Förvärkar?

pastejja

Trådstartare
När jag gick ut och skulle natta hästarna så var avelsstoet inte alls som vanligt. Hon låg ner och visade inte större intresse av att vilja resa sig upp. Reste sig dock lite senare, var inte alls intresserad av höet son nyss lagts in, tittade bara rakt fram. Denna hästen har väldigt mycket aptit i vanliga fall och är mycket "på".
Lyssnade på magen, det fanns magljud och senare bajsade hon. Jag tycker inte alls det verkar som koliksymtom.
Kan det handla om förvärkar? Håller hon på att kasta? Annat?
Beräknad att föla 25 maj, har en ordentlig mage, och har varit väldigt pigg och glad fram till nu. Som vanligt när jag tog in dem från hagen vid 19 tiden.
Öppnade upp baktill, och hon var ganska mörk, men jag har inte kollat på ett tag så det säger mig inte något direkt, men kanske någon annan?

Hade tänkt att gå ut igen om ett par timmar, vad tror ni?
(Hoppas att någon är vaken)

Sv: Förvärkar?

Uppdatering.

Kollade till henne strax efter inlägget och då var hon fortfarande trött, stod och sov. Vid 3 kollade jag till henne igen, och då var hon sig själv igen och åt hö som jag kom in med. Nu på morgonen var hon precis lika på hugget som vanligt och det var som inget hänt. Någon som vet vad det kan vara? Har bara fölet legat så det varit besvärligt för henne? (det är det jag går och hoppas på nu)
/U

Kan ju ha varit att fölet låg och tryckte emot något, kan ju hända oss när vi är gravida.. Håller tummarna!

När fölet vänder sig kan många ston reagera med kolikliknande symptom och vi har varit med om ett sto som haft så kraftiga smärtor att vi ringde hit vår veterinär som redan på telefon trodde att det var en lägesändring på fostret som orsakade det hela.
Jag var dock så orolig att jag bad honom köra de 10 milen hit då stoet hyperventilerade och hade kraftigt förhöjd puls. Under den tiden det tog att köra hit hann dock alla symptom försvinna och hon var bara lite trött och medtagen när vi väl hade veterinären i stallet.

Allt i dräktigheten förlöpte sedan som det skulle och vi fick ett friskt och fint föl.
Jag minns dock inte alls när i dräktigheten detta var eller när lägesändringen typiskt sett sker men jag vet att vårt sto inte hade sina symptom i just den månad då det är typiskt att denna lägesändring sker.

Hoppas att allt går bra för dig. Mycket möjligt att fölungen bara rörde på sig och hamnat i obekvämt läge.Annars är det runt nu som tillväxten på fölen i magarna börjar gå i rasande fart och då kan risken finnas för kastning om något inte är som det ska. Inte mycket man kan göra annat än att hålla ögonen på henne och inte utsätta henne för någon onödig stress.
Lycka till!

Tack för era svar, det betyder otroligt mycket. Jag är ju lite nervös, även om det känns bra att hon var så pigg igen i morse.
/Ulrika

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: igbest
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 804
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 221
Senast: Habina
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
1 137
Senast: Tjholahopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka