Förutse höjden?

zeus

Trådstartare
Halloj!

Är lite nyfiken på hur man kan förutse hur hög en unghäst kommer att bli. Har tex hört att man kan använda ett snöre från armbågen ner till kotan (?) eller ngt liknande.

Är det någon som vet hur man kan göra?
Ska hästen vara i någon speciell ålder då, el går det när som (min är 1,5 år)?
 
Sv: Förutse höjden?

Med risk för att jag får en massa kommentarer om att det inte funkar, skriver jag i allafall..
Man kan gör det sk tattarmåttet och får då en UNGEFÄRLIG bild hur stor hästen kommer bli.
Den ska vara kring ett år, du tar ett snöre och mäter från armbågsknölen på frambenet ner till där kotan slutar. Sedan vänder man snöret från armbågen upp över manken. Håll alltså kvar längden från kotans nederkant.
Hoppas att du fattar :smirk:
Skriver igen! detta ger en ungefärlig bild, alltså inte exakt hur stor din häst blir..
 
Sv: Förutse höjden?

Detta är ingen elak kommentar men tattarmåttet fungerar bara på hästar som är "normala" och inte på hög- eller lågställda. Så rasen på unghästen kan ha en stor betydelse här. Moderna halvblod är ju numera gärna högställda och den gamla modellen lågställd som exemepel. Medan en ardenner som följer rasstandraden inte är det utan "vanlig" och därför stämmer måttet ofta väldigt bra.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 110
Kultur Jag har blivit informerad om ett Mycket Viktigt evenemang, till vilket biljetterna släpps inom kort och ansvaret för att få tag på...
Svar
17
· Visningar
994
Senast: Kirre
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 013
Senast: tessan.g
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 274
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp