Förvara kraftfoder

linafina

Trådstartare
Att förvara kraftfoder i ett utrymme där det är i princip samma temperatur som ute är väl inte bra? Jag har fått för mig att kraftfoder ska förvaras torrt, svalt, mörkt och frostfritt.

Vad är det som gäller? Någon som har koll?

Sv: Förvara kraftfoder

Att förvara kraftfoder i ett utrymme där det är i princip samma temperatur som ute är väl inte bra? Jag har fått för mig att kraftfoder ska förvaras torrt, svalt, mörkt och frostfritt.

Vad är det som gäller? Någon som har koll?

Varför skulle d inte funka m minusgrader, det är ju torrvaror. Har nog aldrig stått i nåt stall, 10 st, där kraftfodret förvarats i uppvärmt utrymme. Vissa flytande tillskott och morötter behöver ju förstås bo rostfritt.

Jag vet inte, har för mig att jag hört/läst det och undrar vad som gäller.

Har aldrig förvarat vinterfodret frostfritt. Torrt (inte ute i regnet) och fritt från skadedjur har jag satsat på. Har aldrig varit med om varmförvaring av kraftfoder. Har aldrig haft synliga skador på kraftfoder.

Kraftfoder förvaras ju dessutom ofta på bulk i slilos utanför stora stall eller uppe på skulle.

Kyla är ingen fara för kraftfoder. Bra det är torrt och fritt från skadedjur.
Jag förvarar mitt kraftfoder i gamla frysboxar och liggande gamla kylskåp (ej påkopplade såklart).

Det viktigaste är att det är torrt, gärna mörkt, inte står helt öppet/öppna säckar och att det inte är för varmt, dvs svalt (sommarvärme är inte bra).

Hos producenterna står det ju på stora lager, kallförråd så helt frostfritt är det ju inte likaså i silos som är utanför byggnader.

Det som förstör hållbarhet är fukt, värme och för mycket syre som tex öppnade säckar som står helt öppna.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Ska flytta hästen till nytt stall och flyttar från en hage med ytterst lite gräs året runt till en gräshage där det är mkt gräs. Dock är...
Svar
4
· Visningar
444
Senast: Hello
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
2 007
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25