förvaring grovfoder? Småbalssilage?

Lydia

Trådstartare
Om man ska ha torrhö (rundbalar eller småbalar), hur förvarar man de för att de inte ska mögla?

Jag funderar på att skaffa eget stall så småningom (lösdrift snarare), men man måste ju lösa förvaring av grovfoder..
Enklast hade ju varit att ha någon typ av släpkärra (typ hästtransport) att ha det i men då möglar det väl fort?

Antar att man får ta och bygga ett förråd med golv. Måste det vara isolerat eller räcker det med "täta plankor"? Man brukar väl lägga något under balarna för att det inte ska bli för fuktigt underifrån, räcker det med tex sj-pallar?

Hur mkt förvaringsutrymme tycker ni man bör ha till 2 hästars grovfoder för att man inte ska behöva åka och hämta allt för ofta? (rundbalar är nog lättare att få tag på häromkring men borde att gå att få tag på småbalar också.

Om man istället ska ha småbalssilage: Vad betalar ni för småbalshösilage och hur många kilo är det i era balar? Är det svårt att få tag på vettigt småbalssilage till "inte hutlöst pris"?
Näringsvärdena bör vara "lågt energi men minst 6 i protein".

Sv: förvaring grovfoder? Småbalssilage?

Jag har en liten hölada där jag kan få in drygt 300 balar. Hos mig går det åt ca 100 balar i månaden, så det räcker alltså i tre månader. Höladan är inte tät, men det regnar inte in. På golvet har jag SJ-pallar och sedan ser jag till att inte lägga balar alldeles intill väggen. Idealet är förstås att lägga halmbalar ytterst och ovanpå, så om du kan få tag i halmbalar är det bra (jag har inte tillgång till det tyvärr). Jag använder också hästtransporten som förvaring, men då handlar det om två veckors höranson och det har också funkat bra. Jag skulle satsa på att bygga ett trähus för hölagring om det inte är helt omöjligt.

hur stor är din lada där du har höet? (bredd, djup, höjd).

Hyrde stall med höloft för många år sedan, byggd i slutet på 1800-talet. Höloftet hade golv som inte var slätt, en hög planka, en låg planka så det kom luft under höet men samtidigt tätt mot undersidan/stallet där ju fukt kommer från djuren uppåt. Väggen utåt satt inte tätt utan det kom luft emellan och taket var byggt så långt ut att regn inte hade en chans komma in även om väggarna hade lufthål. Högt i tak och givetvis tätt. Höet mådde MYCKET bra där uppe!!! Det var stort o väldigt gott om plats, lade höet 1 m från väggen ytterst och lassade på. Försöker komma ihåg storlek, kanske20x35, något kvadratiskt men ändå inte. Lucka ner i mitten och lucka för inlastning på väggen in mot gården skyddad vid regn mm så som man byggde smart förr i tiden.

Hyrde stall med höloft för många år sedan, byggd i slutet på 1800-talet. Höloftet hade golv som inte var slätt, en hög planka, en låg planka så det kom luft under höet men samtidigt tätt mot undersidan/stallet där ju fukt kommer från djuren uppåt. Väggen utåt satt inte tätt utan det kom luft emellan och taket var byggt så långt ut att regn inte hade en chans komma in även om väggarna hade lufthål. Högt i tak och givetvis tätt. Höet mådde MYCKET bra där uppe!!! Det var stort o väldigt gott om plats, lade höet 1 m från väggen ytterst och lassade på. Försöker komma ihåg storlek, kanske20x35, något kvadratiskt men ändå inte. Lucka ner i mitten och lucka för inlastning på väggen in mot gården skyddad vid regn mm så som man byggde smart förr i tiden.

Problemet är att det dammar rejält när man slänger ner balarna.

Det kan jag inte minnas alls. Loftet hölls rent och det blåser ju igenom så allt damm samlades ju på de lägre plankorna och allt sopades bort när hästarna var ute. Jag har haft flera höloft på olika platser både eget o inackoderad och inget damm bara det är av bra konstruktion. När t ex katter ligger på höet och är fuktiga bildas damm, det får man ju ha koll på i så fall. Höstrån far ju omkring men jag har mycket liten erfarenhet av damm när höet lagrats bra och det varit ordning. Har man sedan dammkänsliga hästar ska man ju ha silage ist.

Jag har förvarat både småbalshö och rundbalshö en hel säsong utan att det möglar eller blir dammigt. Jag har ett loft ovanför mitt stall. Loftet är ca 80-85 kvm stort och där får jag in 27 rundbalar som är ca 110 cm rakt över vilket räcker en hel säsong till våra två hästar som får ca 15 kg hö/dag ihop. Då räknar jag att hö´t ska räcka ifrån leverans runt midsommar till iallafall i augusti. Eftersom jag har en fånghäst ger jag dem hö även på sommaren även om det blir mindre mängd så räknar jag ändå att det ska finnas för full höranson om han inte skulle kunna gå på gräs alls ett år.

Jag har lagt halmbalar längs väggarna iallafall 60 cm ut hela väggen upp och sedan packar vi så tätt det bara går och lägger halm ovanpå hö´t. Har jag löshalm så packas halmen så att det blir minst 50 cm ovanpå balarna och har jag halmbalar så läggs det ett lager halmbalar ovanpå.
Det är sedan minst 2,5-3 meter kvar till taket när jag har rundbalar vilket ger bra ventilation. Väggarna är täta och så även golvet som också är av trä. Har man gjutet golv så bör man lägga hö´t på pallar för annars blir det fuktigt av betongen.

Sedan vi fick in snitsen på att packa runt väggar med halm och ovanpå hö´t så har jag peppar peppar inte behövt slänga något alls trots vintrar med ösregn.
Jag får leverans direkt ifrån fältet när jag har rundbalar. De packas upp och får svettas ur en vecka med öppna log och stalldörrar så det blir bra drag innan de packas in med halm.
Har man småbalshö så eftertorkas ju de vanligtvis med tork innan man får hem det så det brukar gå att täcka genast.

Jag vill ha hem hela årets åtgång genast. Dels för att jag ska kunna ta en rättvisande analys men också eftersom våran väg blir väldigt isig vintertid och det kan gå månader utan att man kan ta sig ut med släpkärra eller hästtransport utan att riskera livet. Jag vet ju då också att jag verkligen får det partiet som jag har beställt (och tagit analys på) vilket är väldigt viktigt då min ena häst inte tål klöver och den andra är IR.

Senast ändrad:

Höet behöver komma upp från marken, betonggolv hjälper inte.Pallar eller annat trägolv med luft under. Vi har sedan länge packat in i halm som TinyWiny och sedan dess aldrig slängt en bal. Det funkar kanonbra. Vi har dock småbal och packar upp i nock.
Väggarna ska inte vara för täta det måste vara luftväxling. vanlig brädvägg med de glipor som blir när virket torkar är lagom. Med halm innanför kommer luften igenom men fukten hindras.
Ensilage i småbal blir dyrt, det kommer man inte ifrån. Vintertid när det är kallt kan man ha ensilage även om man inte har så många hästar, men 3-4 bör man nog ha för att satsa på stora balar. Helst inte för låg TS halt, vi brukar försöka hålla mellan 60-65%.
Med proteinvärde 6 antar jag att du menar förhållandet mellan protein och energi som ska ligga där omkring, för t ex fånghästar vill man ha ett lite högre förhållande. Proteinvärden under 40 är lågt.

Ett silagetips kan faktiskt vara att räkna på att köpa lite för stora balar och räkna med att helt enkelt få slänga en del. Beror lite på hur många hästar man har, men jag räknade på det och kom fram till att det blev billigare för mig att köpa större balar och helt enkelt slänga det som fanns kvar efter ett förutbestämt antal dagar (beroende på väder och temperatur, samt givetvis koll av balens status morgon och kväll) än att köpa mindre balar. De är ju som sagt var skitdyra.
Sen åt de mer än jag räknat med på lösdriften i alla fall så för min del blev det nästan inget spill alls. Men som sagt var, man kan ju alltid räkna på det.

Ja proteinkvot skulle det stå :)
Funderar på om man kan klara sig med packat grus som golv, sen sj-pallar och sen storbal hö. Halm vid ytterväggar.

Jag har en vän som köpte mitt förra ställe, där fanns det vagnslider med grus/jord golv där hon valde att förvara hö och halm. Hon lade sj pall men det hjälpte inte. Markfukten kommer upp och höet möglar.

Vet inte om man kan lägga plast och sedan pall, då hindrar man ju fukten från att tränga upp ?

Jag hade "små"-bals-ensilage i vintras. Balarna var på 100-110 kg och det kostade ca 2.80,-/kg.

De var rektangulära balar och de var väldigt smidiga att hantera. Balarna förvarades utomhus och jag tog in en i taget på säckakärra. Hade de stående på högkant.

Analysvärdena var kanonbra för min del och TS% på 67.

Jag har en vän som köpte mitt förra ställe, där fanns det vagnslider med grus/jord golv där hon valde att förvara hö och halm. Hon lade sj pall men det hjälpte inte. Markfukten kommer upp och höet möglar.

Vet inte om man kan lägga plast och sedan pall, då hindrar man ju fukten från att tränga upp ?
Jag har bara jord under SJ-pallarna, och det funkar. Men man måste lyfta pallarna för att ta bort hö som ramlat ner innan man lägger in en ny leverans. Men plast eller gummimatta kan nog hjälpa till om det blir fukt underifrån.

jag betalar ca 2.70 kg i småbalar -60-70 kg ,men då är det toppenkvalitet hygieniskt , värdet på protein osv kan man bestämma själv vad man vill ha o behöver.Visst är det dyrt ,men jag får det hemtransorterat på pall , ingen lagringslokal står ute , har aldrig under fyra år behövt kassera en enda bal.ingen fukt i lagrat hö som är så tråkigt.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 946
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar