förvara havre

catya

Trådstartare
hej, har letat bland gamla trådar men inte hittat.
jag ger hel havre, hur länge håller en säck? funderar på om jag inte borde kunna köpa flera säckar samtidigt, för de står ju lika bra hos mig som i affären eller bonden? eller tänker jag fel?
Men jag undrar om jag vågar ha dem stående i säckar i stallet, om det finns möss som tuggar på dem?
Vad gör det för skillnad på havren om jag häller över den i foder tunnor och låter den stå där, det är väl bara krossad havre som man ska hålla koll på när man öppnade säcken? och när den krossades såklart.

Sv: förvara havre

När min frysbox gick sönder fick den bli havrelår - funkar perfekt, håller havren fräsch och mössen ute. Dessutom går det att skriva foderstaterna med whiteboardpenna på locket! Hel havre håller länge om du förvarar den rätt - tumregeln är ju att inte fodra med årets havre före jul, även om jag på senare år lärt mig att riktigt så hysteriskt noga är det inte, det går att börja tidigare. Jag köper havre i stora partier, behöver köpa 2-3 ggr per år. Förutom frysboxen använder jag kraftiga tunnor som förvaring för havren.

Soptunnor på hjul är suveräna som foderförvaring. Just nu säljer kommunen där jag bor ut massvis med tunnor för de har fel färg. (Galet men sant)

Ja, du måste ha någon form av förvaring där mössen inte kan ta sig in. De är nämligen rysligt duktiga på att bita hål på papperssäckar .... Så fodertunnor eller annat alternativ är ett måste.

Hållbarheten har andra redan svarat på här. Och jag tror inte hållbarheten försämras för att man häller över havren från säckar till tunnor.

tack alla för svar, känns bra, mu kan jag lugnt köpa fler säckar i taget bara jag kan förvara dem i tunnor o dyl.

Jag har en två år+ gammal säck som jag ger till min pålle. Eller gav innan hon blev skadad. :grin:

Den verkar fräsch, luktar och smakar bra.
Vet dock inte om det tappat all näring och så(?), men jag gav det mest som tilltugg så det spelade ingen större roll på den punkten :p

Jag o syster förvarar allt mitt i säckar uppställda på träpallar, finns nästan inga möss här nu längre.

Jag har en två år+ gammal säck som jag ger till min pålle. Eller gav innan hon blev skadad. :grin:

Den verkar fräsch, luktar och smakar bra.
Vet dock inte om det tappat all näring och så(?), men jag gav det mest som tilltugg så det spelade ingen större roll på den punkten :p

Jag o syster förvarar allt mitt i säckar uppställda på träpallar, finns nästan inga möss här nu längre.

oj, ja då behöver jag ju inte oroa mig.

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 501
Senast: IngelaH
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 474
Senast: Ajda
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 530
Senast: Angel
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 959

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat