Förvirrad över inridning

clevelander

Trådstartare
Så jag har en ett årig paint valack,
när jag var hos uppfödaren så nämnde hon att vi kunde rida in honom vid två års ålder... jag tycker att det låter lite konstigt. Det här är min första unghäst som måste gå igenom inridning.

Jag bor i usa så han kommer att bli "breaked" i western

Men det låter ju verkligen konstigt att kunna rida in en häst vid två års ålder.

Vilken ålder borde jag få honom inriden?
Det är alltså inte jag som kommer att rida in honom utan han kommer att skickas till en tränare

Sv: Förvirrad över inridning

Det är ju tyvärr vanligt här i USA att de rider in hästarna vid två års ålder. Det känns onekligen som att det görs mest på grund av pengar (ju tidigare de rids in, desto tidigare kan de tävlas och tjäna pengar). Jag tycker din magkänsla är sund och hade själv väntat tills han var tre, åtminstone.

Too Soon!
2 year old´s are baby`s....you don´t ride baby´s :(
By two the baby should be ground trained, ponnied, and ready too carry the saddle.

Go to:
www.equinestudies.org
Knowledge Base
The Ranger Piece - Skeletal Maturation
A good piece on the horses growth.

Fast inridning handlar mer om än att bara kunna sitta på ryggen. Ordet inridning blir lite fel om man enbart tänker sig att inridning är när hästen är fix färdig för en ryttare på ryggen. Inridning startar reda på fölstadiet med hantering och allt vad det innebär.

Det finns en jättebra bok du faktiskt kan köpa som behandlar hela sträckan från föl till 5 åring. Boken används även som lärobok vid hippologutbildningar och naturbruksgymnasier. Den heter Unghästar : från fölstadiet upp till fem år, hantering, inridning och träningsfysiologi

Förstår din förvirring..

Bryr du dig om din häst så välj noga vem som startar upp hästen och hur.

Här ett exempel på logiskt system att träna häst som även anammats av en del svenskar

http://www.aebc.com.au/home

Tack för alla tips! :)
Som det ser ut just nu ligger planen på att han ska ridas in vid 2,5 års ålder eftersom jag kommer att vara borta den sommaren och mina föräldrar inte har möjlighet att ta hand om honom.. Är det på tok för tidigt? hade gärna väntat lite..

Men vad kan på följderna bli av att rida in en häst för tidigt?
Påverkar vilken typ av ridning man gör det första åren?

Senast ändrad:

Den kan gå sönder i förtid. Krasst.

Det sliter på skelett, senor och muskler. Jag köper yngre häst med intentionen att ha den i +20 år, det finns ingen orsak att stressa upp på ryggen på den. Hellre låta den växa klart och stärkas på andra sätt.

Tycker det var jättebra tidigare då man ofta körde in dem först, och red först när de var i 4 årsåldern. Vid inkörningen lär de sig alla ord, att ha bett i munnen, att ha remmar runt kroppen, etc. Sedan är det *nästan* bara att lägga på sadel och hoppa upp.

Tänker alltid; 3 år = träning 3 dagar i veckan, trettio minuter. 4 år - 4 dagar i veckan, 40 minuter. Etc. Sedan när de är någorlunda vuxna, vid 6-7 år har man en frisk och stark häst som håller för ett långt liv som ridhäst. :)

Man behöva inte begränsa sig till Americaner, Svensker är ingen bättre med sitt 3-års test :grin:

Visst är det så. Halvbloden har press på sig redan från start. Uppfödaren vill ha fina poäng på 3-års, och beridarna ska matcha dem snabbt.

hitta en mjuk och fin tranare som inser att din hast inte behover pushas igenom en 2 manads inridning pa 3 veckor.

Man kan "mjukstarta" en tvaaring utan att per automatik forstora den om man vet vad man haller pa med, att starta en 2.5 aring under sadel borde vara helt ok sa lange tranaren i fraga inte rider skiten ur bebisen.

Olika raser är färdigväxta vid olika åldrar men vill du satsa på hållbarhet så ska du nog avvakta. Passa på att träna tömkörning, promenera i skogen, titta på farligheter och befäst tilliten. Känns lite komersiellt att konsumera föl och ofärdiga hästar innan de har balans och stryrka men vissa ser det som en fördel att inte vänta tills de fått för bra balans och självförtroende. Det går snabbare då.

Visst är det så. Halvbloden har press på sig redan från start. Uppfödaren vill ha fina poäng på 3-års, och beridarna ska matcha dem snabbt.

:confused:

Ni har nog missat något väsentligt, hästarna poängbedöms inte uppsuttna på 3 års test, de gör ett mkt simpelt ridprov efteråt där det gäller att visa att de kan gå rakt fram runt spåret med ryttare på ryggen i alla gångarter helt utan några som helst krav på form el dyl. De behöver alltså inte ha haft ryttare på ryggen mer än kanske ca 7-10 gånger för att utföra det inte ens det om det är okomplicerade hästar som fattar direkt vad de skall göra.

En unghäst skall belastas/arbetas tidigt för att de skall bli hållbara individer, de man börjar rida för sent är tvärtom de som oftast inte håller för ridning.

För att gå ett 3 års test så behöver hästen löshoppas kanske en 5-6 gånger med ungefär 14 dagars intervall under vintern/våren, unghästarna har förhoppningsvis ett stimulerande hagliv med jämnåriga och håller igång och är välmusklade och med bra kondis från detta så de behöver inte tränas för att orka med ett test. Alltså behövs kanske ca 15 pass totalt a´10 minuter för att färdigställa en häst för ett treårs test om man har rutin, de enda som håller på och överanstränger sina småttingar med massor av träning är orutinerade som inte vet hur lite det faktiskt behövs.

Malin123;15147555[B skrev:
]Olika raser är färdigväxta vid olika åldrar [/B]men vill du satsa på hållbarhet så ska du nog avvakta. Passa på att träna tömkörning, promenera i skogen, titta på farligheter och befäst tilliten. Känns lite komersiellt att konsumera föl och ofärdiga hästar innan de har balans och stryrka men vissa ser det som en fördel att inte vänta tills de fått för bra balans och självförtroende. Det går snabbare då.

Har du läs Deb Bennet?
Färdigväxthet är i regal över 6 år, inte under om det är det du syffte på :).
Mänk hög och muskel massa är ingen indication av hästen färdigväxthet.

:confused:

Ni har nog missat något väsentligt, hästarna poängbedöms inte uppsuttna på 3 års test, de gör ett mkt simpelt ridprov efteråt där det gäller att visa att de kan gå rakt fram runt spåret med ryttare på ryggen i alla gångarter helt utan några som helst krav på form el dyl. De behöver alltså inte ha haft ryttare på ryggen mer än kanske ca 7-10 gånger för att utföra det inte ens det om det är okomplicerade hästar som fattar direkt vad de skall göra.

En unghäst skall belastas/arbetas tidigt för att de skall bli hållbara individer, de man börjar rida för sent är tvärtom de som oftast inte håller för ridning.

För att gå ett 3 års test så behöver hästen löshoppas kanske en 5-6 gånger med ungefär 14 dagars intervall under vintern/våren, unghästarna har förhoppningsvis ett stimulerande hagliv med jämnåriga och håller igång och är välmusklade och med bra kondis från detta så de behöver inte tränas för att orka med ett test. Alltså behövs kanske ca 15 pass totalt a´10 minuter för att färdigställa en häst för ett treårs test om man har rutin, de enda som håller på och överanstränger sina småttingar med massor av träning är orutinerade som inte vet hur lite det faktiskt behövs.

För set första det finns en hel del belästning och påfrestning för hästen innan den ens komma till 3 års test.

2nd. i svart text "you do not know what you are talking about"!

hitta en mjuk och fin tranare som inser att din hast inte behover pushas igenom en 2 manads inridning pa 3 veckor.

Man kan "mjukstarta" en tvaaring utan att per automatik forstora den om man vet vad man haller pa med, att starta en 2.5 aring under sadel borde vara helt ok sa lange tranaren i fraga inte rider skiten ur bebisen.

Hope spring has come for you.
in the old day´s we didn´t start riding the hoses until they were 4, my teachers never told me why we did not start them earlier, it was just a No Brainer...you don´t ride baby´s, let em grow some.
Sayings like Dry Boned, Weak In The Hocks, Boned Out that you no longer hear told you a lot about a horse.
Today we have the information at hand that the horses bone structure is not finished growing untill 3.5-4 years, the "Growth Plate" not until 6yrs.
How many trainers are there who are aware of this? And if there are any then they also know that "there is no Soft Start for baby´s" (2 -2.5 years are baby´s!) and that there can be serious damage done if the colt is not given a year or two too grow.

Patience is a virtue, if the potential horse owner or the so call´d trainer (who is suppose too be the "horse expert) does not have that quality....then they should not be messing around with horses or living creatures for that matter...but both "wanna-bee horseman/trainer" need too find another interest.

För set första det finns en hel del belästning och påfrestning för hästen innan den ens komma till 3 års test.

2nd. i svart text "you do not know what you are talking about"!

Yes I fore sure know what I am talking about............. and a lot of studies also confirm it. I know for sure who is not updated about what we talk about ;)

Maybe I should have explained in english instead about how to make a horse ready for 3 years old performance.
If you not understanded it above it takes about 7 times of very light ridning at first only walk, the only thing they need to do in riding is a very simple test to proof that they accept a rider on the back and it is only the about 10% of the horses with the highest points that at all needs to be ride in the test and no points at all is given for the riding you should only show that the horse can walk trot and canter around the walls of a ridehouse not even sitting on the back you stand light in the stirrups the hole about 5-10 minutes long ride. There is no demand on anything on how it looks only to show that the horse participate and accept a rider.

For normal horses that is growing up as they should with other youngsters is there no need to train a lot with, they need to freejump 5-6 times during the winter and it takes a maximum of 10 min a time and they for sure think it is fun and not hard work. So what is it you call that they need a lot of work to be ready ?

Read Debs artikle first then we can talk.

So you trust more in an unknown litlle nh-guru than in the real educated horse sientists with big correct studys behind what they are saying. Hope you not are working with youngsters on any regular basis..............

Så jag har en ett årig paint valack,
när jag var hos uppfödaren så nämnde hon att vi kunde rida in honom vid två års ålder... jag tycker att det låter lite konstigt. Det här är min första unghäst som måste gå igenom inridning.

Jag bor i usa så han kommer att bli "breaked" i western

Men det låter ju verkligen konstigt att kunna rida in en häst vid två års ålder.

Vilken ålder borde jag få honom inriden?
Det är alltså inte jag som kommer att rida in honom utan han kommer att skickas till en tränare
Ja, diskussionen är ju i full gång, och jag håller nog i första hand med Leafhillranch men Gylle har också sina poänger. Det man borde ta hänsyn till egentligen är väl tillväxtzonernas slutning och att hästen inte överansträngs. när jag var mindre var det standard i mina krokar att hästarna reds in vid fyra års ålder. Jag gissar att det berodde på tillväxtzonernas slutning i kombination med att hästens muskler var färdiga att tränas upp med ryttare. Men, som Gylle säger så betyder ju inte inridning automatiskt att hästen ska gå timmespass med ryttare direkt efter att den är inriden. inridning för mig är att hästen ska gå att styra och förstå vad man vill när man gasar och bromsar sas. Jag hittade en intressant liten artikel som rör området som kanske kan tillföra något. Den är förvisso 6 år gammal, men men :) http://www.hippson.se/artikelarkivet/hasthantering/hallbarhet-och-prestation-del-1-hastens.htm

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
2 029
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 985
Senast: mars
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 773
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 304
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Hypotyreos
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur