inte orolig för det!

Neeeeej Tassetass....inte du också....!!!!!! :cry:

:rofl:

Nej, jag har tyvärr inga papper på det... :eek:

schlug? jodå!

Du menar att jag inte är riktigt klok - eller hur? Det har jag inga papper på... :D

Vissa saker behöver inte stå på pränt för att vara självklara... ;)

Du skulle träffa mig privat! Jag har skrivit en sång som heter "Inga baciller på bordet idag" så jag tror faktiskt att det är tur att det inte finns någon dokumentation på hur tomt "stallet" är... :crazy:

Tee Showah skrev:
De flesta "gurus" kan det här - nemas problemas! NH är inte bara markarbete! Markarbetet förbereder ju för ryggen - så självklart finns det en rid-del inom NH! Många får bl.a. tidigt lära sig rida sk. freestyle riding (utan huvudlag) för att få upp balans i kroppen och för att inte förstöra hästens mun - så var inte orolig för det!

Slinker in med ett litet "ok" här.

Så nu kan ni fortsätta diskutera :D

Haha! :D Vi är klara nu; min klena motståndare har gått och lagt sig ;)

MOTSTÅNDARE?!?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 394
Senast: mars
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: skiesabove
·
Ridning Hej! Jag är nybliven hästägare sedan 2 månader sedan. Jag köpte en lugn och snäll kille som skulle endast användas till lätt ridning och...
2
Svar
28
· Visningar
7 607
Hästhantering Hej! Jag är ny här, men behöver få lite råd om min häst. Hästen är ett sto som är väldigt snäll och trevlig, dock ganska bestämd. Har...
2
Svar
23
· Visningar
5 156
Senast: eggnchips
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar