Förvaring vid sommarbete?

EmmaW

Trådstartare
Ni som har hästen på bete men utan tillgång till stall/sadelkammare hur förvarar ni era saker vid hagen? Tänker på borstar, träns, sadel och sele, eller har ni allt hemma och släpar med er det varje gång ni åker till hästen?:D
Har total idetorka så jag behöver inspiration!:angel::idea:

Sv: Förvaring vid sommarbete?

Vi har ett litet mobilt trädgårdsskjul i plast. Jättesmidigt, väger ingenting. Den har en dubbeldörr som öppnas utåt och det finns öglor på de båda dörrarna så att man kan låsa skjulet med ett hänglås. Inne i skjulet ställer vi en snickarbock där man kan hänga utrustning osv. Vattentätt golv i plast. Eftersom skjulet är så lätt placerar vi alltid ett par tre mindre betongklossar inne i skjulet på golvet (funkar med tegelsten också eller motsvarande) så att skjulet inte ska blåsa iväg om det stormar. Skjulet ställer vi på en lastpall och vi kedjar även fast skjulet ihop med lastpallen så att det inte ska vara lika lätt att plocka det med sig. Nu har vi en hel del buskar osv runt hagarna så vi placerar det ofta så det inte syns så mycket. Ser man det delvis skymta bakom en buske ser det snarare ut som ett elskåp modell större.

Dock förvarar vi inga sadlar i det. Även om det har låsmöjlighet via hänglås så är det ändå bara plast. Har tjuvarna väl gett sig fan på att komma in är det ingen större konst att såga sönder plasten så man får upp dörrarna. Däremot har vi träns, grimmor, ryktkorgar, longerlinor, tömmar, longergjordar och annan liknande utrustning i skåpet. Har funkat utmärkt och det har stått emot både hårda stormar och spöregn utan att det läckt in vatten.

(den svarta lådan man kan se till vänster i bild bakom hästen)
Foto0224_small.jpg

Fin låda! Har funderat på nåt liknande, vill helst inte förvara sadeln i bilen då jag bor i lägenhet i stan...blir så himla meckigt! Nu är iofs min sadel inte bland dom dyraste men vore ju änå synd om man blev av med den. Finns dok en fin skog bakom hagen som kan gömma många saker:angel:

Har du något träd nära hagen kan du alltid kedja fast lådan i trädet istället. Kan säga att vi inte haft några problem med mögel i lådan heller, vilket ju alltid är en risk när man ska förvara saker i små skåp och det riskerar att bli fuktigt. Vi har dock varit noga med att inte förvara svettiga schabrak eller stuva in blöta regntecken och liknande där. Även nytvättade blöta benskydd och boots har tagits hem för tork.

kl

Men sadeln kan du väl bära m till lägenheten från bilen?

Själv rider jag barbacka när det är sommarbetesdax. Så jag har träns och borstar + flygjox i en väska som jag traskar med till sommarhagen. Vid lata tillfällen lämnar jag det vid hagarna i en plastpåse....men bara sånt jag inte är alltför rädd om. Tar ett gammalt träns och en borste och hovkrats

Det beror lite på. Vi har sommarbetet ca 700 meter hemifrån så oftast hämtas hästarna hem. Vi kan lämna grimmorna i ladugården som ligger vid betet men inget annat. Ibland tar vi med utrustningen dit och då tar vi allt i bilen.

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
12
· Visningar
1 341
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 903
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 804
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag har jag hunnit med mycket ;) Ponnyn har ridits. åkte till ridhuset då ridbanan är stelfrusen och hoppade lite, hon var lite spänd...
Svar
0
· Visningar
526
Senast: Coras star
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka