Förvirrad över inridning

Sv: Förvirrad över inridning

Jo jag har läs Rolf Roepstorff, samma slutsätts om hästens tillväxt som vi fick i Skara och man kan läsa av fler.
Det som Rolf inte ta upp är den negative effekt av påfrestning på ryggradens vertabrae.
Gå tillbaka till siten "Deb Bennet" där hon prata om "The Schedule of Growth-Plate Conversion to Bone" och dom bilder som finns.
In Layman we call it "The Hardening Of The Bone" där benen få sitt slutliga hårdhet, 6år för själva ryggrads kutter, längre för stora varmblod typ!

Den Stress Rolf prata om är på dom ben från knä ner till hoven som ska vara färdigväxt vid 2års åldern, (med det äntal häster med strålbens hälta, ben fliser, hovbrösk, förkalkning mm, man kan fråga sig är dom nedrä ben är riktig färdig?)

Det är inte fårgan om försiktig inkörning av en ny köpt bil! det händle om ett livenda växenda vareslet.
Om man är så het på grött för en rid häst då ska dom inte skaffa sig en baby!

Och man kan fråga TS:
Värför köpa en ung häst som du inte har tid för?

Hugger knappen och hoppar in:) Instämmer med Gylle om tidig belastning för hållbarhet. Finns flertalet studier på fullblod där det påvisats att hästar som kommer in i träning tidigt håller betydligt bättre än de som inte gör det.

Måste få förklara mig lite över anklagandet om att jag inte har tid för honom.

Det är inte så att jag inte har tid för honom. Problemet är att jag nästa sommar MÅSTE åka hem till sverige över sommaren. Och mina föräldrar har inte möjlighet att ta hand om honom under sommaren. Uppfödaren tyckte att vi borde rida in honom vid 2 vilket jag tycker är för tidigt.

Så allt jag undrar är vilken ålder är idealt för att rida in en häst och vilka skador kan inträffa om detta sker för tidigt resp. för sent?

Inget är skrivet i sten så jag kan alltid ändra datum för inridningen till senare och stalla upp honom under sommaren för någon som kan ta hand om honom

Senast ändrad:

...Lars Roepstorf heter han...

Om hästryggen inte går att belasta före 6 år så skulle ju ingen häst fungera för de flesta rids ju in betydligt tidigare!

Jag tror- som Gylle, på att man vinner på att börja i tid eftersom man då kan ta det lugnt och ge hästen flera återhämtningsperioder. En häst som rids några gånger när den är 2,5 vilar ju sedan i flera månader innan den repeterar lite inför tre års test och sen går på bete.
För människor är det ju viktigt att hålla igång i unga år för att stärka skelett och få bra grundkondition. Med eftertanke såklart, ingen växande kropp ska tränas för hårt. Men belastar man inte kroppen får den ju ingen möjlighet att bli starkare:confused:

Jag hade aldrig börjat vid två års ålder. När jag red in min unghäst väntade jag tilloch med ett år för att hon var kraftigt överbyggd. Man väntar ju till tre års ålder pga hästen växer(som mest då) ,ej utvecklade m.m. en känslig period skulle jag uttrycka det som. Sedan finns det ju hästar som är tidigare och senare i utvecklingen precis som vi människor.

Sedan har jag själv funderat på om det inte finns en del raser som rids in tidigare och senare?? Som exempelvis islandshästar börjar man väl med lite senare...!!??

I Sverige är det ganska vanligt att man påbörjar inridningen på hösten vid 2,5 års ålder. Men då handlar det en utbildningsperiod där hästen lär sig arbeta på lina och sadeltämjs, och så avslutar man med att låta en lätt ryttare rida på den ett par gånger utan några som helst krav på form och liknande. Sen ställer man av den ett par månader över vintern, den får smälta upplevelsen i lugn och ro, och sen kan man sätta igång igen på våren som treåring.

Jag tycker gärna att man kan köra in tvååringar på våren och sedan sadeltämja dem på hösten. Däremot ska man se till att man tränar hjärnan och inte kroppen på dem. Kör man så är det inte för att konditionsträna utan för att tämja dem vid vagnen - det räcker med några minuter mellan skaklarna. Samma sak om man sitter upp på dem. Det räcker att åka ett varv runt stallplan för att hästen ska fatta att det är fullt normalt att människor sitter på hästars rygg

Om jag var i TS situation skulle jag nog dock inte lämna hästen på inridning vid 2,5 år, jag skulle vara alldeles för orolig att de gjorde för mycket.

Senast ändrad:

Hej!
Jag hade aldrig skickat iväg min häst på inridning till tränare när han var två.
Ofta är det pengar som spelar in för både ägare och tränare och man har ofta inte så stor koll på hur hårt hästen går.

Däremot hade jag absolut börjat inridning hemma med en paint som är två. För då kan jag ta det i den takt jag själv vill. Allt beror på vad man menar med att rida in. Jag har suttit på mina när dom är två, jag har ridit korta sträckor, tex sista biten hem på en promenad osv. Men även om jag gjorde detta när dom var två så har jag inte börjat med tex galopparbete förrän dom var tre.

Hade jag varit tvungen att skicka iväg hade jag kunnat tänka mig att skicka en tvååring till tränaren i en till två veckor där denna sitter in hästen och rider i skritt och trav. För att sedan ta hem hästen och forsätta i lugn och ro och sedan kanske satsa på vidareutbildning hos tränaren istället efter något år. :)

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
2 029
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 985
Senast: mars
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 773
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 304
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Hypotyreos
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur