Förutsäga analysvärden på hö...

Iser

Trådstartare
... Är det möjligt???
Jag menar om man nu är en duktig bonde, som känner sina åkrar hyfsat väl. Kan man då skörda höet vid en viss tidpunkt för att få vissa önskade värden eller är detta stört omöjligt och ett spel på lotteriet?

Eller kan man åtminstone veta att, när det ser ut si och så, så får ungefär samma värden som vanligt.

Finns det några riktiningslinjer, för när man ska skörda för att få:

-Lågt resp. högt i energi?
- Bra kvot?
- Lågt resp. högt protein?
- Lågt i socker?

Eller är det bara att chansa?

Sv: Förutsäga analysvärden på hö...

Citat;
NSC-innehållet i ett hö beror bl.a. på vid vilken tidpunkt det skördades. Ett hö som är slaget
på morgonen innehåller oftast mindre andel av dessa kolhydrater än ett som är skördat sent på
eftermiddagen. Det nyslagna gräset fortsätter att förbruka socker så länge torrsubstanshalten
är under 40 %. Ju längre tid det tar att torka höet desto mer socker hinner det förbruka (Watts,
2004). Det är ofta så att ett övervuxet hö har låga NSC-halter men om det skördas vid någon
tidpunkt när gräset är stressat så kan det ändå ha höga halter (Watts, 2005).

Hela avhandlingen kan du läsa här;
http://stud.epsilon.slu.se/2057/1/ericsson_l_101203.pdf

Jag vet inte hur det är i andra delar av landet, men åtminstone här görs det vallprognos-analyser på några platser som (antar jag) är hyfsat representativa. jag tror också att man som bonde kan lämna in en sån analys, om man vill veta...

Som Kryddan säger går det att förutse en del, men grundvärdet (alltså det som inte rör torkning osv) beror på hur kallt det har varit, hur regnigt det har varit osv. Dessutom skiljer det ju mellan åkrar beroende på hur åkern ligger till. Fuktig åker, torr åker, jordmån, gödsling osv. Jag tror personligen att en bonde som känner sina åkrar mycket väl (alltså har brukat dem under många år) kan ha hyfsad koll på hur värdena brukar kunna bli beroende på hur vädret har varit t ex. Men det förutsätter nog att h*n har tagit analyser i samband med skörd flera gånger förut.

Tack för svar, ni få som har svarat. Det var väl tyvärr som jag misstänkte. Jag har ju samma bekymmer varje år att hitta rätt hö till min fånghäst och började leka med tanken att det kanske skulle gå att göra en beställning med ungefärliga värden man vill ha. Men det är klart att om det gick, skulle ju alla göra det redan.

Jag blir väldigt less på att bönder vet så lite om det de producerar. Många har inte en aning, vad det innehåller. I bästa fall har de tagit analys, men ingen sockeranalys, men de vet inte hur de ska läsa den och tror att det är toppen om det inte är så mycket protein i.:crazy:

Men tack för rapporten kryddan, jag ska läsa den och ev. lämna över delar av den till intresserade höbönder i hopp om att det ska bli bättre framöver.

Men vad står NSC för egentligen? Har ju läst det ett antal gånger, men är faktisk inte riktigt med på vad den exakta betydelsen är, mer än att det har med socker att göra.

Man kan även till viss del påverka sockerhalten genom att välja olika grässorter i vallen.

En kunnig och duktig bonde kan säkert få ett hö/hösilage som passar dig hyffsat (dvs inom vädrets makter).

Jag brukade alltid beställa det höt jag ville ha redan i december/januari för den kommande hösten.

Detta gjorde att bonden kunde planera sin vall enligt kundernas önskemål.

Tex visste min bonde att jag ville ha lite grövre strå med högre proteinhalt och så låg energi som möjligt. När han sådde och skördade vallen så planerade han för det. Har alltid fått ett hösilage med kvot över 7.

Så om du är ute i god tid så borde det inte vara omöjligt. Alla har dock tyckt att jag betalat ett överpris för mitt hö men jag har alltid varit supernöjd då jag alltid fått det jag velat ha.

Det finns ju företag som är experter på just hästfoder men de kostar lite mer.

Mvh

Tora

Jag har ju samma bekymmer varje år att hitta rätt hö till min fånghäst

Det är klart att man som odlare kan påverka grovfodrets kvalitet. Man kan välja lämpliga frösorter, gödsla och vid behov även kalka, man kan vattna om det blir torka och sen kan man skörda vid “rätt” tidpunkt. Väderleken rår man visserligen inte över men en kunnig odlare kan producera ett utmärkt grovfoder till hästar, dvs. ett näringsriktigt foder med låg sockerhalt. Problemet är väl tyvärr att alltför många lantbrukare som säljer hö/hösilage är vana vid att producera grovfoder till kor och inte till hästar och dessutom tycks en del tyvärr vara mer intresserade av att få en så stor skörd som möjligt med en så liten insats som möjligt.

Men vad står NSC för egentligen? Har ju läst det ett antal gånger, men är faktisk inte riktigt med på vad den exakta betydelsen är, mer än att det har med socker att göra.

NSC = None Structural Carbohydrates, dvs. icke strukturella kolhydrater. Dessa är socker + fruktan + stärkelse. Det är dock inte i första hand NSC som du ska titta på om din häst är IR utan socker + stärkelse.

Man kan även till viss del påverka sockerhalten genom att välja olika grässorter i vallen.

En kunnig och duktig bonde kan säkert få ett hö/hösilage som passar dig hyffsat (dvs inom vädrets makter).

Jag brukade alltid beställa det höt jag ville ha redan i december/januari för den kommande hösten.

Detta gjorde att bonden kunde planera sin vall enligt kundernas önskemål.

Tex visste min bonde att jag ville ha lite grövre strå med högre proteinhalt och så låg energi som möjligt. När han sådde och skördade vallen så planerade han för det. Har alltid fått ett hösilage med kvot över 7.

Så om du är ute i god tid så borde det inte vara omöjligt. Alla har dock tyckt att jag betalat ett överpris för mitt hö men jag har alltid varit supernöjd då jag alltid fått det jag velat ha.

Det finns ju företag som är experter på just hästfoder men de kostar lite mer.

Mvh

Tora

Ja, men även i valet av grässorter verkar det som att de flesta bönder kör på det som funkar för kor. Det konstiga är att, som jag har förstått det är rajgräs det som innhåller mest socker. Men av dom olika höskördarna jag testade i somras/höstas var den som innehöll mest rajgräs lägst i socker:crazy: Nu var det väl inga stora mängder rajgräs iofs men ändå förvånande tycker jag.

Ditt hö låter ju precis som ett sånt jag skulle vilja ha. Men jag tänker mig att det är lättare att styra värdena när man tar hösilage/ensilage eftersom man inte är lika beroende av vädret som med hö - eller har jag fel?

Jag vågar inte ge hösilage, för min häst var nästan ständigt lös i magen när han fick det.

Vad fick du betala för ett sånt specialproducerat grovfoder?

Problemet är väl tyvärr att alltför många lantbrukare som säljer hö/hösilage är vana vid att producera grovfoder till kor och inte till hästar och dessutom tycks en del tyvärr vara mer intresserade av att få en så stor skörd som möjligt med en så liten insats som möjligt
Jag håller med om detta. Men hur ska man lyckas vända den tråkiga trenden? Eller hitta en bonde som tänker annorlunda?

NSC = None Structural Carbohydrates, dvs. icke strukturella kolhydrater. Dessa är socker + fruktan + stärkelse. Det är dock inte i första hand NSC som du ska titta på om din häst är IR utan socker + stärkelse.

Jag vet inte om min häst är IR (har aldrig gjort test) är ganska övertygat om att han var det när han fick fång i alla fall. Men jag försöker behandla honom som en IRhäst.

Varför är inte fruktan viktigt då?

Finns det någon risk stärkelsemässigt om man ger halm?

2.50kr/kg för 200 kg balar och 2 kr för 400 kg balar. Fick åka och hämta 3,5 mil enkel väg. Så igentligen får man ju räkna till frakten också.

Nja bra väder måsta man ha även vid hösilage skörd. Kanske så behöver man dock inte riktigt så många dagar i rad när det torkar men å andra sidan så skulltorkar väl de flesta bönder höt i alla fall här nere.

Oftast när hästarna blir dåliga av hösilage så är det för att de får för liten giva av höslilaget eller att det är dålig hygien på balarna.

Att göra riktigt bra hösilage hygienmässigt är inte helt enkelt och kräver kunskap.

Mvh

Tora

Men det var ju inte så farligt dyrt. Jag får ju räkna med att betala 2,50 kr/kg. Det är visserligen torrhö, så lite mer mat per kg, men jag tycker inte det är ett farligt pris om man får det preci som man vill ha det. Jag kör väl 1,5-3 mil för att hämta, så det tyckte jag inte heller var så farligt. Men jag skulle gärna betala lite extra om man kunde få det fraktat.

Jag tror absolut inte att han fick för lite då, för han var fet som en flodhäst, men det blev ju stor skillnad ändå när man öppnade en ny bal och den var mycket blötare än den förra, då blir det ju mindre TS helt plötsligt än han är van vid.

Det är svårt att få homogena balar av bra hygieniskt kvalité. så det kan mycket väl vara det du skriver som var felet. Men någonstans tror jag ändå att det är något mer som gör att hösilage ofta blir fel för fångisar. Även om det teoretiskt inte borde vara det. Hursom ser jag ingen anledning att köpa det, eftersom jag har svårt att hitta bra hö tror jag tyvärr inte det blir bättre med hösilage. Bönderna har trots allt större erfarenhet av hö.

Jag vet inte om min häst är IR (har aldrig gjort test) är ganska övertygat om att han var det när han fick fång i alla fall. Men jag försöker behandla honom som en IRhäst.

Du kan ganska enkelt testa om din häst är IR. Ett enkelt blodprov är ofta tillräckligt (tillsammans med andra faktorer) för att ställa en diagnos.

Varför är inte fruktan viktigt då?

Därför att fruktan inte ger upphov till någon höjning av blodsockernivån (åtminstone inte momentant) och utlöser därmed inte heller någon insulinproduktion.

Höga halter av fruktan kan visserligen också ge upphov till laminitis men det är en helt annan mekanism.

De fruktanhalter som jag har sett i analyser av svenskt grovfoder kommer inte i närheten av de fruktanhalter som har använts experimentellt för att utlösa laminitis hos ponnyer så risken för laminitis p.g.a. fruktan i grovfoder är i princip obefintlig. Fruktanhalten i gräs kan dock vara mycket högre än i hö (mycket av fruktanet försvinner vid torkning) så en häst på bete löper förmodligen en viss risk att få laminitis även p.g.a. fruktan.

Finns det någon risk stärkelsemässigt om man ger halm?

Jag använder inte halm som foder och har inte sett några analyser av näringsinnehållet i halm men stärkelsen finns i princip i fröställningen (axen) så om halmen inte innehåller några ax är stärkelsehalten nog i det närmaste lika med noll.

Jag fick ju allt mitt parti från samma del av ängen (analysen var också tagen på det partiet). Så allt jag fick var slaget vid samma tidpunkt och sedan balat vid samma tidpunkt. Detta gjorde att partiet var väldigt homogent.

Det bästa är om du kan hitta en bonde som du har möjlighet att ha ett riktigt gott samarbete med. Sen får du läsa på ordentligt själv och presentera vad och hur du skulle vilja ha det och så får ni hjälpas åt.

Självklart får du ju locka med något och i ditt fall är kanske ett högre pris något.

Mvh

Tora

Vilka fruktanhalter pratar du om då? Är det samma som sockerhalt om man pratar % i socker?

Fruktanhalten i gräs kan dock vara mycket högre än i hö (mycket av fruktanet försvinner vid torkning) så en häst på bete löper förmodligen en viss risk att få laminitis även p.g.a. fruktan.
Om fruktanerna försvinner vid torkning (och omvandlas till vad? socker?), är det då risk för högre fruktanhalter i blött ensilage än i hö?

Du kan ganska enkelt testa om din häst är IR. Ett enkelt blodprov är ofta tillräckligt (tillsammans med andra faktorer) för att ställa en diagnos.

Men jag har svårt att se vilken nytta jag har av ett test eftersom han redan levar så mycket som en IR-häst som jag kan åstadkomma. Men berätta gärna för mig.

Därför att fruktan inte ger upphov till någon höjning av blodsockernivån (åtminstone inte momentant) och utlöser därmed inte heller någon insulinproduktion.

Höga halter av fruktan kan visserligen också ge upphov till laminitis men det är en helt annan mekanism.

De fruktanhalter som jag har sett i analyser av svenskt grovfoder kommer inte i närheten av de fruktanhalter som har använts experimentellt för att utlösa laminitis hos ponnyer så risken för laminitis p.g.a. fruktan i grovfoder är i princip obefintlig. Fruktanhalten i gräs kan dock vara mycket högre än i hö (mycket av fruktanet försvinner vid torkning) så en häst på bete löper förmodligen en viss risk att få laminitis även p.g.a. fruktan.

Ok;)

Jag använder inte halm som foder och har inte sett några analyser av näringsinnehållet i halm men stärkelsen finns i princip i fröställningen (axen) så om halmen inte innehåller några ax är stärkelsehalten nog i det närmaste lika med noll.

Okej, så risken att ge för mycket stärkelse med halm är mycket lägre än risken att ge för mycket socker med hö?

Jag fick ju allt mitt parti från samma del av ängen (analysen var också tagen på det partiet). Så allt jag fick var slaget vid samma tidpunkt och sedan balat vid samma tidpunkt. Detta gjorde att partiet var väldigt homogent.

Det bästa är om du kan hitta en bonde som du har möjlighet att ha ett riktigt gott samarbete med. Sen får du läsa på ordentligt själv och presentera vad och hur du skulle vilja ha det och så får ni hjälpas åt.

Självklart får du ju locka med något och i ditt fall är kanske ett högre pris något.

Mvh

Tora

Jag har svårt att se hur en bonde kan vara jätte intresserat av att göra specialhö till mig, som inte köper några mängder med hö precis. Jag har ju ändå bara en D-ponny att föda, som är relavtivt lättfödd. Men jag kan ha fel.

Däremot har jag tyvärr inte träffat någon bonde härikring än, som ger ett så proffsigt och engagerat intryck att jag skulle lita på att han fixade ett sånt hö som jag önskar.:crazy:

Pratade med en höbonde i går, som faktisk verkar ha lite koll på det han gör. Hoppas han är en sån, som man ev. kan få att sätta sig in i detta med socker lite längre fram. men först ska jag bara höra er om ett påstående han hade.

Han menade på att man inte kan räkna det minsta med mineralanalyser på hö. Det är för stor felmarginal helt enkelt, så oavsett hur sammansättningen är och hur mycket hö hästen får måste man komplettera med mineraler.

han sålde själv mineraler, så det är ju inte helt ologiskt att han säger så, men vad tycker ni? Finns det någon sanning i det han säger?

Han menade på att man inte kan räkna det minsta med mineralanalyser på hö. Det är för stor felmarginal helt enkelt, så oavsett hur sammansättningen är och hur mycket hö hästen får måste man komplettera med mineraler.

Vilket trams!

Jag tycker du ska försöka hitta en mer seriös ”höbonde”.

Trams, jag har inte gett "all-mineraler" på flera år av olika anledningar och mina hästar är mycket välmående.

Ang. höbonde med koll så rekommenderar jag mjölkbönder. De är oerhört noga med värdena överlag eftersom kornas prestation utgår från bra foder. Jag har köpt från mjölkbonde i några år och han har alltid kunna förutspå analysresultaten, har dessutom bra koll på mineralvärden osv.
Sen är ju frågan om de vill producera till dig, men kan kanske hjälpa dig att hitta någon annan som har koll.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
447
Senast: Elo
·
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 132
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Har redan nu börjat se mig om efter en ny höleverantör för år 2013-14, på grund av mycket dåligt hö som vi har fått av den nuvarande...
2
Svar
37
· Visningar
5 072
Foder & Strö Denna vinter har varit ett långt, evigt pusslande med att försöka få tag på ett hö som håller någorlunda bra kvalité och värden, och jag...
2
Svar
29
· Visningar
4 043
Senast: wrangler
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel