Förvaring och saker..

MiniLi

Trådstartare
Vi är ju bara två personer på ett jättestort hus. Man kunde tro att vi hade gott om plats men jag tycker det här med förvaring är så svårt!
Har stort kök med mycket skåp, två stora vintrinskåp, någon större byrå och lite garderober. Men det räcker ju inte..

Hur gör ni?
Tips på smarta lösningar?

Och det här med saker.. Jag har samlat på mig ganska mycket inredningsgrejer. Det är krukor, ljus, fat osv som mest samlar damm efter att jag bytt stil i rummen de från början stod i.
Säljer ni sånt eller sparar ni för framtiden?
En del är ju presenter och det känns dumt att göra sig av med, samtidigt som det inte passar in någonstans just nu..

Har precis bestämt mig för att göra om i vardagsrummet så nu ska alla guldgrejer bort och in med nytt vitt..

Sv: Förvaring och saker..

Jag hade nog sålt det som gått.. Tycker att det man lägger undan oftast inte kommer fram igen.

Eller varför inte måla sakerna vita? :)

Själv så kommer ja ha mkt vitt men försöker ändå trycka in lite guld och silver här och var =)

Sälj eller ge bort. Jag tycker att man kvävs av att ha för många saker (det enda man inte kan ha för mycket av är böcker, men det är ju en annan sak) och det känns så himla bra i själen när man har lämnat en stor låda prylar på Goodwill - eller sålt den dåliga elgitarren på ebay för jättemånga oväntade pengar. :o

Jaa.. Men det känns lite jobbigt att sälja. Många grejer är jättedyra och fina. Designerfat och sånt. Bara fel färg eller material för att passa just nu..

M-Meduza: Måla vill jag nog inte göra, känns verkligen som att förstöra sakerna..

Jag har samma problem. Massa prylar och stort hus men ingenstans att göra av sakerna.

Jag har inskaffat en ny rymlig garderob i sovrummet så mitt klädskåp blev över så det ska vit målas och flyttas in i köket, så får det bli linneskåp och förvaring av prydnadssaker etc.

Skjutdörrs garderober är en bra lösning, man kan ju sätta ut sånna på en hel vägg och köpa sånna dörrar som man själv kan tapetsera så får man ju som en fondvägg.

Sen är ju rensa ut och sälja eller lämna till välgörenhet en bra ide också!
Jag ska göra det nu när jag ändå håller på att flytta runt möblerna. =)

Om ni bara är två i ett jättehus låter det som att ni kanske skulle kunna offra ett rum till förråd? Göra ordentliga väggfasta hyllor längs väggarna och fixa till det så ni får plats med all bröte.

Ja, det skulle kanske vara ett alternativ.
Iallafall tills vidare, om några år kommer rummet nog behövas till bebis men vem vet om man ens bor kvar då :)

Har ni ett rum över skulle jag satsa på ett lyxigt "dressingroom" och sedan förvara inredningssaker i en garderob med hyllsats (alt. vika en del av "dressingroomet" till inredningsförvaring).

Jag befarar dock att man sällan går tillbaka till samma smak som man haft så rent krasst hade det antagligen varit bättre att sälja.
Vi försöker rensa så gott det går, är verkligen dålig på att sälja saker men till sommaren SKA vi sätta fart. Jag blir mer och mer tyngd av att äga saker jag inte tycker om längre/egentligen aldrig tyckt om men som vi ansåg att behövde när vi fick dem/köpte dem.

Vi brukar hota varandra med att hyra en container för 2.000 kr/dygnet, då äntligen skulle det nog bli fart på sorterandet och att man fick bort allt skräp...

Jag befarar dock att man sällan går tillbaka till samma smak som man haft så rent krasst hade det antagligen varit bättre att sälja.

Jag tror inte man kan säga "man" här faktiskt. Det där är väldigt olika från person till person.

Vi håller på att styra om lite i rummen här hemma och när det är klart ska jag nog fixa förvaring i ett rum. Kan ha en stång med vinterjackor och sånt också där..
Kommer funka tills vi får barn iallafall :)

Nej jag vet inte heller om man kommer använda sakerna igen. Men det känns så dumt att göra sig av med skiten..
Jag får väl spara och sen rensa om några år när jag insett att inget kommer användas igen ;)

Det är en utmärkt idé, rensa ur och ställ undan det du/ni är tveksam på, har du inte behövt det på säg ett år (då har ju alla års/högtider passerat ett varv till) så slänger/ger du bort det.

Så gjorde jag för ett par år sedan, var husvakt i ett komplett hus och tog mer eller mindre med mig kläder och lite smågrejer, det jag inte hade saknat under tiden åkt till tippen/välgörenhet.
Nu sparade jag ju såklart köksgrejer o sånt som jag faktiskt behövde när jag hade eget boende igen men krimkrams fick flytta :)

Jag tror inte man kan säga "man" här faktiskt. Det där är väldigt olika från person till person.

Jag skulle ju själv bli ytterst förvånad om jag plötsligt gick tillbaka till att tycka att syrabetsade furumöbler var det vackraste som fanns eller att stålrörsmöbler var häftigt. Så i mitt fall hoppas jag verkligen inte att att smaken ändrar sig tillbaka....

Vi är också två personer i ett stort hus, med mycket grejer (mc-hjälmar, skinnställ, kläder, prylar osv...) och dåligt med inbyggd förvaring i huset så vi gjorde en klädkammare/förråd i ett gammalt badrum (vi ska göra ett annat rum till badrum där uppe).
JÄTTESKÖNT att få undan allt! Kläder, ytterplagg, skor, textilier, smågrejer osv.

http://solhem.biz/2010/10/kladkammare/
Syns dåligt på bilderna, det är en byrå och en vägghylla där inne med.

Liknande trådar

R
Hemmet Hade nyss en konversation med en kompis som har ständiga konflikter med sin sambo över städning/hemmets skötsel. Hen undrade vad som...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
11 405
Äldre Av ingen annan anledning än ren nyfikenhet, så vill jag fråga Buke vad ni tycker är en rimlig hyra för nedanstående objekt. Jag bor...
Svar
2
· Visningar
659
Senast: Ramona
·
Utrustning Ni som inte har egna stall, hur förvarar ni era schabrak? Är det något jag samlar på mig som en hamster är det just schabrak, och de tar...
2
Svar
20
· Visningar
7 494
Senast: Catrool
·
Hemmet Har ni en inredningsstil och i så fall - vet ni vilken? :confused: Det är så omysigt hemma hos oss, men jag vet liksom inte vad jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 061
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka