Förvaring av utrustning...

malumbub

Trådstartare
Hur förvarar ni saker ni inte använder?

Jag ska flytta ihop med min pojkvän och kommer inte längre kunna ha alla hästgrejer i en garderob, som hittills, utan kommer nu bli tvungen att ha grejerna i garaget. Alltså de saker jag inte använder. (Täcken, schabrak, träns, grimmor, hjälmar, borstar, inpregneringsmedel, lädervårdsgrejer, liniment, hinkar, handskar, osv.)
Hur gör jag bäst för att de ska hålla sig fräscha? Är det katastrof för lädret att förvaras i ett förhoppningsvis torrt o svalt garage?
Hur skyddar jag kläder o schabrak o täcken från att bli påverkade av fukt och damm?

Tips?

Sv: Förvaring av utrustning...

Jag hade mina saker i en stor stallåda i källaren, som dock var uppvärmd. Bra mot damm :) Och sälj det du inte behöver ha kvar, det går att köpa nytt om du behöver prylarna.

Tänk på ev råttor/ möss i garage också, blir inte så fina märken då ...

Stallåda - som i ett typ skåp?
Har en brudkista full med grejer, men allt får inte plats där.
Funderar på om man kan köpa en enkel garderob billigt o ha allt i...
Hade annars tänkt använda flyttlådor + ev plastsäckar.

Får fundera mer på det där.

Min är en stor trälåda. Typ "Nefablåda".
Plastsäckar äter sig sånna där smårackare lätt in i.

Mjo, precis, plastsäckar är lätta att komma igenom, men tänkte mest ha säckarna i flyttlådor...

Hinkar med lock funkar ju för glansmedel o sånt. Läder o textilier känns som mitt största problem... :crazy:

Klarar sig sånt i ett garage? (I väntan på att vi flyttar till större eller att jag köper häst och ha grejerna i stallet...)

Det bör klara sig, men du kan ju ha i en torrboll eller så och kolla till grejjorna för säkerhets skull. Har du nåt större kanske du kan fixa ventilationshål en bit upp?

Funderar på att bygga skåp eller lådor, gärna i stil med försvarets skåp/lådor...

...eftersom de verkar vara så svåra att få tag på?

eh ... min stora låda är en mörkgrön med stämplat nummer på sidan ;) Så visst går det!

Klart att det går att få tag på dem, men man ska ha en aning om var, när och så...
Ja, ÖB, men hur vet man när de får in dem?

rusta har stalllådor..

läder trivs bäst i 10-15 grader och normal luftfuktighet.. så ditt garage är ingen fara för lädret, dock är det svårt med textilierna som kan börja mögla.. ni har inget vindsförråd?

Hur ser de lådorna ut i så fall?
Har inte sett på nåt av de Rusta-butiker jag varit i.

Nej, inget vindsförråd.
Men ska se om jag kan få in dem i huset nånstans ändå.

jag har nästan allt i stallet, allt övrigt finns i en vanlig ikea garderob i förådet som inte är uppvärmt, klarar sig utmärkt.

det är en trälåda.. kommer i småbitar som man skruvar ihop själv relativt snabbt, lock med gångjärn och liten kedja för att locket inte ska bryta över..
199 kostar den nog tror jag..

Hmmm... Håller de tätt? Kan man sätta på grejer så att man kan låsa?

Hittade visst till slut.
95601063_l.jpg

Lite mindre än jag hade tänkt mig, men på den här borde det vara hyffsat enkelt att sätta på hjul, om man vill ha med sig lådan på t ex tävling...

tror ingen av dem håller tätt så att det skyddar textilier mot mögel tyvärr..

dynlådan vet jag kan vara lite ranglig, bra när den står still men inte att lyfta..
rustalådan däremot är stabil den.. ska du lyfta den något så rekommenderar jag hadttag att skruva fast på sidorna..

Nej, det tror inte jag heller, men den större lådan motsvarar mina behov bättre.

Men vi får se. Om inte annat passar den bra att ha i garaget.

jo den är ju snygg och lätta att hålla ren, samt rymmer mycket mer än rustalådan.. :)

Liknande trådar

Utrustning Jag har precis rensat ut det sista efter Pinky som togs bort för 3,5 år sedan nu. Täcken som till en början sparade för att ha åt...
2
Svar
26
· Visningar
2 351
Senast: majabergman
·
Hästmänniskan Jag behöver tips på hur man bäst förvarar sina saker i stallet på en liten yta! Ska flytta i vinter till en gård och hästen ska bo i...
Svar
16
· Visningar
2 437
Senast: murran
·
Utrustning Hur noga sköter ni er utrustning? Skulle vara intressant att höra hur ni prioriterar angående: *Täcken (tvätt, impregnering, byte...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 658
Senast: Kryptonit
·
P
Utrustning I stallet? Eller har ni saker hemma oxå? Vid fodret i stallet finns 2 hyllor med vadera 3 hyllplan. I den ena hyllan har jag...
Svar
14
· Visningar
1 894
Senast: fiaskurken
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama